Nejlepší čtyřkolky pro rok 2024

Čtyřkolka je vhodná na práci i zábavu. Srovnali jsme vybrané elektrické i klasické benzínové čtyřkolky a poradíme vám, jak a podle čeho vybrat přesně tu pro vaše potřeby.

TEST: Nejlepší čtyřkolky do 250 ccm

1. místo 2. místo 3. místo
Název ATV Warrior
TOP čtyřkolka do 250 ccm
Apollo Magnum RFZ 250 T3B JJM ATV COMMANDER 200
 ATV Warrior Apollo Magnum RFZ 250 T3B JJM ATV COMMANDER 200
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Barton Motors Apollo JJM
Orientační cena: 69 000 Kč 79 000 Kč 62 000 Kč
Motor: 250 ccm, 4 takt 250 ccm, 4 takt 250 ccm, 4 takt
Výkony motoru (kW): 11,2 7,3 7,3
Maximální rychlost (km): neuvedeno 60 60
Brzdy: kotoučové hydraulické kotoučové hydraulické kotoučové
Převodovka: automatická automatická automatická
Objem nádrže (l): 5 6 6
Výška (cm): 111 109 103
Šířka (cm): 111 103 103
Délka (cm): 174 180 180
Hmotnost (kg): 173 180 208
zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší čtyřkolky do 125 ccm

1. místo 2. místo 3. místo
Název Sunway ATV Big Warrior
TOP čtyřkolka do 125 ccm
Sunway ATV Hummer JJM ATV Commander 125
Markstore Toronto 125cc Sunway ATV Hummer JJM ATV Commander 125
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Sunway Sunway JJM
Orientační cena: 24 000 Kč 24 000 Kč 35 000 Kč
Motor: 125 ccm, 4 takt 125 ccm, 4 takt 125 ccm, 4 takt
Výkony motoru (kW): 6 6 5
Maximální rychlost (km): 55 55 55
Brzdy: hydraulická kotoučová bubnová + kotoučová bubnová + kotoučová
Převodovka: automatická automatická automatická
Objem nádrže (l): 2,5 3,2 2,2
Výška (cm): 97 93 103
Šířka (cm): 73 90 90
Délka (cm): 149 148 148
Hmotnost (kg): 93 92 120
zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší elektrické čtyřkolky

1. místo 2. místo 3. místo
Název Hecht 56800
TOP elektrická čtyřkolka
Sunway Hunter RS Exclusive Sunway Torrino Nitro
Hecht 56800 Sunway Hunter RS Exclusive Sunway Torrino Nitro
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Hecht Sunway Sunway
Orientační cena: 13 000 Kč 32 000 Kč 13 000 Kč
Motor: elektromotor elektromotor elektromotor
Výkony motoru (kW): 0,8 1 1
Maximální rychlost (km): 20 35 25
Brzdy: hydraulická kotoučová hydraulická hydraulická kotoučová
Převodovka: automatická automatická automatická
Dojezd: 18 km výrobce neuvádí 1,5 hod
Baterie (V): 3x12 4x12 3x12
Výška (cm): výrobce neuvádí 95 68
Šířka (cm): výrobce neuvádí 79 55
Délka (cm): výrobce neuvádí 147 103
Hmotnost (kg): výrobce neuvádí 88 48
zpět nahoru ↑

Nejprodávanější čtyřkolky 2025

Poradíme vám…

zpět nahoru ↑

Jak vybrat čtyřkolku

Čtyřkolka vás může napadnout jako vhodná investice pro různé účely využití. Někdo hledá sportovní vlastností a touží po zábavě je, nikdo jiný naopak chce čtyřkolku pro užitkové účely, protože může být zároveň velmi dobrým pracovním nástrojem. Můžete za ni zapřáhnout vlek, můžete využít radlici a podobně.

Než se pustíte do výběru vhodné čtyřkolky podle toho, co od tohoto stroje očekáváte, je vhodné se podívat nejen na náš test, ale také si odpovědět na několik základních otázek, které vás nasměrují ke správné variantě stroje:

  • Jaký typ čtyřkolky hledáte – podle vašeho očekávaného využití pro rekreační, sportovní nebo naopak užitkové účely, existují různé typy strojů. Velmi oblíbené jsou rekreační čtyřkolky a také čtyřkolka pro děti získává na popularitě. Potom jsou zde také silné stroje ATV i více sportovní quad v podobě klasických čtyřkolek nebo UTV s kapotou více připomínající auto. Pak je tady ještě kategorie SSV buginy.
  • Jaký výkon by měl stroj mít – vždy je tady samozřejmě otázka výkonu. Obecně nejméně výkonné jsou rekreační a dětské čtyřkolky, což je samozřejmě pochopitelné. Jsou určeny spíše pro odpočinkovou jízdu, bez nějakých nároků na zdolávání náročného terénu, proto nepotřebují takový výkon. Pokud chcete výkonnější stroj, budete muset lovit v kategorii ATV a quad, ať už vás zajímají užitkové účely nebo sportovní využití.
  • Jaký chcete pohon a jakou očekáváte spotřebu – můžete si vybírat z různých typů pohonu, počínaje spalovacími motory, tedy klasický benzín nebo dokonce diesel, ale také jsou na výběr elektrické modely, i když ne ve všech kategoriích čtyřkolek jsou zastoupeny významně. Například u kategorie ATV a quad moc elektrických modelů nenajdete, ale v případě UTV je to stále běžnější. Podle pohonu se potom samozřejmě budou odvíjet vaše provozní náklady, se kterými budete muset počítat. Závisí samozřejmě také na výkonu a kubatuře u spalovacích motorů. Nejnižší spotřebu samozřejmě budou mít dětské a rekreační čtyřkolky.
  • Jaká by měla být výbava – hodně souvisí s tím, co od čtyřkolky očekáváte. Jiná očekávání výbavy budete mít u sportovní čtyřkolky, jiná u užitkové. Také se hodí vědět, zda budete jezdit na čtyřkolce sami, nebo budete chtít jezdit také se spolujezdcem, pro což jsou vhodné prodloužené verze čtyřkolek. Některá vozidla, jako třeba UTV, pak umožňují sedět i vedle sebe.
  • Jaké budete potřebovat příslušenství – v závislosti na vašem použití čtyřkolky se bude lišit také příslušenství, které si můžete chtít pořídit. Pozor hlavně na to, že příslušenství vám pochopitelně prodražuje také cenu stroje. K příslušenství mohou patřit různé navijáky nebo nosiče.
  • Kolik jste ochotni do čtyřkolky investovat – cena je samozřejmě vždy důležitým argumentem. Nejlevnější jsou pochopitelně dětské a rekreační čtyřkolky, které lze pořídit už od několika desítek tisíc korun, pokud budete hledat ve výkonnějších nebo sportovnější kategoriích, připravte se spíše na nižší stovky tisíc za kvalitní stroj od lepší značky.
1

Typy čtyřkolek

Pokud se řekne čtyřkolka, mnoho z nás si představí na pohled jednoduché vozidlo se čtyřmi koly, kde řidič drží řídítka a nemá žádnou kabinu a můžete s ním jezdit v terénu. Faktem však je, že pod pojmem čtyřkolka se schovává celá řada různých vozidel.

Některé jsou určeny spíše pro rekreační účely nebo pro děti bez terénních ambicí, jiné jsou zaměřené více na výkony, ať už sportovní nebo užitkové. V závislosti na tom si můžeme čtyřkolky rozdělit na následující typy:

  • Rekreační a dětské
  • ATV a quad
  • UTV
  • SSV buggy

Ke každému z typů si nyní blíže něco povíme, zmíníme také, na jaké využití jsou vhodné, zda se hodí pro sportovní nebo užitkové účely, případně zda je možné s nimi jezdit po běžných pozemních komunikacích. Zmíníme také jejich hlavní výhody a nevýhody.

Rekreační a dětské

Pod touto kategorií si můžeme představit poměrně standardní čtyřkolky, pokud se jedná o jejich vnější konstrukci, které mají řídítka, sedlo a běžně pneumatiky. Zároveň se jedná o ty nejlevnější stroje na trhu, kde výrobce nepočítá, že budete se čtyřkolkou zdolávat náročnější terén.

Ačkoliv se vlastně jedná o takovou odlehčenou hobby kategorii, tak také zde si dejte při výběru pozor. Zejména vás může zajímat homologace pro provoz na pozemních komunikacích, kterou nemusí mít všechna vozidla. Existuje přímo také čtyřkolka pro děti, která je určena vyloženě pro zábavu dětem. Stále častěji se v této kategorii setkáváme také se čtyřkolkami s elektromotorem, které tedy nepotřebují benzín, ale dobíjíte u nich baterie.

Výhody
  • Nízká pořizovací cena
  • Nízké provozní náklady
  • Existují tiché varianty s elektromotorem
Nevýhody
  • Nevhodné do terénu
  • Nízké výkony

ATV a quad

Pod pojmem ATV se skrývá označení All Terrain Vehicle, což jinými slovy znamená, že se jedná o vozidlo, které je určeno pro všechny druhy terénu. Dříve se tak označovaly prakticky všechny čtyřkolky, ale dnes se tímto způsobem označují zejména čtyřkolky určené především pro užitkové účely, přičemž pojmem „quad“ potom čtyřkolky zaměřené více sportovně, typicky s náhonem na zadní kola a s možností driftování nebo závodění.

Obě kategorie ale uvádíme současně, protože se velmi prolínají a často stroj zvládá obě využití. Většinou jsou homologované pro provoz na pozemních komunikacích.

Podobně jako u rekreačních a dětských strojů se jedná o čtyřkolky klasického designu se sedačkou a řídítky. Drtivá většina motorizací je benzínová, ale existují také diesely. Jen výjimečně se zde objevují elektromotory. Oproti základní kategorii čtyřkolek se jedná zároveň o dražší stroje, a to mnohdy podstatně.

Jedná se o čtyřkolky, které si poradí s jistotou v těžším terénu, případně vám nabídnou dostatečný pracovní výkon u užitkových strojů. Právě na výkon si dejte u těchto čtyřkolek pozor, pokud je budete řídit, protože ačkoliv vypadají jako stroje, se kterými si užijete velkou legraci, je zároveň nutná velká zkušenost jejich ovládání a riziko zranění je u začátečníka nezanedbatelné.

Výhody
  • Výkonné stroje pro práci i zábavu
  • Zvládají i těžší terén
  • Sportovní quad modely nabízejí náhon jen na zadní kola
Nevýhody
  • Nevhodné až nebezpečné pro začátečníky
  • Vyšší pořizovací cena

UTV

Také tyto čtyřkolky mají samozřejmě pod svou zkratkou UTV schovaný kompletní název, který je v tomto případě Utility Task Vehicle. Jedná se v podstatě určitého křížence čtyřkolky a auta. Na rozdíl od klasické čtyřkolky zde najdete volant, stejně tak cestující mohou sedět vedle sebe.

Přesto se však ještě nejedná o kategorii SSV (Side by Side Vehicle), o které budeme hovořit dále. Hlavním důvodem je to, že UTV jsou v podstatě výhradně určena jako pracovní vozidla a nemají sportovní ambice.

U těchto vozidel najdete různé pohony, může to být benzín, diesel, ale stále oblíbenější jsou také elektrické varianty. Schopnosti těchto vozidel mohou být poměrně hodně rozdílné, mohou mít různé výkony a mohou nebo nemusejí být vhodné do terénu. Extrémní terénní verze mohou zvládnout to stejné, co silné terénní ATV čtyřkolky. Homologace pro silnici je běžnou záležitostí.

Výhody
  • Užitková vozidla dle typu využitelná na těžkou páci i běžnou přepravu
  • Různé motory od benzínu po elektrický pohon
  • Podoba s autem, volant, posádka sedí v kabině
Nevýhody
  • Větší rozměry, menší obratnost
  • Nejsou určeny jako sportovní

SSV buggy

Nakonec tady máme kategorii SSV (Side by Side Vehicle), co jsou zejména sportovně laděné buginy. Fanoušci Rally Dakar ostatně mohou znát tuto kategorii vozidel také z těchto závodů. Hlavním účelem těchto strojů je samozřejmě sportovní využití a zábava, vyznačují se širším rozchodem kol, což jim zlepšuje stabilitu. Mají také velmi dobrou průchodnost terénem. Tyto stroje mohou mít kabinu, ale stejně tak mohou být bez nástavby.

Z hlediska motorizace zde najdete prakticky výhradně benzínové motory, které mají také vysokou kubaturu. Často mohou mít různé příslušenství, jako jsou třeba navijáky, které se hodí v terénu, například pro vyprošťování.

Výhody
  • Čistě sportovní zaměření, často i jako závodní speciály
  • Na výběr jsou kapotované i odstrojené modely
  • Vysoké výkony a kubatury
Nevýhody
  • Vyšší cena
  • Nejsou určené jako pracovní
2

Typy pohonů

Už při rozdělení jednotlivých typů čtyřkolek jsme zmínili některé varianty pohonů, se kterými se můžete setkat. Pohonná jednotka může být u každé čtyřkolky velmi rozdílná, závisí na jejím hlavním účelu využití, za jakým účelem tedy byla zkonstruována. Také byste se měli zaměřit na výběr pohonu v závislosti na vašich potřebách:

  • Spalovací motor – většina čtyřkolek se spalovacím motorem jsou benzínové verze, které tankují běžný Natural 95. Musíte samozřejmě počítat s běžnou údržbou spalovacího motoru, jako je třeba pravidelné dolévání oleje, v tomto případě vysokootáčkového. Existují také dieselové čtyřkolky, i když jejich zastoupení na trhu je menší a týká se prakticky výhradně užitkových modelů.
  • Elektromotor – stále populárnější jsou v některých kategorií čtyřkolek také stroje s elektrickým pohonem. Jejich výhodou je možnost jezdit s nimi prakticky kdekoliv, aniž byste rušili své okolí. Při jízdě nevznikají žádné zplodiny a mnohé verze nabídnou i dostatečné výkony, které toho zvládnou opravdu hodně. Velmi častá je ale samozřejmě hlavně dětská elektrická čtyřkolka. U elektromotorů vám také odpadá mnohá údržba spojená se spalovacím motorem a je zde levnější provoz.

Při volbě pohonu tedy záleží na vás, zda preferujete tichý chod nebo nedáte dopustit na klasický spalovací motor. Obě varianty mají své využití a své výhody a nevýhody. U elektrických strojů typicky musíte počítat s vyšší pořizovací cenou při obdobném výkonu, jaký by vám nabídnul spalovací motor, je to ale vykoupeno nižšími provozními náklady a méně náročnou údržbou.

3

Důležité parametry

Při výběru čtyřkolky je podstatné sledovat důležité parametry, které mnoho vypovídají o jejích schopnostech. Proto se na to nejpodstatnější podíváme na následujících řádcích, kde si jednotlivé parametry blíže rozebereme.

Výkon a objem motoru

Jako první je tady samozřejmě výkon, který asi zajímá každého, kdo si čtyřkolku pořizuje. U každé čtyřkolky je výkon velmi důležitý, protože do značné míry určí, co všechno tato čtyřkolka zvládne, např. v terénu. Některé modely se z důvodu svého zaměření a nízkého výkonu do terénu totiž vůbec nehodí, jde hlavně o rekreační a zejména pak nejslabší dětské modely.

Z pohledu výkonu je důležité zmínit, že typicky se odvíjí také od objemu motoru. U většiny čtyřkolek se setkáte s objemem motoru od 300 do 700 ccm (kubických centimetrů). V případě elektrických verzí se často výkony pohybují od 500 do 1300 W. Výkon velmi často volíme podle toho, co od čtyřkolky očekáváme, přičemž lze říci, že:

  • Sportovní čtyřkolka – mívá rozmezí výkonu od 300 do 450 ccm, charakteristická je zároveň také nižší hmotnost a někdy také náhon pouze na zadní kola. Díky tomu má čtyřkolka sportovnější charakter, i když objem motoru je relativně menší. Jsou určeny hlavně k tomu, abyste si užili jízdu.
  • Užitková čtyřkolka – v případě užitkových modelů se typicky setkáte s výkonem od 300 do 700 ccm, protože u těch opravdu extrémních verzí jsou vysoké nároky na sílu. Také je třeba počítat s tím, že u užitkové čtyřkolky požadujete náhon na 4 kola, aby zvládla náročnějších terén. Do náročnějšího terénu jsou vhodné modely od 400 ccm výše, samozřejmě do toho ještě promlouvá hmotnost a další parametry stroje.

Točivý moment

Hlavně pro užitkové čtyřkolky je velmi důležitý točivý moment. Také proto tyto čtyřkolky často mají řešení v podobě variátoru. V případě nízkých otáček motoru je variátor odpojený a prokluzuje po řemenu. V případě, že není zařazena rychlost, odlehčuje variátor roztáčení kol převodovky. U takových strojů je možné řazení pouze tehdy, pokud stroj zastavíte, což je velmi podobné některým zahradním traktorům.

Variátor umožňuje nastavit široký rozptyl převodového poměru pro různé pojezdové rychlosti a pro různé zatížení. Vždy nastavuje takový převodový poměr, aby dosáhl co nejvyššího točivého momentu, a tedy nejvyšší účinnosti.

Sportovní verze čtyřkolek samozřejmě umožňují řazení za jízdy. Nejvyšší točivý moment nabízejí klasicky elektromotory, potom jsou to dieselové a nakonec benzínové motory. Vždy ale záleží i na zpřevodování a dalších faktorech.

Chlazení

Drtivá většina dnešních čtyřkolek se spalovacími motory je vybavena kapalinovým chlazením s nuceným oběhem. Jedná se tedy o způsob chlazení, který znáte také z klasického automobilu. Dříve se využívalo také chlazení vzduchem, ale to je dnes již naprostá výjimka.

Chlazení tedy probíhá klasickým způsobem, a to pomocí náporového chladiče, který je vybaven elektrický ventilátorem. Ventilátor se zapíná pouze tehdy, pokud je chladič nedostatečně ochlazován samotným náporem vzduchu.

Pro chlazení se využívá kapalinová chladící směs. U čtyřkolky je důležité využívat chladící kapalinu, která má velmi nízký bod tuhnutí, typicky okolo -35 °C, a také by měla mít antikorozní účinky. Protože se využívají chladící kapaliny s vyšší hustotou, dokáží odolávat zároveň také vysokým teplotám a mají vyšší bod výparu.

Pohon náprav

O pohonu náprav jsme se několikrát již zmínili u různých typů čtyřkolek. Některé čtyřkolky samozřejmě jsou vybaveny pohonem všech kol, jiné mají náhon na jednu, typicky zadní nápravu. Rozdíly jsou zřejmé prakticky každému:

  • 2WD / pohon jedné nápravy – většinou se jedná o dětské modely nebo rekreační, ale zároveň také často o výkonné sportovní čtyřkolky, které mají náhon na zadní nápravu pro sportovnější charakteristiku jízdy. Musíte počítat s tím, že si neporadí s větším převýšením v rozbahněném terénu, mohou spíše zapadnout ve sněhu, blátě a podobně.
  • 4WD / pohon 4×4 – s pohonem na všechna kola se setkáte prakticky vždy u užitkových čtyřkolek, kde je vyžadována co nejlepší trakce. Stejně tak jsou velmi vhodné do terénu, samozřejmě mají náhon na 4 kola také sportovní čtyřkolky, které jsou určené pro zdolávání náročného terénu.

Čtyřkolky, které jsou vybaveny náhonem na všechna 4 kola, také běžně umožňují přepínání pohonu 4WD na 2WD. Pokud totiž jedete na běžném tvrdém podkladu nebo pevném terénu, nemáte důvod využívat náhon na 4 kola, snižujete tak opotřebení dílů a snižujete spotřebu, případně pokud je účelem zábava, tak se můžete více vyřádit pouze se zadním náhonem.

Brzdy

Brzdy se mohou u různých modelů velmi lišit, v závislosti na výkonech. Samozřejmě velmi dobré brzdy musí mít sportovní modely, kde jsou vždy pochopitelně kotoučové brzdy. Kotoučové brzdy jsou dnes ostatně standardem prakticky všude.

Někdy jsou brzdy řešeny tak, že kotoučové brzdy jsou individuálně pro každé přední kolo a na zadní nápravě může být brzda umístěna na kardanové hřídeli. Vždy ale záleží samozřejmě na konstrukci konkrétního modelu, sportovní výkonové čtyřkolky budou mít individuálně brzdy na každém kole.

Převodovka

Použitá převodovka se opět významně liší podle toho, zda se jedná o sportovní nebo užitkovou čtyřkolku. Ryze pracovní čtyřkolka má převodovku nabízející normální rychlost dopředu pro běžnou jízdu, která je zároveň redukována pro větší tažnou sílu. Dále nabízí neutrál a zpětnou rychlost. Často se zde nevyskytuje synchronizace rychlostí.

Něco jiného jsou sportovní čtyřkolky, které mají převodovku velmi podobnou motocyklům, můžete bez problému řadit kdykoliv za jízdy a využívat více rychlostních stupňů. Řazení provádíte typicky na řídítkách.

Rám, nápravy a odpružení

Čtyřkolky jsou vybaveny rámem, který je vyrobený z ocelových trubkových a dalších typů profilů, v závislosti na konkrétní konstrukci, jedná se o nosný prvek motoru, převodovky, ale také nádrže a dalších komponent včetně případné kapotáže, kterou mohou některé čtyřkolky mít.

Na samotný nosný rám konstrukce jsou připevněny nápravy, což je typicky odpružená zadní náprava a také přední výkyvná ramena kol. Možná konstrukce nápravy a odpružení se opět hodně odvíjí v závislosti na využití konkrétního stroje. Sportovní modely mohou mít odpružení s vysokým zdvihem, které zajistí měkký dopad i v případě skoků v terénu, což je ale typické více pro buginy než klasické čtyřkolky.

Samotný rám čtyřkolky je velmi důležitý k tomu, že se k němu připevňuje různé příslušenství, jako je například naviják, který je ideální pro všechny užitkové modely, kde hrozí nebezpečí zapadnutí v těžkém terénu. Čtyřkolka pak může mít také závěsné zařízení, díky kterému můžete tahat přípojná vozidla.

Rozměry a hmotnost

Pokud se budeme bavit o plnohodnotných čtyřkolkách a vynecháme dětské čtyřkolky, tak jsou čtyřkolky poměrně rozměrnější vozidla. Hmotnost se u těchto strojů typicky pohybuje do 400 kg, ale případně také do 550 kg, pokud je řeč o nákladní čtyřkolce. Takto to aspoň definuje příslušný paragraf zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mluvíme samozřejmě o čtyřkolce v nenaloženém stavu.

Hmotnost může být velmi rozdílná napříč různými modely, zejména se pak bude lišit u různých konstrukčních typů. Od hmotnosti se odvíjí také nutné řidičské oprávnění, čemuž se budeme věnovat ještě dále v textu.

Nosnost

Každou čtyřkolku samozřejmě můžete nějakým způsobem zatížit, přičemž do zátěže můžete počítat už váhu svou a spolujezdce. Zatížitelnost bývá u běžných čtyřkolek v řádu stovek kilogramů, pokud se samozřejmě nebavíme o modelech pro děti.

Kromě nosnosti samotné čtyřkolky vás může nepochybně také zajímat, kolik toho můžete naložit na tažné zařízení. Pokud tedy budete chtít připojit vozík za čtyřkolku, je dobré také vědět, jakou hmotnost můžete na tažném zařízení tahat, což se opět může velmi lišit v závislosti na konkrétním modelu a je proto dobré si prostudovat konkrétní technické specifikace vámi vyhlédnuté čtyřkolky.

Kola

Důležité jsou čtyřkolky také kola. Pokud jde o pracovní čtyřkolku, používají se nízkotlaká balonová kola, která mají hrubý vzorek. To jim umožňuje zvýšit třecí odpor vůči terénu, a to se projevuje na lepší trakci právě v terénu. U pracovních čtyřkolek je samozřejmě obvyklý pohon všech kol. Některé čtyřkolky dokonce umožňují vyměnit kola za pásy, pro obzvlášť blátivý terén nebo jízdu ve sněhu.

Sportovní čtyřkolky se potom vyznačují vzorkem určeným pro konkrétní sportovní využití. Také zde se samozřejmě počítá s jízdou v terénu, ale vzorek již není zdaleka tak profilovaný. Často jsou kola na sportovních čtyřkolkách širší. Charakteristický pro sportovní modely je také širší rozchod kol, který jim zajistí nejen trakci, ale také lepší stabilitu ve vysokých rychlostech.

Objem nádrže

Co se týká objemu nádrže, tak ta samozřejmě zajímá pouze majitele benzinových nebo dieselových strojů, přičemž objem nádrže se pohybuje u průměrné ATV čtyřkolky okolo 15 až 20 litrů. Menší kubatury obecně mají menší nádrže, větší kubatury zase mívají nádrž větší, což je samozřejmě logické s ohledem na očekávanou spotřebu paliva.

Displej

Dnešní moderní čtyřkolky jsou vybaveny také displejem, který v podstatě supluje dříve používané analogové ukazatele. Naleznete zde informace, které se mohou lišit v závislosti na konkrétním modelu, ale typicky zahrnují zejména:

  • Tachometr
  • Otáčkoměr
  • Ukazatel paliva

Kromě toho vám může palubní počítač nabídnout také informace o maximálních dosažených otáčkách, maximální dosažené rychlosti, průměrné rychlosti, době jízdy, může zobrazovat informace o času a další funkce.

Výbava čtyřkolek

Každá čtyřkolka může mít různou výbavou, která se bude velice lišit podle toho, o jaký model se jedná. U řady čtyřkolek však můžete najít mnoho z výbavy společné pro většinu verzí. Typicky v tomto případě hovoříme zejména o těchto vlastnostech:

  • LED světla – všechny čtyřkolky jsou samozřejmě vybaveny světly, kdy se dnes nejčastěji používají moderní LED světla, která nabídnou vysokou svítivost a dobrou čitelnost terénu i za zhoršených světelných podmínek.
  • Zadní a přední nosič – mnoho modelů je vybaveno také nosičem, který může být umístěn nejen vzadu, ale také vpředu.
  • Naviják – zejména pro užitkové modely se velmi hodí naviják, který slouží pro vyproštění samotné čtyřkolky. Snadno se vám totiž může stát, že někde zapadnete a naviják je jedinou možností, jak čtyřkolku vytáhnout.
  • Tažné zařízení – ke čtyřkolkám můžete chtít připojit různé vlečené soupravy, k čemuž potom slouží tažné zařízení.
  • Signalizace – na čtyřkolkách nechybí ani dodatečné prvky signalizace, jako jsou například blikače, klakson apod.

Vhodné příslušenství ke čtyřkolce

Ke čtyřkolce si můžete pořídit nejrůznější příslušenství, či chcete-li doplňkovou výbavu, která se hodí zejména majitelům užitkových strojů. Některé příslušenství ale můžete chtít využít také u sportovní čtyřkolky, která zkrátka čas od času odvede také nějakou tu práci. Mezi praktické příslušenství patří třeba:

  • Vozík za čtyřkolku – každý potřebuje čas od času něco někam odvézt. Platí to zejména pro majitele rodinných domů a pokud bydlíte na vesnici, je tato potřeba obvykle o to vyšší. Můžete vyvážet trávu, větve ze zahrady, nepotřebné věci do sběrných surovin apod.
  • Radlice na čtyřkolku – je vhodná pro odhrnování sněhu, takže vám umožní využívat čtyřkolku v podstatě jako malý pluh k prohrnutí příjezdové silnice u domu apod.
  • Mulčovač za čtyřkolku – zařízení pro kultivaci trávníku nemusí být pouze součástí sekačky nebo příslušenství k zahradnímu traktoru, ale lze vhodné modely připojit také na čtyřkolku.
4

Oprávnění na čtyřkolku

Přihlášení čtyřkolky

Dobrou zprávou pro všechny motoristy je, že přihlášení čtyřkolky se nijak neliší od přihlášení motorky, automobilu nebo jiného motorového vozidla. To znamená, že můžete počítat s postupem, který vám je dobře znám.

Přihlášení vozidla provedete na libovolném obecním úřadě s rozšířenou působností. Registrace lze vyřídit buď osobně, případně můžete pověřit jinou osobu a v takové situaci je pochopitelně vyžadována ověřená plná moc. Pro samotné přihlášení vozidla potřebujete:

  • Velký technický průkaz
  • Kupní smlouvu jako doklad o koupi vozidla
  • Vyplněnou přihlášku k registraci vozidla
  • Zelenou kartu povinného ručení
  • Doklad totožnosti

Pokud přihlašujete ojeté vozidlo, potřebujete malý a velký technický průkaz, zelenou kartu, vyplněný formulář pro registraci a také osvědčení o STK a evidenční kontrole. Cena za přihlášení čtyřkolky se pohybuje mezi 300 až 500 Kč, v závislosti na kubatuře.

Řidičské oprávnění na čtyřkolku

Pokud se jedná o to, kdo vůbec může řídit čtyřkolku, tak u většiny strojů k tomu postačí řidičské oprávnění skupiny B. Z kategorií dospělých strojů se samozřejmě vymyká dětská čtyřkolka bez řidičáku. Ani u velkých strojů to však není zcela jednoznačné, protože čtyřkolky mohou být zařazeny do různých kategorií. Můžete se setkat s modely, které vyžadují řidičské oprávnění na skupinu A. Někde zase postačí AM.

Konkrétní kategorie dané čtyřkolky vždy velice souvisí také s hmotností a výkonem čtyřkolky, podle čehož je stroj zařazen. Než si tedy pořídíte konkrétní model čtyřkolky, zajímejte se o to, do které kategorie spadá.

5

Povinnosti při provozu

Povinnosti při provozu

Jaké jsou vlastně povinnosti vás jako řidiče? Čtyřkolky se registrují na bílou nebo žlutou registrační značku. Pokud je vybavena žlutou registrační značkou, nevyžaduje se během jízdy na takové čtyřkolce helma. Pro takové případy je zde ale ještě více dalších podmínek, jako například nepřekročení rychlostí 40 km/h a jízda bez spolujezdce.

Pokud máte klasickou bílou registrační značku, tedy značku, která se běžně používá také na motocyklech a automobilech, máte povinnost nosit za jízdy jak přilbu, tak ochranné brýle. Čtyřkolky také pravidelně chodí na technické prohlídky, které jsou každé 4 roky.

Povinná výbava

Pokud pomineme výše zmíněnou povinnost nosit přilbu a brýle, která se vztahuje na většinu kategorií výkonnějších čtyřkolek, jsou zde také určité povinnosti z hlediska samotného provozu čtyřkolky na pozemních komunikacích.

Každá čtyřkolka tedy musí být vybavena motolékárničkou a reflexní vestou, což asi nebude nic překvapivého. Na silnici jsou povinná u čtyřkolky také zpětná zrcátka, kdy v tomto případě stačí i jedno zrcátko.

Nejznámější výrobci čtyřkolek

V rámci sortimentu čtyřkolek najdete méně známé levnější i kvalitnější a dražší výrobce. Záleží na tom, za jakým účelem si čtyřkolku pořizujete, což také ovlivňuje vyšší upřednostnění kvality nebo ceny. Pojďme se podívat na ty nejznámější výrobce.

Sunway

U tohoto výrobce naleznete různé druhy motorových vozidel, počínaje dětskými čtyřkolkami, nabízí také stroje na minicross, elektro autíčka, elektro čtyřkolky a elektrické koloběžky. Čtyřkolka pro děti zde má velké zastoupení, takže si můžete vybírat z mnoha modelů.

Pořídíte zde ty nejlevnější stroje, které začínají na částce zhruba 10 tisíc korun až po dražší modely ATV. Celkově se však jedná o výrobce, který nabízí spíše levnější sortiment, jenž osloví méně náročné zákazníky citlivé na cenu.

CFMOTO Gladiator

Tato značka nabízí dobrý poměr ceny a výkonu, přičemž produkty prodává celosvětově. Společnost zastupuje v České republice firma Journeyman, která od roku 1991 dodává tyto produkty na náš i slovenský trh pod označením GLADIATOR.

V sortimentu najdete čtyřkolky klasické konstrukce i UTV buggy nebo motorky a skútry vhodné na silnici. K dispozici jsou i menší kubatury 125 ccm nebo 250 ccm, stejně tak velmi výkonné stroje. Čtyřkolky se pohybují od těch nejlevnějších strojů po modely za stovky tisíc.

Hecht

Poměrně známá populární značka, která prodává mimo jiné také zahradní techniku, má ve své nabídce také čtyřkolky. Nabízí čtyřkolky s homologací do terénu i na silnice, které mohou být zdrojem adrenalinové zábavy, tak zastanou perfektního pomocníka na zahradě.

Lze je využít třeba jako dopravní prostředek na nákupy nebo do zaměstnání. K dispozici je benzínová silniční čtyřkolka i akumulátorová čtyřkolka. V nabídce jsou ATV čtyřkolky i stroje bez homologace. Důraz klade výrobce na poměr ceny a užitné hodnoty.

Yamaha

Známou japonskou značku asi není potřeba dlouze představovat. Nabídne vám čtyřkolky různých kategorií, a to od těch méně výkonných okolo 250 ccm až po 700 ccm. Výrobce je známý vysoce kvalitními produkty, které patří mezi to nejlepší na trhu.

Nabídne velké množství modelových řad, přičemž produkty této firmy se prohání po světě již od roku 1955. Nabídka obsahuje levnější slabší modely, ale také velmi silné a drahé stroje, které se vyznačují vysokou spolehlivostí. Pořídit můžete pracovní čtyřkolky i ty sportovní.

Shineray

Tento výrobce vám nabídne nejen čtyřkolky, ale také náhradní díly, příslušenství a pneumatiky na ATV čtyřkolky a další modelové řady. U tohoto výrobce pořídíte vše, co budete na svou čtyřkolku potřebovat. Jedná se o čínského výrobce, který ale dokáže nabídnout velmi zajímavý poměr ceny a výkonu.

Pokud si pořídíte čtyřkolku od tohoto výrobce, velmi vás potěší také cena náhradních dílů, která je oproti známějším značkám nepoměrně nižší.

Linhai

V případě tohoto koncernu se jedná o čínskou značku, která patří mezi známé výrobce čtyřkolek a UTV, přičemž zároveň se řadí mezi největší čínské výrobce v tomto směru. Na trhu najdete pracovně-rekreační čtyřkolky, které nabídnou moderní technologie a líbivý design.

Jako u jiných čínských výrobců, také zde je velkým lákadlem nižší cena oproti zavedeným značkám, a to i po stránce servisu. Na tuto značku bez problému v České republice seženete záruční i pozáruční servis, který zajišťuje zdejší dovozce.

KTM

Jedná se o rakouskou značku, která byla založena už roce 1934, tehdy ještě jako zámečnické dílny. Dnes se jedná o známého rakouského výrobce motocyklů, který s nimi začínal už po druhé světové válce, a to ještě v relativně skromných podmínkách.

Patří mezi světovou špičku a vyrábí dnes také příbuzné stroje, tedy samozřejmě čtyřkolky. Pokud chcete vsadit na kvalitu, tak elektrická čtyřkolka nebo benzínová čtyřkolka pro sportovní nebo užitkové využití není u tohoto výrobce rozhodně špatnou volbou.

Nabídka nejznámějších prodejců a srovnávačů

Na čtyřkolky se dnes specializuje celá řada prodejců, kteří nabídnou možnost pořídit produkt od různých výrobců. Specializovaní prodejci také poskytnou užitečné rady, zejména pokud si pořizujete čtyřkolku poprvé. Stejně tak můžete využít služeb srovnávače.

Xmotostore.cz

Prodejce působí jako regionální partner řady značek, ale také dovozců značkových čtyřkolek, ať už se jedná o segment ATV, UTV nebo SSV buggy. Kromě toho vám nabídne celou řadu příslušenství pro čtyřkolky, motorky, ale také zajištění záručního nebo pozáručního servisu.

Využít můžete také profesionální poradenství, ať už si plánujete pořídit vozík na čtyřkolku nebo novou pracovní čtyřkolku. Vyškolený personál vám vždy rád poradí a bude se vám věnovat, bez ohledu na vaše požadavky.

Rajctyrkolek.cz

U tohoto prodejce si můžete vybrat ze sortimentu čtyřkolek různých výrobců, ale stejně tak funguje jako půjčovna čtyřkolek. V rámci provozovny vám zajistí prodej a servis, přičemž se můžete domluvit po telefonu i mimo pracovní dobu.

Prodejce se zaměřuje na čtyřkolky už od roku 2006, takže má s nimi bohaté dlouhodobé zkušenosti. Ať už se jedná o čtyřkolky všech kategorií nebo o buginy a pracovní UTV od osvědčených značek. Zajistí vám záruční i pozáruční servis pro mnoho značek.

Heureka

Jestliže si chcete porovnat nabídky jednotlivých prodejců, které se mohou často cenově lišit, můžete využít také srovnávač cen. Ten vám umožní srovnání vámi vybraného modelu napříč internetovými obchody i kamennými pobočkami.

Zároveň je velkou výhodou, že si zde můžete přečíst uživatelské recenze od zákazníků, kteří si pořídili některou čtyřkolku nebo jiný stroj před vámi. To vám může pomoci s rozhodováním o výběru, pokud se rozhodujete třeba mezi více modely od různých výrobců.

Cenové relace čtyřkolek

Z hlediska cenového rozpětí to bude u čtyřkolek velmi rozdílné. Široké cenové rozpětí vás ale určitě nemůže překvapit, protože za čtyřkolku můžeme označovat také velmi rozdílná vozidla od dětských čtyřkolek až po stroje pro těžké pracovní nasazení.

Můžeme si stanovit následující cenové kategorie:

  • Od 10 000 do 30 000 Kč – jedná se samozřejmě o ceny, kde pořídíte dětskou čtyřkolku, případně také na horní hranici tohoto intervalu základní rekreační modely čtyřkolek. Většinou se bude jednat o produkty levnějších výrobců.
  • Od 30 000 do 100 000 Kč – v této ceně pořídíte kvalitnější čtyřkolku pro větší děti s vyšším výkonem, vidíte zde lepší rekreační modely a také zde začínají první modely ATV, které bývají většinou čínské provenience.
  • Nad 100 000 Kč – jestli si chcete připlatit za kvalitní ATV stroje, případně hledáte specifická vozidla, jako je UTV nebo SSV buggy, počítejte i s násobky stotisícové sumy. Stejně tak to platí pro sportovní quad čtyřkolky od lepších výrobců.

Nejčastější otázky při výběru čtyřkolky

Jak správně nahustit pneumatiky čtyřkolky?

V případě huštění pneumatik je velký rozdíl oproti motorkám a automobilům, takže na něj nemůžete aplikovat obvyklé postupy. Pneumatiky čtyřkolek jsou totiž konstrukčně nízkotlaké, takže musíte také pro správné měření tlaku použít nízkotlaké měřiče. Pneumatiku vždy nahustěte na hodnoty, které uvádí návod k obsluze konkrétní čtyřkolky.

Obecně lze říci, že pro použití na silnici hustíme pneumatiky na vyšší tlak mezi 0,6 až 0,9 atm. Pro smíšený provoz nebo tvrdší terén se doporučuje tlak mezi 0,4 až 0,6 atm. Jestliže vezmete čtyřkolku do extrémního bahna, může to být klidně 0,25 atm a méně, protože to výrazně zlepší schopnosti jejího záběru, díky zvětšení styčné plochy pneumatik.

Může se čtyřkolka používat na silnici?

Samozřejmě, že může, ale musí splňovat potřebné náležitosti. V prvé řadě musíte mít čtyřkolku, která je homologovaná pro provoz na pozemních komunikacích. Taková čtyřkolka je potom už z výroby vybavena vším, co proto potřebuje, má světla, blinkry apod.

Pokud si kupujete takový stroj jako nový, obdržíte jej od prodejce s českým technickým průkazem, díky čemuž ji můžete provozovat všude po Evropě. Na čtyřkolku musíte mít také povinné ručení a je potřeba pravidelně navštěvovat stanice technické kontroly.

Jakou čtyřkolku pořídit pro dítě?

Mnoho rodičů se nemůže rozhodnout, jakou čtyřkolku vlastně dítěti koupit, jak má být velká, zda benzínovou nebo elektrickou. Všechno má své výhody a nevýhody, ale důležité je vědět, že jsou vybaveny automatickým řazením a někdy disponují také dálkovým ovládáním. Mají omezovač rychlosti a pro lepší stabilitu také zesílený rám.

Pro děti od 3 let je vhodné koupit čtyřkolku na elektrický pohon, která je dobře ovladatelná, maximální rychlost je 20 km/h, ale není moc vhodná do terénu. Pro větší děti od 6 let potom můžete pořídit už čtyřkolku se spalovacím motorem, která může jet až 50 km/h, zvládne i lehčí terén, ale už není tak obratná jako lehčí elektrický stroj. Elektrické modely jsou samozřejmě stále také vhodnou volbou, a hlavně jako rodiče často oceníte ticho.

O autorovi

Komentáře k článku

Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.


Přidejte svůj komentář

Všeuměl.cz
Logo