Nejlepší ALU kola pro rok 2024

Hliníková kola jsou oblíbeným doplňkem moderních aut. Poradíme, jak a podle čeho vybrat ALU kola přímo pro vaše auto a srovnáme ty nejlepší.

TEST: Nejlepší ALU kola do 15″

1. místo 2. místo 3. místo
Název Alutec Grip 6x15 5x100 ET38
TOP ALU kolo 15"
ATS Antares 6x15 5x100 ET38 Dezent TD 6,5x15 5x108 ET48
Alutec Grip 6x15 5x100 ET38 ATS Antares 6x15 5x100 ET38 Dezent TD 6,5x15 5x108 ET48
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Alutec ATS Dezent
Průměr (palce): 15" 15" 15"
Rozteč děr (mm): 100 100 108
Počet děr: 5 5 5
Šířka ráfku (palce): 6 6 6,5
ET (mm): 38 38 48
Maximální zatížení (kg): 735 580 625
Hmotnost (kg): 7,35 8,2 8
zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší ALU kola do 16″

1. místo 2. místo 3. místo
Název ATS STREETRALLYE 6x16 4x108 ET23
TOP ALU kolo 16"
Alutec Singa 6x16 4x100 ET43 Dezent RE 6,5x16 5x112 ET42
ATS STREETRALLYE 6x16 4x108 ET23 Alutec Singa 6x16 4x100 ET43 Dezent RE 6,5x16 5x112 ET42
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: ATS Alutec Dezent
Průměr (palce): 16" 16" 16"
Rozteč děr (mm): 108 100 108
Počet děr: 4 4 5
Šířka ráfku (palce): 6 6 6,5
ET (mm): 23 43 42
Maximální zatížení (kg): 615 750 neuvedeno
Hmotnost (kg): 8,63 7,58 8,05
zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší ALU kola do 17″

1. místo 2. místo 3. místo
Název OZ Superturismo LM 7,5X17 5x112 ET35
TOP ALU kolo 17"
ATS Streetrallye 7x17 5x100 ET38 Alutec Ikenu 7,5x17 5x100 ET38
OZ Superturismo LM 7,5X17 5x112 ET35 ATS Streetrallye 7x17 5x100 ET38 Alutec Ikenu 7,5x17 5x100 ET38
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: OZ ATS Alutec
Průměr (palce): 17" 17" 17"
Rozteč děr (mm): 112 100 100
Počet děr: 5 5 5
Šířka ráfku (palce): 7,8 7 7,5
ET (mm): 35 38 38
Maximální zatížení (kg): 690 600 735
Hmotnost (kg): 10,74 8,36 10,35
zpět nahoru ↑

Nejprodávanější ALU kola 2024

Poradíme vám…

zpět nahoru ↑

Jak vybrat ALU kola

Hliníkové disky můžete znát pod různými názvy, jako jsou ALU disky či ALU kola nebo litá kola a známý je také název elektrony. Na autě je dnes najdeme velmi často, hlavně na novějších vozech a ve vyšších výbavách. Jsou dražší než klasické ocelové disky opatřené poklicemi, ale zase na autě lépe vypadají.

Jak vybrat ALU kola

ALU disky můžete mít už od výrobce vozidla, v závislosti na tom, jakou výbavu jste si objednali. Ve vyšších výbavách jsou už standardem. Hliníkové disky si ale můžete pochopitelně také pořídit dodatečně, a to na libovolné auto. Nemůžete je ale pochopitelně vybírat pouze podle vzhledu, proto je dobré si ještě před výběrem odpovědět na několik základních otázek:

  • Jak velké disky budete potřebovat – maximální velikost disků, tedy jejich průměr, který můžete použít na vašem automobilu, najdete uvedenou ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud byste použili jiné rozměry disků, budete mít problémy třeba na technické kontrole, protože neodpovídají specifikaci vašeho vozidla.
  • Jsou disky kompatibilní s vaším vozidlem – kromě velikosti si musíte ověřit také další stránku kompatibility s vaším vozidlem. Jedná se například o počet a rozteč děr pro uchycení šroubů, ale také šířka ráfku, typ patice a další parametry. Toto vše si podrobně rozebereme v rámci našeho průvodce, jak vybrat ALU disky, ještě dále.
  • Jaké mají mít disky parametry – je zde také celá řada dalších parametrů, které by vás při výběru měly zajímat. Samozřejmě budete zohledňovat jak technickou stránku, tak zároveň i design. Litá kola mohou být také různé kvality v závislosti na výrobci. Na jednotlivé parametry disků se v rámci našeho průvodce rovněž podíváme podrobně.
  • Kolik jste ochotni za disky zaplatit – nezanedbatelná je vždy pochopitelně také cena. Hliníkové disky jsou vždy dražší než ocelové či chcete-li plechové disky, ale zase se vám to vrátí třeba v nižší hmotností, potenciálně můžete mít menší spotřebu paliva, a hlavně také atraktivnějším vzhledem vašeho auta.
1

ALU vs. plechové disky

Protože u automobilu si můžete v zásadě vybírat ze dvou variant, tedy hliníkových disků a plechových či jinak také ocelových disků, podíváme se na obě varianty podrobněji včetně jejich hlavních výhod a nevýhod.

ALU disky

Hliníkové disky nebo také ALU kola jsou dnes prakticky jasnou volbou na každé nové auto, kde chcete, aby také trochu vypadalo. Ne nadarmo se totiž říká, že kola dělají auto. Pěkná velká kola skutečně působí lepším dojmem než plechové disky s plastovými poklicemi, s tím zkrátka nic nenaděláte.

Hliníkové disky můžete mít jednak tovární od výrobce vašeho automobilu, ale můžete si pořídit také ALU disky vlastní, pokud dodržíte povolenou specifikaci v technickém průkazu. Taková ALU kola potom mohou nabídnout nejrůznější designy, dokonce se nabízejí v různých barvách. Nemusíte tak mít disky pouze stříbrné, ale klidně třeba také černé, které rovněž patří mezi populární.

ALU kola zkrátka udělají vaše auto atraktivnější, dokáží mu dodat sportovnější vzhled a vozidlo vypadá hodnotněji. Kromě toho se s hliníkovými koly pojí také další výhody, mezi které patří nižší hmotnost, a potenciálně lepší ovladatelnost vozidla a jeho nižší spotřeba. Hliníková kola mají také lepší odvod tepla, tzn. že lépe chladí brzdy i pneumatiky.

Jsou tady pochopitelně některé nevýhody, které jsou dané vlastnostmi hliníkových slitin, jako je nižší tuhost a snadnější možnost se zdeformovat. Proto je třeba si dávat pozor zejména na správné dotahování matic. Obecně jsou také hliníková kola méně odolná vůči posypové soli, hlavně pak levnější disky s tenčím ochranným nátěrem snadno podléhají oxidaci už při lehčím poškrábání, proto ostatně také někteří řidiči mají na zimní sadě pneumatik plechové disky.

Výhody
  • Atraktivní vzhled
  • Lepší odvod tepla lépe chladí brzdy i pneumatiky
  • Nižší hmotnost
Nevýhody
  • Vyšší cena
  • Nižší odolnost vůči posypové soli, náchylnost slitiny k oxidaci
  • Nižší tuhost

Plechové disky

Běžně se jim říká plechové disky, lidově také „plecháče“, ale samozřejmě se nejedná o nějaký tenký plech, ale pevný kus oceli. Správné označení je tedy také ocelové disky. Ať už jim ale budeme říkat jakkoliv, jedná se vždy o levnější variantu oproti hliníkovým diskům. Oproti hliníkovým diskům nabízejí vyšší pevnost, nejsou tak náchylné k deformaci a oproti hliníkovým diskům jsou více odolné vůči posypové soli.

Plechové disky se mohou hodit také některým řidičům během zimního období, pokud nepřezouvají pneumatiky, ale mění celá kola. Někteří řidiči například nechtějí používat drahá ALU kola na zimní sadu pneumatik, a tak je mají obuté na levnějších plechových discích, a to třeba i z důvodu jejich výše zmíněné menší náchylnosti na posypovou sůl nebo pro zabránění velkému znečištění brzd.

Nevýhody ocelových disků pak lze spatřovat ve vyšší hmotnosti každého kola. Ocelové disky také snadněji podléhají korozi. Pochopitelně vzhled není jejich silnou stránkou, a to je také hlavní důvod, proč jsou dnes spíše druhou volbou.

Výhody
  • Nižší cena
  • Vyšší tuhost
  • Téměř plný vnitřek lépe zamezuje pronikání nečistot k brzdám
Nevýhody
  • Náchylnost ke korozi
  • Horší vzhled
  • Vyšší hmotnost
2

Výběr kompatibilního ALU disku

Není to pouze velikost, kterou musíte sledovat při výběru hliníkových disků. Pokud jste si v minulosti již vybírali například pneumatiky, tak víte, že je zde řada písmen a číslic, které nám řeknou hodně o průměru, ale třeba také velikosti ráfku a dalších parametrech. U hliníkových disků je to velice podobné.

Označení ALU disků může vypadat například následujícím způsobem: 8,5Jx17 5×120 ET15. Co jednotlivé číslice a písmena ale vlastně říkají? To jsi velice jednoduše vysvětlíme a postupně rozebereme:

OznačeníVýznam
8,5může to být celé číslo, nebo také číslo s desetinným místem jako u tohoto příkladu, přičemž udává šířku ráfku v palcích
Jtoto písmeno označuje typ patice, přičemž nejčastěji se u ALU kola setkáme právě s písmenem J, někdy ale také N
17označuje průměr disku a podobně jako šířka ráfku je udáván v palcích
5počet otvorů, kterými se disk upevňuje k vozidlu
120rozteč jednotlivých otvorů, která bývá označována zkratkou PCD
ET15tento údaj hovoří o takzvaném zálisu, udává se v milimetrech a označuje, jak hodně je kolo zapuštěné pod blatníkem. Čím menší údaj, tím více kolo vystupuje ven

Ve velkém technickém průkazu se musíte zaměřit na uvedené hodnoty a zvolit taková ALU kola, která budou odpovídat povoleným specifikacím vašeho vozidla od výrobce. Je to důležité z těch důvodů, abyste prošli na technické kontrole, ale samozřejmě také z pohledu bezpečnosti.

Pokud byste osadili nesprávné disky, které sice půjdou díky vhodnému počtu a velikosti otvorů namontovat, ale nebudou odpovídat v dalších parametrech výrobcem doporučeným hodnotám, může to mít fatální důsledky na ovladatelnost vozidla, bezpečnost jízdy a může dojít k většímu opotřebování dílů podvozku i k poškození vozu.

Můžete se setkat také s dalšími údaji, jako je například velikost středového či centrovacího otvoru, která je udávána v milimetrech. Jako příslušenství bývají v některým ALU disků dodávány středící kroužky, které představují v podstatě redukci, pokud máte na vozidle jiný (logicky pouze menší) rozměr čepu, než je středový otvor ALU kola.

Materiál ALU disků

Název ALU kola nebo hliníková kola napovídá samozřejmě hodně. Nejedná se však samozřejmě o čistý hliník, ale vždy se používají slitiny hliníku, jako u většiny dalších hliníkových výrobků. Jedná se tedy o hliník s příměsí dalších slitin, které typicky zlepší vlastnosti samotného hliníku pro daný účel. Nejobvyklejší příměsí této hliníkové slitiny je magnézium, protože má pozitivní vliv na nižší hmotnost i pevnost.

ALU disky se vyrábějí technologickým procesem zvaným lití, proto je také velmi obvyklý název rovněž litá kola. Právě díky využití technologie lití, mohou být disky ve velmi rozličných designech.

3

Důležité parametry disků

V rámci odstavce výše věnovaného výběru kompatibilních ALU disků jsme zmínili některé parametry, které je potřeba při výběru sledovat, a které vždy najdete na daném ALU kole označeny. Nyní si jednotlivé parametry podrobněji popíšeme a zaměříme se i na některé další vlastnosti, které vás mohou zajímat.

Průměr

Jedním ze základních parametrů, který typicky nejčastěji řešíme, je velikost ALU kol, nebo přesněji průměr. Výběr velikosti je pochopitelně velmi podstatný, přičemž hlavně muži často sklouzávají k tomu, že větší je lepší. Ano, velká kola vypadají na autě většinou lépe. Znamená to ale také nižší profil pneumatiky, což typicky zhoršuje komfort jízdy na nerovnostech, a také se bude více rázů přenášet do podvozku, což může mít vliv na životnost mechanických částí. Proto na to hlavně na našich mnohdy ne zcela příkladných cestách myslete.

Příliš velká kola mohou také zhoršit jízdní vlastnosti automobilu, pro který nejsou vhodná. Pokud si tedy nechcete zhoršit ovladatelnost vozidla a chcete si zachovat odpovídající míru komfortu, je vhodné volit ideálně takové rozměry disků, které mělo auto obuto už při sjezdu z výrobní linky. Podrobnější informace o akceptovatelných rozměrech se potom dozvíte v rámci velkého technického průkazu, kde máte uvedeno, jak velké pneumatiky a s jakým profilem můžete na automobil použít.

Čím větší použijete ALU kola, tím nižší bude profil pneumatik, které na takové kolo budete nasazovat. Pokud použijete příliš velká kola, a tedy pneumatiky průměrem a profilem neodpovídající technickému průkazu, upoutá to nejednoho policistu při silniční kontrole, což může znamenat minimálně pokutu nebo odstavení vozidla. Také budete mít s takovými koly problém na pravidelné technické prohlídce, protože je nebude ani moci zapsat do technického průkazu daného vozu. Provoz takových kol pak pochopitelně odporuje zákonným předpisům.

Hliníková kola jsou dostupná v různých rozměrech, které jsou udávány v palcích. Mezi nejčastější rozměry hliníkových kol patří dnes 15“, 16“, 17“ a 18“, ale setkáte se i s ALU koly 14“ nebo naopak 19“ a více. Hlavně na větší vozy, jako jsou populární SUV, můžete mít kola i 20 nebo 21 či 22“, větší kola s nižším profilem pneumatiky jsou typické také na sportovních vozech. Konkrétní průměr hliníkového kola je potom potřeba pochopitelně osadit pneumatikou o identickém průměru.

Šířka ráfku

Dalším důležitým údajem je šířka ráfku, která se rovněž udává v palcích. Ráfek kola představuje místo, kde k hliníkovému kolu přilne pneumatika. Šířka ráfku ALU kola tedy musí být kompatibilní s šířkou osazované pneumatiky. Také v tomto případě je potřeba dodržet hodnoty, které jsou předepsané ve velkém technickém průkazu. Můžeme si uvést typické šířky pneumatik pro obvyklé šířky ráfků disku:

Šířka ráfkuKompatibilní pneumatiky
5“pneumatiky o šířce 155 až 185 (doporučeno 165, 175)
5,5“pneumatiky o šířce 165 až 195 (doporučeno 175, 185)
6“pneumatiky o šířce 175 až 205 (doporučeno 185, 195)
6,5“pneumatiky o šířce 185 až 215 (doporučeno 195, 205)
7″pneumatiky o šířce 195 až 225 (doporučeno 205, 215)
7,5″pneumatiky o šířce 205 až 235 (doporučeno 215, 225)
8″pneumatiky o šířce 215 až 245 (doporučeno 225, 235)
8,5″pneumatiky o šířce 225 až 255 (doporučeno 235, 245)
9″pneumatiky o šířce 235 až 265 (doporučeno 245, 255)
9,5″pneumatiky o šířce 245 až 275 (doporučeno 255, 265)
10″pneumatiky o šířce 255 až 285 (doporučeno 265, 275)
10,5″pneumatiky o šířce 265 až 295 (doporučeno 275, 285)
11″pneumatiky o šířce 275 až 305 (doporučeno 285, 295)
11,5″pneumatiky o šířce 285 až 315 (doporučeno 295, 305)

Tabulka vždy uvádí minimální a maximální šířku pneumatiky, přičemž doplňujeme také doporučené šířky pro daný ráfek disku. Toto jsou zároveň obvyklé šířky ráfků disků, se kterými se setkáte na běžných cestovních vozech ve většině případů, ale samozřejmě existují ještě širší hliníkové ráfky disků osazované širšími pneumatikami, které se pak týkají zejména sportovních automobilů.

Typ patice

Dalším z údajů, který vám musí sedět při výběru vhodného disku pro vaše vozidlo je také typ patice. V případě hliníkových disků se jedná o dva typy patic, se kterými se můžete setkat. Jsou to konkrétně:

  • Patice J – většina ALU disků
  • Patice N – pouze výjimečně

Patici označovanou písmenem J najdete prakticky na všech ALU discích. Ve výjimečných případech to může být také patice N, se kterou se však setkáte opravdu jen zřídka. Ačkoliv v tomto případě je to celkem jednoznačné, rovněž tento údaj a jeho shodu s vaším vozidlem si před nákupem raději ověřte.

Počet otvorů

Nezapomeňte také na rozdíly v počtu šroubů, kterými se disky upevňují k vozidlu. Musí odpovídat počtu upevňovacích otvorů na disku, či chcete-li počtu děr. Nejčastěji se zde nachází 4 až 5 otvorů, ale mohou být i 3 nebo 6. Hodně záleží na konkrétní značce.

Disky se upevňují k náboji vozidla, přičemž se používají na dotažení většinou šrouby, ale někdy také matice, opět v závislosti na konkrétní značce automobilu. Šrouby mohou být dodávány spolu s aftermarketovými ALU disky, ale většinou použijete šrouby přímo z vašeho vozidla, což pak výhradně platí u originálních disků.

Údaje o počtu otvorů nenajdete v technickém průkazu, ale logicky vám musí pro kompatibilitu disků s vaším vozidlem sedět, protože jinak by nebylo možno disky vůbec namontovat.

Rozteč otvorů

Kromě počtu je důležitá také rozteč upevňovacích otvorů, která opět musí odpovídat náboji na vozidle. V opačném případě by rovněž nebylo možno kola namontovat. Rozteč je uváděna v milimetrech a ani tento údaj, stejně jako v předchozím případě, nenajdete v technickém průkazu.

ET

Jinak také zális disku (ráfku) nám udává vzdálenost, která je mezi rovinou procházející středem ALU disku a rovinou dosedací plochy disku na brzdový kotouč. Hodnota se udává v milimetrech a může se jednat jak o kladné, tak o záporné hodnoty.

Větší hodnoty ET znamenají, že je kolo zapuštěno hlouběji pod blatníkem, pokud jsou hodnoty nižší, tím více zase kolo vystupuje z blatníku. Hodnotu si můžeme lépe vysvětlit na jednoduchých příkladech:

  • ET35 – kolo je hodně schováno v blatníku
  • ET0 – kolo prakticky lícuje s okrajem blatníku
  • ET-35 – kolo přesahuje mimo blatník ven

U obvyklých škol pro klasické osobní vozy se setkáte typicky pouze s kladnými hodnotami ET, protože není běžné, že by kola vystupovala vně blatníku, což tedy potom platí pro záporné hodnoty ET. Je důležité v tomto případě dodržet přesnou hodnotu, kterou najdete v technickém průkazu vašeho vozidla.

Průměr středového otvoru

Podstatnou hodnotou je nepochybně také středový otvor, někdy označován také jako středící otvor disku či ráfku. Jeho průměr je udáván milimetrech, přičemž různí výrobci mohou mít jiné rozměry tohoto středového otvoru. Pokud se liší průměr středové díry na disku vůči čepu na automobilu, tak se používají speciální středící kroužky, které zajistí, že kolo bude správně vycentrováno.

Pokud vám rozměr otvoru nesedí s rozměrem čepu na vašem vozidle (je větší), je nutno tyto středící kroužky použít, protože v opačném případě může mít nevystřelené kolo vliv na zvýšené vibrace při jízdě a potažmo pochopitelně na opotřebení dílů podvozku i bezpečnost.

Tento údaj nenajdete v technickém průkazu, ale je potřeba si to při koupi disků hlídat. Určitě je vždy lepší zvolit takové ALU disky, kde otvor odpovídá osazení na vaše vozidlo a nemusíte používat středící kroužky. Použití středících kroužků je totiž další prvek navíc, který tam zkrátka být při shodě nemusí.

Hmotnost

ALU kola se mohou pochopitelně lišit také hmotností mezi jednotlivými modely. Rozdíly mohou být jak kvůli množství použitého materiálu, tak s ohledem na použitou slitinu hliníku či na kvalitu samotného kola. V zásadě se ale jedná o něco, co běžně řidič asi nebude příliš sledovat. Tento údaj už také není důležitý z pohledu osazení na konkrétní vozidlo, přičemž obecně ALU disky patří k lehčím, pokud je srovnáme s disky plechovými.

Nižší hmotnost má své výhody, přičemž se často dočtete, že ALU disky díky nižší hmotnosti zajistí lepší ovladatelnost vozidla. To je sice teoreticky pravda, ale faktem zároveň je, že to jsou rozdíly, které spíše než v běžném provozu s obyčejným autem můžete poznat na závodní dráze s nějakým speciálem. Asi není třeba dodávat, že pro závodění drtivá většina osobních automobilů zkrátka není určena. Reálně je tak informace o nižší hmotnosti ALU disků oproti diskům plechovým spíše pro běžného řidiče nedůležitá.

Lehké ALU disky mohou mít také vliv na nižší spotřebu, pokud je postavíme vedle disků plechových, na druhou stranu také v tomto případě se jedná spíše o teoreticky měřitelné rozdíly než něco výrazně hmatatelného.

Co je to homologace a jak probíhají zkoušky disků?

V souvislosti s hliníkovými disky by vás měla zajímat nejen kompatibilita s vaším vozidlem, ale také homologace. Veškeré oficiálně prodávané produkty na našem trhu, by měly projít homologací. To znamená, že musí zvládnout sérii testů, které potvrdí jejich způsobilost pro provoz na pozemních komunikacích. Žádný prvek vašeho automobilu, což platí rovněž pro litá kola, samozřejmě nesmí být ohrožením bezpečnosti provozu, což právě splnění homologace zajišťuje.

Bohužel, zdaleka ne všechny disky prodávané na našem trhu, zejména potom u různých neoficiálních prodejců nebo na bazarech, mají homologaci. Jsou zkrátka určeny k prodeji pro jiný trh, přičemž tady se vás prodejce snaží nalákat zejména nízkou cenou. Vždy si na to opravdu dávejte pozor, přičemž homologaci poznáte značkou E nebo KBA vyraženou poblíž ventilku. Jestliže taková značka chybí, taková kola nesmíte provozovat v České republice.

V rámci homologace se testuje například pevnost nebo se provádí zástavbová zkouška na vozidlo. Pokud vás zajímá, jak takové zkoušky vlastně probíhají, tak lze říci, že se skládají ze čtyř samostatných testů:

  • Schopnost kola odolávat ohybu, což simuluje síly vznikající při průjezdu zatáčkou.
  • Odolnost kola při nárazu na větší nerovnost v rámci nárazové zkoušky.
  • Vlastnosti disku při běžné jízdě.
  • Vlastnosti kola namontovaného na konkrétní vozidlo.

Myslete na to, že homologace je důležitá nejen kvůli byrokracii, ale také pro vaši bezpečnost. Ačkoliv se může stát, že se jedná o vcelku obecné testy, jsou zde jasná kritéria, která vedou k získání homologace.

ALU disky z bazaru a na co si dát pozor?

Jednou z možností, jak si pořídit levně ALU kola, je také nákup na bazaru. Stejně jako jiné nákupy z druhé ruky, má však bazarový nákup svá specifika a je potřeba upozornit na některé věci, kterých byste si měli všímat.

Určitě je vhodné se nejprve zaměřit na hodnověrnost prodejce. Zjistěte si, jaká má prodejce hodnocení a podle toho se rovněž rozhodujte. Bohužel na bazarech bývá často zvykem, že se zde prodávají například padělky originálních ALU disků. Upozornit vás na to samozřejmě může už nízká cena, přičemž je to prakticky jediná věc, podle které můžete padělek poznat. Často nejsou padělky na první pohled vůbec rozeznatelné. Rozdílná bude ale kvalita jejich výroby, a tedy potenciálně také bezpečnost.

Při nákupu použitého zboží je samozřejmě nejlepší, pokud si můžete disky prohlédnout přímo na místě. Pokud však chcete nakupovat po internetu, požádejte prodejce o detailní fotografie, protože zejména drobnější kosmetická poškození nemusí být na fotografiích z větší vzdálenosti patrná.

Kromě kosmetických vad je důležité se soustředit na strukturální integritu disků. Mezi závažnější závady patří hrubší rýhy, rozhodně by zde neměly být praskliny a geometrické deformace. Takové disky určitě nekupujte.

Zaměřte se rovněž na to, zda hliníková slitina již na některých místech nekoroduje, resp. není chycená oxidací. Oxidace je totiž chemický proces, kterým degraduje hliník a můžeme to v podstatě přirovnat ke korozi ocelového disku. Trpí na to zejména méně kvalitní hliníkové disky, které nemají tak dobrý povrchový nátěr, díky čemuž i drobnější oděrky od kamínků mohou způsobit počínající oxidaci slitiny pod nátěrem.

Jak zapsat ALU kola do technického průkazu?

Jestliže jste si vybrali vhodná ALU kola na váš automobil, může být potřeba splnit ještě některé zákonem dané požadavky. Pokud máte patřičný rozměr ALU disků zapsán v technickém průkazu již nyní, lze je okamžitě používat. V opačném případě musíte navštívit:

  • STK spolu s typovým listem a schválením od KBA nebo TÜV, kde vám budou informace zkontrolovány a potvrzena montáž v typovém listu.
  • Obecní úřad s rozšířenou působností, kde předložíte potvrzený typový list a velký technický průkaz. Za správní poplatek vám budou disky zapsány do TP.

Pokud se ptáte, co to je onen typový list, tak se jedná v podstatě o dokument sloužící k zápisu alternativního rozměru ALU disků do vašeho velkého technického průkazu. Schváleny na STK pochopitelně budou pro váš vůz pouze povolené rozměry a další parametry disků a pouze homologované disky.

Správná údržba ALU kol jim prodlouží životnost

Pokud už máte svá vysněná ALU kola na vozidle na montována, je určitě dobré se zaměřit na správnou údržbu ALU disků. Pokud se o ně budete pečlivě starat, tak se tím prodlouží také jejich životnost. Takové disky potom budou po dlouhou dobu vypadat jako nové. Mezi základní pravidla údržby patří:

  • Pravidelné a správné čištění – litá kola bychom měli čistit pravidelně. Zamezíte tak tomu, že se budou na kolech usazovat nečistoty, které potom půjdou po čase daleko hůře dolů. Příkladem může být například bláto, přischlé kousky asfaltu s kamínky, prach z brzd, sůl apod. Pokud necháte nečistoty na discích dlouho, mohou zde zůstat už natrvalo. Také je potřeba čistit kola zastudena, tzn. nikdy bezprostředně po tom, co jste s autem dorazili.
  • Použití vhodných čistících prostředků – při čištění se rozhodně vyvarujte používání klasických saponátů, které mohou nahlodat citlivý povrch hliníkového disku. Kromě toho mohou zároveň kola poškrábat. Dejte si tedy záležet na nákupu specializovaných přípravků, které obsahují speciální částice zabraňující poškození hliníkových disků. Pokud máte velmi odolné nečistoty, jako je například zaschlý asfalt, existují na to speciální rozpouštěče.
  • Použití správných čistících pomůcek – není to pouze o samotných čisticích prostředcích, ale také o správných pomůckách, kdy si vystačíte s jemným hadříkem nebo houbou. Určitě se vyhněte čistícím pomůckám s drsnými povrchy, které opět mohou způsobit poškrábání.

Speciální péči byste měli svým ALU kolům věnovat také před zimou nebo před létem, kdy je vhodné jim dopřát důkladnější čištění, pokud měníte celá kola a vždycky budou tedy uskladněny spolu s pneumatikami. Opět je to hlavně z toho důvodu, abyste zde nenechali nečistoty po dobu několika měsíců, které by potom mohly nenávratně na discích ulpět.

Jestliže patříte mezi hračičky a chcete se o svá ALU kola starat opravdu důkladně, můžete jim věnovat ještě další péči. Existují ochranné vosky, které pomáhají zachovat krásný vzhled disků po dlouhou dobu, zejména pak pokud si potrpíte na estetické stránce.

Nejznámější výrobci

Trh s litými koly je opravdu velký a na trhu je celá řada výrobců. Kromě samotných výrobců automobilů je to množství značek, které se soustředí na tuning a zlepšení vzhledu vašeho vozu. Některé ze známějších značek vyrábějících ALU kola si teď představíme.

Dezent

Německá značka, která patří do koncernu Alcar nabízí nejrůznější velikosti a designy hliníkových kol. V rámci produkce na trhu patří k tomu lepšímu, můžete si vybrat propracovaný design paprsků pro neotřelý vzhled vašeho vozu, stejně tak různá barevná provedení a povrchové úpravy hliníkové slitiny.

Rial Lucca

Jestliže hledáte ALU kola s elegantně agresivním designem, může vám padnout do oka tento výrobce, který spolupracuje také se společností Uniwheels. Atraktivního vzhledu vašeho vozu můžete docílit s hliníkovými disky různých velikostí, kdy mezi nejpopulárnější patří rozměry 17 a 18“, ale pořídíte pochopitelně i kola větší než 19“.

Japan Racing

Jedna z nejvyhledávanějších značek výrobců disku z lehkých slitin, která má co dočinění s japonskou tuningovou scénou. Nepochybně si tak přijdou na své právě nadšenci do ladění svých vozů, ale v nabídce si vybere i běžný motorista, který nehledá nutně něco okázale výstředního. Vyberete si ve všech oblíbených velikostech a šířkách ráfků.

Brock

Litá kola německé provenience nabízejí vynikající kvalitu povrchové úpravy. Při výrobě se používají kvalitní materiály i pokročilé technologie, které například dokáží zvýšit odolnost hliníkových kol proti korozi, soli nebo zhoršeným povětrnostním podmínkám. Vybírat si můžete kola v různých designech i barevných kombinacích.

O.Z.Racing

Kvalitní výrobce hliníkových kol, který nabídne ALU disky v nejrůznějších velikostech od 14“ po velká kola jako je 20 nebo 21“. Součástí dodávky většiny hliníkových kol jsou také šrouby nebo matice, případně středící kroužky a středové krytky, s výjimkou případů, kdy se jedná o kola vrtaná přesně pro vaše vozidlo, kdy využijete příslušenství dodávané výrobcem vozidla.

Ronal

Populární značka hliníkových kol, která pochází z Německa, vyrábí ale částečně svou produkci také i v České republice. Můžete se spolehnout na tradičně zajímavé designy a kvalitní povrchovou úpravu, která splní nároky i vybíravějších motoristů. Vyrábí také originální litá kola třeba pro koncern VW.

Alutec

Další z německých firem, která svou historii píše od roku 1996, patří mezi výrobce kvalitních litých kol. Spolehnout se můžete na precizní kvalitu zpracování, ale také na odolnou povrchovou úpravu. Oblíbené jsou rozměry od 16 do 19“, ale výběr v různých velikostech je samozřejmě široký.

Tomason

Jestliže hledáte svébytný design, který snadno odlišíte od konkurence, můžete vsadit právě na tato perfektně zpracovaná ALU kola, kterým nechybí německá kvalita značky. Kromě toho jsou produkty tohoto výrobce za rozumnou cenu a rozhodně dokáží přitáhnout pozornost náhodných kolemjdoucích.

MSW

Zavedená značka na trhu. Ve svých produktech se snaží o maximální spojení kvality, bezpečnosti a moderního designu, o čemž se můžete přesvědčit na široké nabídce, která dokáže uspokojit chutě různých zákazníků. Ať už hledáte spíše klasický vzhled, nebo něco agresivnějšího, v obou případech si přijdete na své.

CMS

Originální design a také speciální dvoubarevné úpravy vám může nabídnout tato značka. Výrobce certifikuje své výrobky přes německou zkušebnu TÜV. Patří mezi přední výrobce litých kol na světě, a tak se jedná o jednu ze značek, se kterou pravděpodobně nešlápnete vedle.

Oxigin

Precizní výroba a perfektní lakování vás zaujmou na litých kolech tohoto německého výrobce. Spolehnout se můžete také na zajímavé designy podtrhující sportovní charakter ALU kol. Záleží jen na vás, zda zvolíte uhlazenější provedení litých kol nebo hledáte něco více nápadného, co upoutá pozornost.

Dotz

Holding Alcar má pod svými křídly také německou značku Dotz. Její specializací jsou disky pro offroadové vozy, tedy především vozidla s náhonem 4×4 a nepochybně dokáže oslovit také vyznavače tuningu, díky originálním designům a propracovanému vzhledu. Již s ohledem na zmíněné jsou zde oblíbené i větší průměry kol 18“ a více.

AEZ

Další ze značek spadající pod holding Alcar je německý výrobce hliníkových kol, který patří v oboru mezi nejvýznamnější na trhu. Produkty nabízí od roku 1995 a jak je časté u německých výrobců, tak ALU kola této značky mají zkoušky TÜV, které testují jejich mechanickou odolnost.

Škoda

Nesmíme pominout také nejoblíbenější značku automobilů na našem trhu, která vám dokáže nabídnout originální litá kola přesně na váš vůz Škoda. Pokud tedy chcete mít maximální jistotu kompatibility a nechcete experimentovat s aftermarketovými modely, můžete vsadit na jistotu. Pochopitelně se budete muset trochu omezit v designu.

VW

Velmi podobně jako u vozů značky Škoda, je to také v případě další oblíbené značky, tedy Volkswagen. Tento výrobce rovněž nabízí originální lité disky na své vozy, které můžete pořídit už s vozidlem v rámci výbavy, ale pochopitelně také dodatečně. Také v tomto případě je to sázka na jistotu, a také zde jsem omezeni nabídkou konzervativnějších designů.

Nejznámější prodejci nebo srovnávače

Litá kola můžete pořídit u nejrůznějších prodejců, kteří se zabývají prodejem pneumatik a disků, ale také příslušenství pro tuning. Obrátit se můžete jak na kamenné prodejny, tak na internetové prodejce.

Pneumatiky.cz

Jeden ze specializovaných obchodů, který se zaměřuje hlavně na širokou nabídku pneumatik a disků, přičemž vybírat si můžete z různých velikostí a šířky ráfků. Velkou výhodou specializovaného prodejce je schopnost poradit, pokud si nejste jisti s výběrem pro vaše vozidlo. Internet je vhodnou volbou také tehdy, pokud hledáte nejlepší levné disky.

Heureka

Jestliže potřebujete porovnat ceny disků u různých prodejců, ať už se jedná o kamenné prodejce nebo internetový prodej, podívejte se na srovnání cen. Zaujmout vás mohou také uživatelské recenze ke konkrétním produktům, které vám pomohou s výběrem nejlepších litých disků pro vaše vozidlo.

Cenové relace ALU disků

Vzhledem k tomu, že ALU kola lze pořídit v různých rozměrech, ale také v různých kvalitách a designech, mohou se jejich ceny velmi lišit. Nejlevnější lité disky nebudou nějak zvlášť drahé, ale pokud se chcete zaměřit na kvalitu, atraktivní design, požadujete větší rozměry a šířku ráfku, zaplatíte pochopitelně více.

Můžeme si cenové kategorie stanovit následujícím způsobem, přičemž ceny jsou uváděny vždy za jedno kolo:

  • Do 2 000 Kč – za nejmenší a nejlevnější ALU disky například okolo 14 nebo 15“ můžete zaplatit částku i v této cenové relaci. Myslete však na to, že se jedná o nejlevnější řešení, většinou se zde budou vyskytovat disky čínské výroby, které určitě nelze doporučit. Zejména pokud je kolo většího rozměru a vejde se do 2 000 Kč za kus, nebude se jednat o příliš kvalitní výrobek.
  • Od 2 000 do 4 000 Kč – většina běžné aftermarketové produkce, kde lze pořídit standardní kvalitu. Cena se bude pochopitelně lišit od průměru šířky ráfku, kdy 18“ kolo v ceně nad 2 000 Kč asi stále nebude patřit zrovna k tomu nejkvalitnějšímu. Je tedy potřeba při výběru postupovat logicky a pokud hledáme kvalitu, tak s většími průměry kol očekávat vyšší ceny.
  • Od 4 000 do 9 000 Kč – vyšší kvalitativní kategorie, kde pořídíte už i originály nebo velmi kvalitní aftermarkety na běžné automobily. Ve této cenové kategorii doporučujeme hledat také tehdy, pokud pořizujete ALU kola na těžší vozy, jako jsou například SUV.
  • 9 000 Kč a výše – v těchto cenách se mohou pohybovat originální ALU disky na prémiové a sportovní vozy a obecně dražší značky. U premiérových výrobců automobilů není výjimkou zaplatit za jedno 17“ kolo klidně 10 000 Kč a více. Důvodem je zejména to, že u těchto vozů se počítá obecně s vyšší zátěží a vyššími výkony.

Nejčastější otázky při výběru disků

Jak poznám kvalitní ALU kola?

Vzhledem k tomu, že ALU kola lze pořídit v různých rozměrech, ale také v různých kvalitách a designech, mohou se jejich ceny velmi lišit. Nejlevnější lité disky nebudou nějak zvlášť drahé, ale pokud se chcete zaměřit na kvalitu, atraktivní design, požadujete větší rozměry a šířku ráfku, zaplatíte pochopitelně více. Můžeme si cenové kategorie stanovit následujícím způsobem, přičemž ceny jsou uváděny vždy za jedno kolo:

Jsou bezpečnější ALU kola nebo plechová kola?

Často propíraná je také otázka bezpečnosti. Pokud budete mít kvalitní a nejlépe originální ALU disky, tak jsou bezpečností srovnatelné s plechovými disky. Plechové disky ale přece jen mají v něčem navrch, a to že se do brzdového systému nedostává tolik nečistot či případné kamínky, které mohou způsobit i zablokování brzdného systému, protože kolo má minimum otvorů, a ještě je typicky překryté poklicemi.

Pokud však máte nové lepší auto, pravděpodobně vás vzhled plechových disků stejně neuspokojí, a tak většina řidičů sáhne po ALU discích. Bohužel na trhu je také velké množství nekvalitních aftermarketových ALU disků bez homologace, které se podbízejí cenou, a tady už hrozí reálné bezpečnostní riziko.

Zlepší ALU kola jízdní vlastnosti vozidla?

ALU disky byly původně vyvinuty pro závodní účely. Pro závodní jezdce s automobily, které se pohybují na hranici fyzikální limitů, byl přínos ALU kol jednoznačný. Jejich atraktivní vzhled ale přispěl rychlému rozšíření také do běžného provozu, mají nižší hmotnost a potenciálně tak mohou pozitivně ovlivnit chování vozidla.

Pravděpodobně byste však museli být těmi závodními jezdci, mít sportovní podvozek a jezdit na hranici možností někde na okruhu, abyste reálně mohli ocenit jejich přínos v tomto směru. Tady je třeba si zkrátka přiznat, že na běžném osobním automobilu v běžném provozu v rámci typických rychlostních limitů je oproti „plecháčům“ jejich hlavní přínos výhradně estetický.

5/5 - (6 hodnocení)

O autorovi

Komentáře k článku

Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.


Přidejte svůj komentář

Všeuměl.cz
Logo