Elektrokola od české značky Crussis jsou u nás velmi oblíbená. Srovnali jsme vybraná elektrická kola podle jejich typu a poradíme, jak a podle čeho vybrat přesně to pro vaše potřeby.
TEST: Nejlepší horská elektrokola
Pánská horská elektrokola
Dámská horská elektrokola
TEST: Nejlepší krosová elektrokola
Pánská krosová elektrokola
Dámská krosová elektrokola
Nejprodávanější elektrokola Crussis 2024
Elektrokolo se v posledních letech stalo velmi populární. Jakkoliv vám dokáže usnadnit šlapání, můžete si díky tomu zlepšit fyzičku. Také proto se stala elektrokola tolik oblíbená, protože zkrátka na nich zvládnete více a posunete své hranice fyzické zdatnosti.
Oblíbená elektrokola vyrábějí také ryze české firmy, mezi které patří i populární značka Crussis. Jaká jsou elektrokola Crussis a jak vybrat nejlepší e-bike? Od toho je tady náš test.
Před výběrem elektrického kola si každopádně položte několik otázek:
- Jaký typ elektrokola si plánujete pořídit – elektrokola existují různých typů, to základní rozdělení je na horská, treková nebo krosová a městská. Existují i další podtypy, přičemž veškerým rozdílům se budeme věnovat dále v rámci textu našeho průvodce, jak vybrat elektrokolo. Důležité je si uvědomit, že byste měli volit typ elektrokola podle toho, jak jej nejčastěji využíváte.
- Jaké parametry elektrokola jsou pro vás důležité – kromě volby vhodného typu konstrukce elektrokola by vás měly zajímat konkrétní parametry, jako je například umístění elektromotoru, celkový dojezd, doba nabíjení a další.
- Jakou požadujete výbavu elektrokola – neméně důležité jako parametry je také výbava elektrokola, kde se mohou požadavky významně lišit právě podle využití elektrokola. Mnoho městských modelů například nabídne nosič, stojánek, blatníky, ale to nemusí být pravidlem například pro horská elektrokola. Pozor na to, že některá elektrokola mají pouze základní výbavu a vše ostatní si pak musíte dokoupit.
- Jaký výkon od elektrokola očekáváte – elektrokola nabízejí různě výkonné motory, jak z pohledu údaje ve wattech (W), tak rovněž z pohledu točivého momentu motoru v Nm. V průměru se výkon elektromotorů pohybuje okolo 500 W, ale může to být méně i více a je zde hlavně také omezení legislativní pro pozemní komunikace. Silnější modely jsou typicky horská elektrokola, u těch městských takový výkon zpravidla není potřeba, což se potom projeví na delší výdrži.
- Kolik jste ochotni do elektrokola investovat – důležitou roli při výběru samozřejmě hraje vždy cena, která se může pohybovat v nižších i vyšších desítkách tisíc korun, takže si dobře rozmyslete, kolik vlastně na elektrokolo máte připraveno. Míra investice by se zřejmě měla odvíjet od toho, jak moc plánujete elektrokolo využívat, zda jste spíše rekreační jezdec nebo požadujete top řešení na trhu.
Typy elektrokol
Elektrokola si můžeme rozdělit na několik základních typů, které se liší svým pojetím konstrukce. Podle toho si potom můžete vybrat takový stroj, který nejlépe vyhoví vašemu způsobu používání. Pokud bychom si tedy měli elektrokola definovat podle typu, rozdělíme je na:
- Horská elektrokola
- Treková/krosová elektrokola
- Městská elektrokola
- Silniční elektrokola
- Skládací elektrokola
- Fatbike
Jednotlivé typy si nyní blíže popíšeme a řekneme si jejich hlavní výhody a nevýhody, což vám pomůže s volbou vhodného provedení. Vždy je totiž důležité, abyste si pořídili elektrokolo, které bude odpovídat vašim představám, jinak byste mohli být zklamaní.
Horská elektrokola
Spousta lidí se nejprve dívá na horské elektrokolo, které vždycky tak nějak zaujme na první pohled. Většina z nás byla vždy zvyklá si pořídit horské kolo, které jsme používali tak nějak univerzálně. Na druhou stranu je potřeba myslet na to, že horské kolo má také své výhody a nevýhody. Jedná se samozřejmě o elektrokola vhodná do terénu, přičemž se dobře vypořádají s náročnějším terénem.
Tato kola disponují kvalitním odpružením a převodovkou a měla by disponovat také dobrými brzdami. Vyznačují se elektromotorem, který nabízí plynulé dávkování výkonu a také nabízí při dávkování výkonu dostatečnou citlivost. Dobrý je také vysoký počet převodů, což se vám v terénu rozhodně hodí. Důležité je samozřejmě kvalitní odpružení, které zde musí být samozřejmostí. Existuje i celoodpružené elektrokolo, které ocení ti nejnáročnější.
Konstrukčně jsou horská elektrokola kvalitní, protože samozřejmě musí vyhovět vysokým nárokům, které jsou na ně kladeny v terénu. Také proto jsou horská elektrokola obecně dražší. Horské elektrokolo se samozřejmě neztratí ani na asfaltu, ale musíte počítat s tím, že to pro vás bude znamenat větší spotřebu, která souvisí s větším odporem na silnici už z důvodu terénního obutí.
Treková/krosová elektrokola
Říká se jim treková nebo také krosová elektrokola, přičemž tvoří určitý mezistupeň mezi výše zmíněným horským elektrokolem a silničním elektrokolem, o kterém bude řeč ještě dále. Je to v podstatě takový univerzál, se kterým si popravdě z pohledu schopnosti v terénu vystačí drtivá většina uživatelů.
Jsou to kola, která jsou ideální třeba na rodinné výlety, výlet za město, kde bez problému zvládnou lehčí terén a poradí si s polní nebo lesní nezpevněnou cestou. Jaký je rozdíl mezi trekovým a krosovým provedením? Treková elektrokola jsou blíže výbavou městským kolům.
Tato kola narozdíl od horských kol mohou být také běžně vybavena třeba blatníky nebo nosičem, což může být praktické i příměstském využití. Je tedy vidět, že výrobci zde počítají s tím, že toto kolo budete využívat univerzálně, jak na silnici, tak v lehčím terénu. Je to vlastně i taková určitá sportovnější alternativa k městskému elektrokolu, která ještě budeme rozebírat dále v textu.
Univerzálnímu způsobu využití odpovídá také obutí, které si sice poradí s lehkým terénem, ale zároveň nedává nadměrný odpor při jízdě po silnici. To se pak projeví na komfortu jízdy po asfaltu a na nižší spotřebě než u horského elektrokola. To samozřejmě úzce souvisí také s tím, že tato elektrokola typicky nabízejí poměrně dlouhý dojezd. Dojezd je dán tím, že baterie zde může být větší, jelikož trekové či krosové elektrokolo je zkrátka stále větší a robustnější než běžné městské kolo.
Městská elektrokola
Pokud je vaší prioritou pohyb ve městě, je jasné, že jezdíte v podstatě vždy po zpevněném asfaltovém povrchu. Pro takový pohyb je ideální městské elektrokolo, které nabídne vysoký komfort v podobě vzpřímeného posedu a dobře se také nasedá a sesedá z kola díky sníženému rámu. To u městského elektrokola oceníte nejvíce, protože budete rozhodně častěji zastavovat, než kdybyste jezdili kdekoliv jinde.
U těchto kol je typické, že mají bohatou výbavu pro pohyb ve městě, takže jsou vybaveny příslušenstvím jako jsou odrazky a světla, což je důležité pro vaši dobrou viditelnost a hustém městském provozu. Tato kola jsou vybavena běžně také blatníky, mohou mít případně i kryt řetězu, aby se vám nezamotalo do kola oblečení, které zpravidla nebude vždy zrovna sportovní. Městské elektrokolo je zkrátka takové, které primárně slouží jako dopravní prostředek, nikoliv pro čistě volnočasové aktivity.
Městské elektrokolo si tedy pořídíte pro pravidelné dojíždění do práce, přičemž se vám snaží poskytnout maximální komfort pro jízdu ve městě. Chybět vám nebude ani nosič, který bývá na městském elektrokole typický. Tato elektrokola se také velmi snadno ovládají.
Silniční elektrokola
Výhodou silničního elektrokola je specializace pro jízdu na silnici. Jedná se o kolo velmi lehké konstrukce, které je ideální pro zkušené jezdce, kteří chtějí dosáhnout co nejlepších výkonů právě na asfaltu. Protože jsou tato kola velmi lehká, obecně mají také menší dojezd, což odpovídá menší baterii. Také proto jsou ideální právě pro zkušeného jezdce, který počítá s tím, že dopomoc elektromotoru nebude tak velká.
Jelikož se do značné míry jedná o speciální stroje a odlehčená a přitom bytelná konstrukce něco stojí, podobně jako například horská elektrokola, také tyto silniční speciály patří k těm dražším elektrokolům na trhu.
Silniční elektrokolo vám každopádně pomůže dosáhnout co nejlepších výkonů, pokud to myslíte s ježděním po silnici vážně. Pomáhá ve zdokonalování vytrvalostním cyklistům a nadšencům do silniční cyklistiky.
Skládací elektrokola
Tento typ elektrokola je v podstatě speciální variantou městského elektrokola, kterou můžete složit. Je pro vás výhodné tehdy, pokud například při cestě do práce potřebujete vystřídat více dopravních prostředků. Část jízdy absolvujete právě na skládacím elektrokole, ale potom potřebujete jet například vlakem nebo městskou hromadnou dopravou.
Díky skládací konstrukci jej velmi snadno složíte a nebudete v dopravním prostředku překážet. Není problém jej složit například také do auta. Výhodou skládacího elektrokola je i to, že pokud dorazíte například do práce, kde není možno kolo někde bezpečně ponechat na k tomu vyhrazeném místě, není problém takové elektrokolo složit a vzít si jej sebou třeba do kanceláře.
Vzhledem ke kompaktnějšímu provedení však musíte počítat s kratším dojezdem. Na druhou stranu vám kompaktní rozměry zase přidávají na zvýšené obratnosti, což se ve městě hodí. Také zde se můžete jako u běžného městského elektrokola spolehnout na snížený rám a vzpřímený posed.
Tato kola mají veškerou výbavu podobnou s klasickým městským elektrokolem, takže i zde najdete například nosič, jsou zde běžně blatníky, světla, odrazky a další bezpečnostní prvky pro zvýšení bezpečnosti v městském provozu.
Fatbike
Vysoce specializovaným typem elektrokola je elektro fatbike. Jedná se o e-bike, který vychází z horského elektrokola, čemuž odpovídá také jeho zaměření. Také jako u horského elektrokola musíte počítat s tím, že jsou zde vyšší cenovky. Toto elektrokolo musí mít odolnou konstrukci, která si poradí v terénu.
Čím se ale liší od klasického horského elektrokola? Je to zejména určení speciálně do bahnitého terénu nebo například také do sněhu. Tomu odpovídá také průměr kol, který je menší, než je obvyklé. Fatbike toho zvládne projet opravdu hodně a za jakéhokoliv počasí.
Velkou výhodou tohoto elektrokola jsou tedy jeho brodivé schopnosti a možnost využívat jej v podstatě celoročně, a to i v zimě. Má ale samozřejmě určité nevýhody, mezi které patří jednak právě jeho specializace na úzký okruh činností a zejména také vyšší hmotnost, složitější manévrovatelnost nebo naprostá nevhodnost na asfalt kvůli vysokému odpor kol.
Dámské vs. pánské elektrokolo
Při výběru elektrokola řada lidí řeší také to, jaké pořídit dámské nebo pánské elektrokolo. Na trhu je totiž množství modelů, které jsou určeny speciálně pro dámy nebo pro pány. Existují ale také kola typu unisex, která jsou určena pro obě pohlaví. V prvé řadě je potřeba říci, že volba elektrokola podle tohoto rozdělení není dogmatem. Pro vás je zejména důležité, abyste si vybrali takové kolo, na kterém se budete cítit dobře. Samozřejmě bývá málo obvyklé, že by muž zvolil dámské elektrokolo, ale není vůbec neobvyklé, že dámy zvolí pánské elektrokolo.
Pokud se podíváme na hlavní odlišnosti, které mohou mezi těmito koly být, tak u dámského elektrokola se setkáte s rovnoběžným uložením horního rámu spolu se spodním rámem. Takže vzniká větší prostor, který je ideální pro nasedání a sesedání z kola. Může pomoci také tehdy, pokud nejedete na elektrokole čistě ve sportovním oblečení, ale kdy dámy mají například sukni nebo šaty.
Naproti tomu horní rám u pánského elektrokola je rovný, což je asi hlavní typická odlišnost. Toto elektrokolo však nemusí být výhradně pro muže, jak jsme zmínili již výše, je jako pánské elektrokolo označováno zejména proto, že takové umístění rámu nemusí zcela vyhovovat ženám.
Nabídka elektrokol od Crussis
Společnost CRUSSIS electrobikes je česká rodinná firma, která se profiluje jako značka nadšenců zapálených pro cyklistiku. Na trhu působí od roku 2013, kdy přišla se svými prvními elektrokoly. Veškerý vývoj a výroba elektrokol, ale také elektrických koloběžek probíhá v České republice. Pojďme si nyní samotnou značku trochu více představit z pohledu jejího sortimentu.
Technologie značky Crussis
Co určuje profil každé dobré značky jsou použité technologie. Ačkoliv se elektrokola Crussis navrhují a vyrábí v Česku, samozřejmě obsahují celou řadu zahraničních komponent. Mezi ně patří například baterie Samsung, které tvoří důležitou součást každého elektrokola a očekáváme od nich dlouhou životnost. Mezi další kvalitní komponenty patří například elektromotory značek Panasonic, Bafang, Oli sport a další.
Za dobu své činnosti si značka Crussis našla mnoho partnerů, ať už u nás nebo ve světě. Skutečnost, že její elektrokola dokáží nabídnout mnoho i z pohledu světového trhu, značí už to, že také v zahraničí má značka své jméno. Firma spolupracuje s odborníky i sportovními profesionály, kteří tvoří důležitou součást vývoje každého elektrokola a jeho technologického pozadí.
Elektrokola Crussis mají ověřenou koncepci pro všechny typy elektrokol, které nabízí. Můžete se tak setkat s elektromotorem umístěným vzadu a u dražších modelů to bude motor umístěný ve střední části pro lepší vyvážený kola. Většina elektrokol nabízí také duralový rám pro maximální pevnost, typické jsou pochopitelně odpružené vidlice, které jsou dnes prakticky samozřejmostí. Výrobce si dává záležet také na kvalitě brzd, které jsou u lepších modelů typicky hydraulické.
Standardní elektrokolo této značky nabízí také obvyklou výbavu, kde u dražších modelů najdete i různé speciality, jako je třeba USB port pro dobíjení drobné elektroniky, kterou dnes běžně všichni používáme.
Typy elektrokol Crussis
Pokud se podíváme na konkrétní nabídku výrobce Crussis, najdeme zde elektrokola různých typů. Jednotlivé typy elektrokol jsme si popsali již o několik řádků výše, přičemž Crussis nabízí nejvíce horských elektrokol, která jsou také nejpopulárnější. Z pohledu celého sortimentu se tedy jedná o elektrokola:
- Horská
- Krosová
- Treková
- Městská
Jak je tedy patrné, výrobce se nezaměřuje zdaleka na všechny kategorie elektrických kol. Například skládací elektrokolo ani fatbike zde nenajdete. Pro úplnost můžeme zmínit, že nabízí také elektrické koloběžky, ale rovněž různé doplňky pro elektrokola a také sportovní oblečení jako cyklodresy, trička, topy, mikiny, legíny a další s důrazem na funkčnost při sportovních výkonech a fitness životním stylu nejen na kole.
Modelové řady elektrokol Crussis
Pojďme nyní už ale na konkrétní nabídku a jednotlivé modelové řady elektrokol od tohoto výrobce, kde si uděláte nejlepší představu o tom, co zde jako zákazník najdete. Na následujících řádcích uvedeme jednotlivé modelové řady v rámci jednotlivých typů elektrokol, o kterých jsme hovořili již výše.
Horská elektrokola Crussis:
- e-Atland – modelová řada nabízí široký výběr 19 modelů, které nejčastěji poskytnou dojezd kolem 150 až 170 km, ale jsou zde modely i s větším dojezdem. Typický průměr kol je 27,5“. Využívá se výhradně středový motor.
- e-Fionna – vyberete si z 8 modelů, kde se dojezd obvykle pohybuje kolem 130 až 150 km, ale jsou zde některá elektrokola s nižším i vyšším dojezdem. Tato kola mají průměr kol 29“. Elektromotor je středový.
- e-Guera – celkem 26 modelů nabízí tato modelová řada, která tak představuje nejširší nabídku značky. Dojezd těchto kol je nejčastěji 170 km, ale může se lišit dle modelu. Obvyklý průměr kol je 27,5″. Samozřejmostí je použití středového elektromotoru.
- e-Largo – mezi těmito modely je 17 elektrokol, která mají v průměru dojezd 130 až 170 km, ale může být i vyšší dle modelu. Průměr kol je 29″. Najdete zde středový elektromotor.
Krosová elektrokola Crussis:
- e-Cross – v rámci modelové řady je k dispozici 25 modelů elektrokol, která mají dojezd v průměru okolo 150 km dle modelu. Průměr kol je 28“. Využívá se hlavně středový elektromotor.
- e-Cross lady – specificky dámská elektrokola, kdy v nabídce je 12 modelů. Dojezdové vzdálenosti jsou obdobné, průměr kola rovněž odpovídá předchozí řadě. Typický je středový, výjimečně zadní elektromotor.
- e-Cross low – další modelová řada se sníženým rámem zaměřená pro ženy, kdy dojezd i průměr kol je obdobný jako u ostatních krosových kol výrobce. Může zde být využít podle modelu zadní nebo středový elektromotor.
Treková elektrokola Crussis:
- e-Gordo – celkem 10 kol najdete v této modelové řadě, kde je také k dispozici dojezd kolem 150 km dle modelu. Velikost kol odpovídá 28″. V závislosti na konkrétním modelu zde může být zadní či středový elektromotor.
- e-Savela – celkově 9 variant kol je v rámci dané modelové řady, z hlediska dojezdu je to obdoba předchozího provedení i průměr kol je opět 28″. Zásadní rozdíl je zde snížený rám vhodná pro dámy. Elektromotor je zadní nebo středový.
Městská elektrokola Crussis:
- e-City – k dispozici máte na výběr 10 elektrokol, která mají dojezd do 140 km v závislosti na konkrétním modelu. Průměr kol činí 26″. Jde o čistě městské modely se zadním elektromotorem.
- e-Country – vybírat si můžete mezi 6 modely s dojezdem do 150 km a průměry kol 28“ nebo 27,5“. U této řady jde také o městská kola, která ale s větším přehledem zvládnou horší cesty. Mohou mít zadní nebo střední elektromotor.
Důležité parametry
Každý e-bike má určitý soubor parametrů, které jej definuji. Na to se podíváme na následujících řádcích, kde se zaměříme na důležité vlastnosti každého elektrokola se zaměřením na elektrokola od značky Crussis.
Motor a jeho umístění
Asi není potřeba zvlášť zmiňovat, že motor je bezpochyby důležitou součástí každého elektrokola. Je to v podstatě ta hlavní odlišnost, která jej definuje jako elektrokolo. Jedná se samozřejmě o elektromotor, který je napájen z baterie a slouží jako dopomoc při šlapání. U motoru je důležité jeho umístění, které rozlišuje, zda jde o:
- Přední elektromotor – typické umístění elektromotoru pro městská kola. Tato elektrokola budou mít kvůli tomu těší předek, což ale u městského elektrokola nevadí, protože nám nějak zvlášť nezáleží na jízdních vlastnostech z hlediska překonávání terénních překážek nebo snad nějakých akrobatických kreací. Tato elektrokola obvykle mívají baterii umístěnou v sedlové tyči, tedy pro změnu co nejvíce vzadu, což o něco zlepšuje rozmístění hmotnosti. Můžete se zde setkat s prokluzem předního kola na kluzké vozovce.
- Zadní elektromotor – toto umístění motoru je obvykle typické pro elektrokola, která jsou ideální na rekreační a pohodovou jízdu, protože nejsou tak náročné na vaši fyzickou zdatnost. Výhodou tohoto řešení je nepochybně nízká energetická náročnost, takže i provoz samotného elektromotoru je ekonomický. Elektromotor umístěný vzadu může být i součástí kola, které zvládne lehký terén.
- Středový elektromotor – umístění elektromotoru ve středu kola je ideální pro rozložení hmotnosti i dávkování výkonu. To je také důvod, proč se s ním setkáte většinou u horských elektrokol. Výhodou je také snadná výměna předního i zadního kola, pokud budete mít závadu, protože tomu nebrání umístění elektromotoru.
Elektrokola Crussis mají z většiny středový nebo případně také zadní elektromotor. Horská elektrokola jsou výhradně se středovým motorem, zadní elektromotor je využíván především u některých modelů trekových nebo městských. Přední umístění elektromotoru značka Crussis nevyužívá.
Výkon motoru
Určitě vás bude zajímat také výkon elektromotoru. Tady je potřeba v prvé řadě říci, že z hlediska české legislativy je omezení výkonu elektrokola na 250 W. To je výkon, se kterým se můžete pohybovat po běžných veřejných komunikacích, aniž byste potřebovali řidičské oprávnění na motocykl.
V praxi se však nabízejí elektrokola s vyššími výkony, přičemž nabídka výkonů je širší také u elektrokol značky Crussis. V průměru se mohou výkony pohybovat okolo 500 W, ale výkonná horská elektrokola mohou mít třeba 750 W i více. Jak je to možné? Tento výkon totiž můžete využít v rámci jízdy mimo pozemní komunikace.
U výkonu elektromotoru si dejte pozor na to, že vyšší výkon vždy neznamená, že pro vás bude kolo vhodnější. Například městská elektrokola si bohatě vystačí se základním výkonem, což je dáno i předpokladem, že vyšší výkon stejně nemůžete využít. V běžném provozu však není ani potřeba, pokud se bavíme o jízdě ve městě bez nutnosti zdolávat nějaké terénní překážky.
Jízda na vyšší výkon také vždy znamená větší opotřebení celého hnacího ústrojí, stejně tak musíte počítat s tím, že elektrokolo bude mít vyšší spotřebu, čímž se také zkrátí jeho dojezd s elektrickou dopomocí. S výkonem je proto potřeba nakládat s rozumem.
Baterie a dojezd
Pro každý e-bike je klíčovou součástí také baterie. Je to zásobárna energie, která přímo ovlivňuje dojezd elektrokol na jedno nabití. Roli samozřejmě hraje kapacita baterie, kdy už baterie s kapacitou 15 Ah nabídne dojezd je okolo 120 kilometrů. Dnešní elektrokola mohou mít ale baterie ještě větší a poskytovat dojezd okolo 200 kilometrů, což umí i mnohé modely značky Crussis. Dojezd dále ovlivňuje i celá řada faktorů, jako je pochopitelně hmotnost cyklisty nebo případně do jaké míry zdoláváte terénní převýšení. Musíte také počítat s rychlejším vybíjením v zimě.
Dále je u baterie důležité také její umístění. Umístění baterie se často volí také dle umístění elektromotoru, protože výrobce se vždy snaží o co nejlepší vyvážení hmotnosti. Pokud tedy má elektrokolo motor přední části, bývá baterie často vzadu apod. Můžete se setkat s následujícími způsoby umístění baterie:
- Baterie na rámu – zdaleka nejčastější provedení, typické je to pro horská elektrokola a ideálně se tak rozkládá hmotnost. Toto umístění také nijak významně negativně nenarušuje vzhled kola.
- Baterie na nosiči – často se s tímto umístěním můžete setkat u městských či krosových kol, přičemž výhodou určitě je, že zde je baterie snadno vyměnitelná. Na druhou stranu to více zasahuje do těžiště kola.
- Baterie za sedlovou tyčí – poslední možností je potom umístění na trubce sedla, což se někdy používá u městských kol, ale také u skládacích kol. Z hlediska ovlivnění těžiště je toto řešení lepší než v případě baterie na nosiči.
Velikost rámu
Pokud budete vybírat elektrokolo, je potřeba dbát na odpovídající velikost rámu. Velikost rámu se udává v palcích nebo ve velikostech podobně jako u oblečení v rozmezí od XS do XL. Je důležité připomenout, že velikost rámu se přímo vztahuje k velikosti vaší postavy, s čímž vám pomůže tato tabulka:
Velikost rámu | Udávaný rozměr | Výška jezdce |
---|---|---|
13 – 15 (dětská kola) palců | XS (KIDS) | 120 – 158 cm |
15 – 16 palců | S (SM) | 158 – 165 cm |
17 – 18 palců | M (MD) | 165 – 175 cm |
19 – 20 palců | L (LA) | 175 – 185 cm |
21 – 22 palců | XL | 185 – 195 cm |
23 – 24 palců | XXL | > 195 cm |
Jedná se samozřejmě o doporučené hodnoty, ale určitě to neberte na lehkou váhu. Můžeme k tomu dodat, že rám byste měli mít zhruba 5 cm od rozkroku, pokud stojíte obkročmo nad kolem. Do města jsou lepší nižší rámy pro lepší pohodlí při nasedání a sesedání, v terénu pak je lepší vyšší rám pro zvýšení stability při jízdě.
Průměr kol
Určitě jste si všimli toho, že elektrokola se vyrábějí s různým průměrem samotných kol. Je to dáno tím, že každé elektrokolo je určeno pro jiný povrch. Obecně platí, že větší kola jsou vhodnější pro komfortnější jízdu a také do terénu. Definovat si to můžeme takto:
Typ elektrokola | Průměr kol |
---|---|
Městská elektrokola | okolo 28“ |
Treková/krosová a silniční elektrokola | typický průměr je 28“ |
Horská elektrokola | od 26“ po 29“ |
Skládací elektrokola | obvyklý průměr je 20“ |
Menší kola najdete u ryze městských elektrokol, kde to do značné míry zlepšuje také určitou kompaktnost celého kola. Důležité je to pak třeba také u skládacího elektrokola. Není ale zase pravdou, že malé rozměry kola jsou vhodné pouze pro městské elektrokolo, protože se uplatní také u speciálek jako je fatbike.
Nosnost
Z hlediska hmotnosti má tento údaj co dočinění s tím, jak je kvalitní samotný rám a z jakého materiálu je vyroben. Obecně platí, že elektrokola nabízejí nosnost v rozmezí někde od 110 do 150 kg, ale řada modelů může nabídnout také vyšší nosnost, jen výběr potom nebudete mít zdaleka tak velký.
Ovládací panel
Na elektrokole se vám může hodit LCD displej, kde se dozvíte základní informace o stavu baterie nebo o stupni využití dopomoci či chcete-li asistence. Dozvíte se ale i statistické údaje, jako je rychlost nebo ujetá vzdálenost. Usnadní vám také ovládání elektrokola a volbu úrovně asistence.
Komponenty
Na elektrickém kole se nachází řada komponent. Pokud vynecháme základní konstrukci kola, kde patří samotný rám, motor nebo baterie, o kterých jsme již podrobněji hovořili, tak si popíšeme i ostatní důležité komponenty elektrokola:
- Řazení – důležitou roli hrají rozhodně převody, kdy řazení by mělo být intuitivní. Různí výrobci nabízejí odlišné převodníkové pohony, kde se může lišit rozsah převodů i celková odolnost celého ústrojí. Více převodů typicky nabízejí elektrokola do terénu.
- Vidlice – v podstatě všechna elektrokola vám dnes nabídnou odpruženou vidlici. Je to ale naprostá nezbytnost zejména tehdy, pokud vás zajímá elektrokolo do náročnějšího terénu. Výjimkou jsou ale třeba modely skládací, které však u značky Crussis nenajdete.
- Brzdy – určitě se dívejte také na brzdy, kdy zejména městská kola, kde se nepočítá s velkou zátěží při brždění, nabídnou klasické levné V-brzdy. Ty jsou nedostatečné pro náročnější jízdu, proto modely do terénu často nabízejí hydraulické brzdy.
Materiály
Z hlediska materiálů je na elektrokole důležitý hlavně materiál rámu. Ten totiž musí být dostatečně pevný a zároveň by měl být lehký. Mezi lehké slitiny patří hliník, ze kterého lze vyrobit dostatečně lehký, a přitom relativně levný rám. Lepší tvrdé slitiny hliníku se dnes často marketingové označují jako dural, které pak nabídnou i vyšší odlehčení, ale i cena bude vyšší. Naprostá špička u drahých elektrokol je pak karbon.
Jak a kde se elektrokolo nabíjí?
Pojďme se nyní podívat na to, co může zajímat spoustu zejména nových uživatelů elektrokola. Pokud jste si pořídili své první elektrokolo, určitě vás zajímá, jakým způsobem a kde jej budete nabíjet.
Elektrokolo se dobíjí běžně prostřednictvím nabíječky, kterou každé elektrokolo obsahuje. Doba nabíjení se obvykle pohybuje z prázdné baterie na maximum okolo 4 hodin, ale může se to odvíjet od celé řady skutečností, jako je výstupní proud dané nabíječky a kapacita baterie.
Vlastní nabíjení tedy není nic složitého, složitější to může být tím, kde takové kolo nabíjet. Pokud totiž cestujete, nemusíte mít vždy možnost nabíjet elektrokolo doma. Potom je zpravidla nutno hledat možnosti nabíjení v kempech, ubytovacích nebo stravovacích zařízeních, kde najdete značku Cyklisté vítáni.
Jak se o elektrokolo starat?
Další neméně důležitou otázkou je věc údržby. Jak se tedy o elektrokolo starat, aby vám třeba i z pohledu výdrže baterie dlouho sloužilo? Podívat se podrobněji na tuto otázku má smysl i z toho důvodu, že elektrokolo rozhodně není levný stroj, zejména pokud investujete do nějakého dražšího modelu.
Ačkoliv je elektrokolo vybaveno elektromotorem a baterií, spoustu součástí má společných s běžným jízdním kolem. Proto je potřeba před každou jízdou jako u běžného kola, zkontrolovat, zda máte dobře nahuštěné pneumatiky, zda vám fungují správně brzdy, případně je seřídit. To se týká takové běžné kontroly před jízdou.
Čas od času je vhodné kolo zbavit také nečistot, čímž trpí zejména horská kola do terénu. Pokud už s kolem ujedete více kilometrů, určitě se vyplatí z hlediska dlouhodobé životnosti promazání některých mechanických částí, což jsou řetězy, ložiska případně čepy. Zapomínat není dobré ani na převodovku.
Pojďme se podívat i na to, co jsme zmínili už v úvodu této části textu, tedy na životnost baterie a na to, co je vhodné dodržovat, abychom případně prodloužili její životnost. Moderní baterie v elektrokolech využívají lithiové články, kde platí, že:
- Není vhodné nechat baterii dlouho zcela vybitou
- Je optimální, pokud je baterie pravidelně používána
- Není vhodné vystavovat baterie extrémně vysokým teplotám
Pokud si to více přiblížíme, tak lithiové baterie Li-Ion nebo Li-Pol nebudou úplně nadšené z dlouhodobého vybití. Ačkoliv elektronika baterii chrání před poškozením, pokud jsou dosaženy mezní hodnoty vybití, není dobré nechávat baterií dlouho vybitou. Pro lithiové baterie je nejlepší, pokud jsou pravidelně používány, to znamená, pokud budete na elektrokole jezdit. Jestliže není elektrokolo dlouhodobě používáno, typicky v měsících mimo sezónu, doporučuje se nechat baterii nabitou zhruba z 80 %.
Obecně není vhodné baterie vystavovat také extrémním teplotám, proto uděláte vždy dobře, pokud nebudete nechávat elektrokolo dlouhodobě někde na slunci. Sluneční paprsky totiž mohou rám kola a potažmo také baterii doslova rozpálit.
Nabídka nejznámějších prodejců nebo srovnávačů
Give.cz
Tato největší česká prodejna elektrokol v Praze vám nabídne široký sortiment k výběru. Pořídíte zde pánské nebo dámské elektrokolo a samozřejmě také elektrokola Crussis. Výhodou je odborný personál, který vám poradí. Můžete využít také dopravu po ČR zdarma.
Heureka
Jestliže si plánujete pořídit své první elektrokolo, určitě vám přijde vhod srovnání jednotlivých modelů na srovnávači cen. Porovnat si je můžete jak podle parametrů, tak podle cenové nabídky v rámci různých obchodů. S výběrem pomohou i uživatelské recenze.
Cenové relace elektrokol Crussis
V rámci našeho textu jsme již zmínili, že elektrokola nejsou nejlevnější. Na druhou stranu také za klasické jízdní kolo bez elektromotoru můžete bez problému zaplatit obdobné částky, jako za elektrokolo. Elektrokola od značky Crussis patří k tomu lepšímu na trhu a cenově si můžeme definovat tyto kategorie:
- Do 50 000 Kč – většina elektrokol značky Crussis začíná na částkách pohybujících se lehce přes 30 tisíc korun, což je tady takový základ, který si můžete pořídit. Největší je zde výběr pochopitelně u městských elektrokol, protože ty mají nejnižší výkony. Také musíte počítat s tím, že zde budou hlavně elektrokola s kratším dojezdem, který bude okolo stovky nebo lehce nad 100 kilometrů. Najdete zde i některá základní krosová a treková kola.
- Od 50 000 do 80 000 Kč – v této cenovce si pravděpodobně budete vybírat elektrokolo tehdy, pokud už chcete vsadit na kvalitnější stroj, ale přitom se nepovažujete za úplného cyklistického maniaka. V této cenové kategorii si vyberete už také dobré horské kolo, které nabídne slušné parametry a dojezd přesahující 150 kilometrů. Výkony elektromotorů se zde pohybují okolo 500 W. Samozřejmě zde pořídíte i kvalitní krosové nebo trekové kolo.
- 80 000 Kč a více – pokud je cyklistika váš život a oblíbili jste si elektrokola, bude to pravděpodobně cenová kategorie, kam budete mířit. Najdete zde také speciální kola, která jsou určena pro zdolávání těch nejnáročnějších podmínek. V této ceně najdete také celoodpružené elektrické kolo, více se zde klade důraz na prémiové materiály a co nejlehčí konstrukci.
Nejčastější otázky při výběru elektrokola Crussis
Pokud si pořizujete své vůbec první elektrokolo, nemusíte na tuto otázku znát odpověď. Na elektrokole je potřeba šlapat, protože to není elektrický skútr ani elektrická koloběžka. Jakmile šlápnete do pedálů, přidá se elektromotor, který vám pomůže se šlapáním. Míru této pomoci, či jinak asistence, si můžete nastavit.
Údržbě elektrokola jsme se věnovali v příslušné části našeho textu. V obecné rovině není údržba od běžného kola rozdílná, co je zde navíc je zejména elektromotor a baterie. Tady je třeba připomenout, že baterie má určitou životnost, která se běžně pohybuje okolo 5 až 10 let. V průběhu používání také baterie ztrácí kapacitu a může být časem nutná její výměna.
Značka Crussis je českou firmou, celé je to ale složitější. Od roku 2015 se tato elektrokola skutečně vyrábějí u nás, do té doby výrobce využíval zahraniční montáže. Zároveň je ale faktem, že jednotlivé komponenty elektrokol jsou v podstatě z celého světa, jak je v globalizované ekonomice zvykem, přičemž v Česku probíhá hlavně samotný návrh a potom také kompletace kola z těchto komponent.
Komentáře k článku
Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.