Elektrokolo je stále populárnějším dopravním prostředkem také u nás. Proto jsme pro vás připravili test a srovnání těch nejlepších elektrokol na trhu. Navíc poradíme, jak vybrat to správné elektrokolo.
TEST: Nejlepší horská elektrokola
Pánská horská elektrokola
Dámská horská elektrokola
TEST: Nejlepší krosová elektrokola
Pánská krosová elektrokola
Dámská krosová elektrokola
TEST: Nejlepší skládací elektrokola
Nejprodávanější elektrokola 2024
Elektrokola tak přidávají klasickému kolu něco navíc, něco, co můžete využít, pokud chcete. Přidávají kolu možnost vyššího komfortu. Elektrokola dnes mají dlouhý dojezd a jejich provoz neobtěžuje okolí hlukem a výfukovými plyny, jako je tomu u auta, skútru či motorky. Mezi některými lidmi existuje představa, že jsou pouze pro starší lidi, ale to je omyl. Pokud na kole pouze nesportujete, ale také se dopravujete, je elektromotor neocenitelným pomocníkem.
Typy elektrokol
Elektrokola rozhodně nejsou pouze jednoho druhu. Existují elektrokola, která jsou určena pro rozličná zaměření, dle provozu, jaký po nich budeme požadovat. Každý by si měl tyto kategorie prozkoumat, aby se dobře rozhodl o výběru toho správného modelu konkrétního kola. V zásadě existují následující typy:
- Horská elektrokola
- Krosová elektrokola
- Městská elektrokola
- Skládací elektrokola
Horské elektrokolo
Jak je zřejmé z názvu, tak tato kategorie elektrokol je určením zcela shodná s koly klasickými bez elektromotoru. Jedná se tedy o elektrokola vhodná do terénu. Mezi typické vlastnosti jejich konstrukce patří třeba širší pneumatiky, které mají za úkol lépe zvládat přejezdy náročnějším terénem.
Horská elektrokola patří z hlediska technického mezi velmi kvalitní, už z důvodu vysokých nároků, které jsou na ně v terénu kladeny. To se projevuje také na cenách horských elektrokol, které jsou z těch vyšších.
Speciální kategorií v rámci elektrokol je celoodpružené elektrokolo, které ocení ti nejnáročnější. Nemálo si za něj ale zaplatíte. S horským elektrokolem samozřejmě nemusíte jezdit pouze v terénu, můžete vyjet klidně i na silnici, ale počítejte s vyšší spotřebou elektromotoru, a to zejména z důvodu vyššího odporu na silnici, který souvisí zejména s obutím do terénu.
Krosové elektrokolo
Také krosová či treková kola známe dobře jako kola klasická, a i zde jde o určitý mezistupeň mezi kolem horským a silničním. Vyznačují se univerzálním použitím, který z nich činí ideální kolo pro toho, kdo jezdí po silnici třeba ve městě, ale občas se vydá také na výlet za město. Krosové elektrokolo zvládne lehčí terén, poradí si s polní i lesní nezpevněnou cestou.
Jedná se o kolo, které oceníte třeba při rodinných výletech do přírody, ale rádi se projedete také svižněji na silnici. Na rozdíl od horských kol jsou treková kola běžně již vybavena třeba blatníky nebo nosičem, který může být hlavně při městském použití praktický.
Městské elektrokolo
Nyní již přecházíme definitivně z terénu na čistou asfaltovou silnici ve městě, kde jsou ideální elektrokola městská. Můžete s nimi jezdit kdekoliv po asfaltu, tedy třeba také samozřejmě na asfaltových cyklostezkách. Určitě s nimi zvládnete i nějakou tu prašnou cestu v parku, ale terén není jejich přirozené prostředí. Ve městě naopak poskytují vysoký komfort z pohledu vzpřímenějšího posedu a dobře se na ně také nasedá a dobře se z nich sesedá, což v městském použití při častém zastavování rozhodně oceníte.
Typická je pro tato kola také bohatá výbava pro přežití ve městě, takže jsou standardně vybaveny například odrazkami a světly, abyste byli v provozu dobře vidět. Mají standardně také blatníky, ale třeba také kryt řetězu. Pokud kolo používáte opravdu jako dopravní prostředek pro každodenní využití, což je ostatně hlavní účel městského elektrokola, jistě oceníte také nosiče, kam lze umístit třeba nákup.
Skládací elektrokolo
Zajímavou kategorií mezi elektrokoly jsou nepochybně elektrokola skládací. Jedná se o modely, jejichž hlavním určením je doprava do práce, na nákup a prostě kamkoliv, kde můžete kolo využít jako efektivní dopravní prostředek. Tento typ elektrokola vše sází na kompaktní rozměry, což je patrné na celkové velikosti, kdy je menší jak samotné kolo, tak třeba průměr kol.
Skládací nejsou tato kola označována jen tak, protože je skutečně můžete lehce složit a třeba vynést do patra, vezmete si jej s sebou klidně až do kanceláře, kde ani nebude nikomu překážet. Pohodlně si jej vezmete do auta nebo do vlaku. Vybaveno je toto elektrokolo podobně jako jeho větší městský sourozenec, a tedy zde najdete rovněž odrazky, světla, blatníky, nosič atd.
Jaké jsou rozdíly mezi dámským a pánským elektrokolem?
Na trhu s elektrokoly se vyskytuje celá řada modelů pro dámy i pro pány, ale také modely unisex, tedy taková kola, která jsou určena pro obě pohlaví. Existují tedy mezi dámským a pánským elektrokolem nějaké rozdíly a jsou důležité při výběru? Nemusí to být pro vás klíčový parametr při rozhodování, je vždy důležité, abyste se na kole dobře cítili. Dámy tak mohou klidně zvolit pánské elektrokolo, pokud jim vyhovuje. Je dobré ale upozornit na některé odlišnosti, které takto označované modely elektrokol mají.
Dámské elektrokolo
Dámská elektrokola jsou charakteristická rovnoběžným uložením horního rámu spolu s rámem spodním. Díky tomu vzniká větší volný prostor, který se hodí třeba při sesedání z kola. Tím spíše, pokud má žena při jízdě například sukni nebo šaty.
Při výběru elektrokola se nemusíte nutně řídit tím, zda je určeno pro dámy nebo pro pány. Důležité je, aby vám vyhovovalo svými vlastnostmi.
Pánské elektrokolo
Pánská elektrokola se odlišují od dámských zejména horním rámem, který je rovný. Tento typ elektrokola je označován jako pánský zejména proto, že ženám nemusí takový rám vyhovovat třeba při jízdě v ne zcela cyklistickém oděvu, jako je třeba sukně nebo šaty.
Kritéria výběru elektrokola
Při výběru prakticky čehokoliv je vhodné zaměřit se na klíčové parametry konkrétního produktu, ale hlavně chápat tyto parametry v širším kontextu. Tedy vzhledem k našim potřebám. Jedině tak se nám podaří vybrat skutečně takový model elektrokola, který bude co nejvíce reflektovat naše potřeby a se kterým budeme opravdu spokojeni.
Jak vybrat tedy to pravé elektrokolo? Důležité je zvolit nejen odpovídající typ elektrokola, které jsme si rozdělili již výše, ale věnovat také pozornost jednotlivým vlastnostem, jako je kvalita materiálů, konstrukce, výkon, baterie a další. Pojďme se na ty klíčové věci při výběru elektrokola nyní podívat podrobněji.
Velikosti rámu
Při výběru elektrokola dbejte na vhodnou velikost rámu. Důležité je vědět, že udává v palcích nebo ve velikostech XS-XL, tedy podobně jako u oblečení. Velikost rámu je přímo vztažená k velikosti vaší postavy a dle toho je potřeba jej vybírat.
Velikost rámu | Udávaný rozměr | Výška jezdce |
---|---|---|
13 – 15 (dětská kola) palců | XS (KIDS) | 120 – 158 cm |
15 – 16 palců | S (SM) | 158 – 165 cm |
17 – 18 palců | M (MD) | 165 – 175 cm |
19 – 20 palců | L (LA) | 175 – 185 cm |
21 – 22 palců | XL | 185 – 195 cm |
23 – 24 palců | XXL | > 195 cm |
Kvalita a materiál rámu
Dbejte na to, aby byl rám kola kvalitně proveden, zejména by vás měla zajímat jeho nosnost, která je běžně v rozmezí od 110 do 150 kg, ale existují i modely kol, které snesou více. Pokud jde o použité materiály, většina výrobců uvádí spíše marketingové označení, které jste již určitě slyšeli. Jedná se o „dural“, což ale není v tomto případě nic jiného než specifická sloučenina hliníku. Výjimkou jsou velmi drahá kola, která mohou mít rám karbonový, který je lehčí a pevnější než hliník.
Umístění pohonu
Srdcem každého elektrokola je bezpochyby elektromotor. Každé kolo jej ale může mít umístěn trochu jinde. V zásadě rozlišujeme trojici přístupů k umístění elektrické pohonné jednotky:
- Elektromotor ve středu kola – velkou výhodou tohoto umístění pohonu je možnost plynulého dávkování výkonu. Proto se používá hojně u horských elektrokol. Jako bonus snadno vyměníte obě kola, protože vám v tom nebude nic bránit.
- Elektromotor v zadním kole – umístění vhodné spíše pro rekreační pohodovou jízdu, protože je méně náročné na vaši fyzickou zdatnost. Jde o ekonomické a energeticky úsporné řešení, kterému nevadí ani vyjížďky do terénu.
- Elektromotor v předním kole – toto řešení je velmi typické zejména pro městská elektrokola. Kolo kvůli němu bude mít těžší předek, ale u městského elektrokola o žádnou akrobacii nikomu nepůjde, a tak to ničemu nevadí. Většinou se to kombinuje s baterií na sedlové tyči, aby se dobře rozložila hmotnost. Možná nevýhoda je eventuální prokluz předního kola na kluzké vozovce.
Výkon motoru
Různí výrobci nabízejí alternativní řešení, kdy výkonnější elektrokola omezují na 250 W, ale přitom lze povolit vyšší výkon. Jedná se však o určitý pohyb v šedé zóně a takové kolo by správně na silnici nemělo jezdit. Problém by to mohl být třeba v případě nehody. Obdobně to platí při vypnutí omezovače do 25 km/h, což je zase maximální povolená rychlost elektrokola na veřejných komunikacích.
Baterie
Pro každé elektrokolo je baterie zásobárnou energie. Přímo ovlivňuje, jaký bude mít daný model elektrokola dojezd na jedno nabití. V tomto ohledu hraje důležitou roli kapacita baterie, kdy baterie s vyšší kapacitou pochopitelně jsou schopny udržet elektrokolo déle v provozu.
Výrobci u baterií udávají také jejich očekávanou životnost nebo počet nabíjecích cyklů, které by měly zvládnout. Typické životnosti udávané výrobci elektrokol se pohybují v rozsahu od 15 tisíc po 25 tisíc najetých kilometrů.
Počítejte však s tím, že se jedná o údaje orientační, baterie je poměrně divoký chemický koktejl a některé kousky zkrátka vydrží déle, jiné méně. Záleží také na tom, jak se o baterii staráte, čemuž se ještě budeme dále v textu věnovat.
Většina baterií používaných v dnešních elektrokolech je typu Li-Ion nebo Li-Pol. V obou případech se jedná o lithiové baterie, které dnes pohánějí drtivou většinu zařízení denní spotřeby, od mobilů, přes notebooky, elektrokola až klidně po automobily, samozřejmě vždy v patřičné kapacitě, množství článků a realizaci celého technického řešení, které odpovídá využití v konkrétním zařízení.
Z hlediska konstrukce elektrokola bychom měli upozornit na to, že výrobci používají u baterií různá umístění na vlastním kole, kde je tedy nutné někde baterii mít. Typicky rozlišujeme umístění baterie:
- Umístění na rámu – je to jedna z nejčastějších variant, která se u elektrokol používá. Výhradně to takto najdete třeba u horských elektrokol. Jedná se také o variantu, která je velmi optimální z hlediska rozložení hmotnosti, proto ji výrobci poměrně rádi používají. Také má toto řešení nejmenší negativní dopad na vzhled kola.
- Umístění na trubce sedla – tuto variantu umístění baterie lze nalézt někdy u kol městských, a také u jejich skládacích variant. Také tato varianta výrazně neovlivňuje těžiště celého kola, ale přináší potenciální negativum v podobě použití jediného převodníku.
- Umístění na nosiči – na městských nebo krosových variantách kol potom lze někdy najít také umístění baterie na nosiči. To už samozřejmě ovlivňuje výrazněji těžiště, proto nejde o vhodnou instalaci na kola horská. Výhodou takového umístění baterie je třeba její snadná výměna.
Jak a kde elektrokolo nabíjet?
Elektrokolo se dobíjí prostřednictvím nabíječky, kterou dostanete přibalenou ke svému elektrokolu. Většina kol se nabije „z nuly“ na maximum do 4 hodin, ale odvíjí se to od výstupního proudu konkrétní nabíječky ve vztahu ke kapacitě baterie.
Jaký je tak dojezd elektrokola a co jej ovlivňuje?
Asi není potřeba příliš připomínat, že jedním z velmi důležitých parametrů každého elektrokola je jeho dojezd. Částečně jsme se o toto téma otřeli už když jsme si povídali o bateriích, které jej samozřejmě ovlivňují, ale nyní se na dojezd podíváme podrobněji. Hlavní faktory ovlivňující maximální dojezdovou vzdálenost na jedno nabití tedy jsou:
- Kapacita baterie
- Úroveň dopomoci
- Styl jízdy
- Vaše hmotnost
- Druh terénu a podmínky
Kapacita baterie je samozřejmě základním faktorem, který ovlivňuje dojezd řekněme v těch absolutních hodnotách. Můžeme jej dle kapacity nějakým způsobem stanovit papírově. Dojezd ale výrazně ovlivňuje také úroveň dopomoci elektromotoru, kterou budete od kola vyžadovat, ale důležitý je i styl jízdy. Pokud se naučíte s elektrokolem dobře zacházet, časem se můžete díky optimalizaci vaší jízdy dostat i na lepší dojezdové vzdálenosti.
Svou roli pochopitelně hraje také vaše hmotnost, kterou musí elektrokolo rozpohybovat, kdy jsou tedy jasně v nevýhodě lidé s nadváhou. Vše ovlivňuje i terén, pokud například pojedete častěji do kopců nebo třeba i proti větru.
Dojezd může ovlivnit také ne zcela optimální využití konkrétního typu elektrokola na daném terénu, typicky jízda na horském elektrokole po asfaltu. Horské elektrokolo totiž má větší odpor od pneumatik, a tak spotřebuje na takové trase více energie. Dojezd může být ovlivněn také podhuštěnými pneumatikami, proto nahuštění vždy pravidelně kontrolujte, stejně jako celkový technický stav kola.
Doplňky elektrokol
Elektrokolo je svými hlavními prvky v podstatě totožné s běžným kolem. A tak jsou zde rovněž blatníky, světla, odrazky, různé stojánky nebo nosiče. Co je však typické pro elektrokola, to je zejména:
- Displej – volba režimů, ve kterých budete elektrokolo provozovat, volba míry dopomoci, tedy asistence elektromotoru. Dozvíte se zde informace o stavu nabití, ujeté vzdálenosti, rychlosti a případně další.
- USB – baterie elektrokola představují zdroj energie, který nemusí sloužit pouze kolu. A tak je zde praktický USB konektor, který umožní nabít například mobil. To se vám může hodit třeba v různých nouzových situacích.
Jak na údržbu elektrokola?
Elektrokolo není zrovna levné, zejména pokud se rozhodnete koupit nějaký kvalitnější model, a tak je vhodné se o něj náležitě starat. Před každou jízdou je jako u běžného kola vhodné zkontrolovat brzdy a jejich seřízení, nahuštění duší apod. Kolo pochopitelně pravidelně zbavujte nečistot. Po více ujetých kilometrech je vhodné promazat některé důležité mechanické části, jako jsou řetězy, ložiska nebo čepy. Nezapomeňte na převodovku a proveďte důkladnější odstranění nečistot.
Nezapomínejte ani na baterii, kde je potřeba pamatovat zejména na několik zásad, které pomohou prodloužit jejich životnost. Většina používaných baterií má lithiové články, a zde je vhodné:
- Nenechat baterii dlouho vybitou
- Pravidelně nabíjet a vybíjet (tj. používat elektrokolo)
- Nevystavovat baterii extrémně vysokým teplotám
Baterie typu Li-Ion nebo Li-Pol nemají rády úplné vybití. Elektronika baterii ochrání před poškozením a dosažení mezních hodnot vybití, ale není dobré nechávat baterii dlouho vybitou. Pravidelně baterii nabíjejte a používejte, čehož dosáhnete aktivním používáním elektrokola, pro což jste si jej ostatně přece pořídili.
Pokud víte, že nebudete delší dobu elektrokolo používat, je dobré nechat baterii nabitou zhruba lehce přes polovinu její kapacity (hlavně ne úplně vybitou nebo úplně nabitou). Lithiovým bateriím nejvíce škodí také vysoké teploty, proto nenechávejte elektrokolo zbytečně na slunci.
A poznámka na závěr, zapomeňte na nesmyly v podobě „formátování baterií“ a různé úplné vybíjení a nabíjení, protože toto pravidlo se lithiových baterií vůbec netýká. Týká se to třeba baterií typu Ni-MH, které se už dnes ale v elektronice používají jen zřídka. Bohužel mnohá doporučení neustále chybně formátování zmiňují i u moderních baterií lithiových.
Nejznámější výrobci elektrokol
Výrobou elektrokol se dnes zabývá opravdu široké spektrum značek. Pro mnohé z nich je cyklistika již desetiletí hlavním zaměřením jejich působnosti, jiné se objevily až s boomem elektrokol. Pojďme si nyní některé z nich představit.
Elektrokola Apache
Na trhu je sice teprve od roku 2000, ale je to dnes jedna z nejoblíbenějších značek elektrokol, a to zejména v našich končinách, tedy ve střední Evropě. Firma začala nejprve výrobou klasických kol, přičemž elektrokola zařadila do svého portfolia sedm let po založení. V nabídce najdete jak městské modely, tak horská elektrokola.
Elektrokola Leader Fox
Hledáte elektrokolo, které má vývoj a výrobu v tuzemsku? Potom vás rozhodně zaujme firma Leader Fox, která toto vše realizuje na jihu Čech, konkrétně v Českých Budějovicích. Výrovky této ryze české značky dobývají trh již od roku 1996, přičemž v segmentu elektrokol je velmi známá kvalitními modely dětských elektrokol.
Elektrokola Crussis
Relativně mladá značka, která je na trhu teprve od roku 2012. Ačkoliv s výrobou elektrokol začínala, později rozšířila svůj sortiment také na koloběžky. Také v České republice se jedná o velmi známou značku, kterou má mnoho lidí v povědomí. Její působnost je však celosvětová, a to včetně trhu v zámoří.
Elektrokola Cube
Německý výrobce, který je tady s námi od roku 1993. Jedná se o klasického výrobce kol, který se zaměřuje na technickou preciznost a kvalitní provedení svých produktů, jak je ostatně u německé provenience dobrým zvykem. Prodává své produkty nejen v Evropě, ale také po celém světě.
Elektrokola KTM
Pokud vlastníte motocykl, tak vám tato značka pravděpodobně něco říká a opravdu to není náhoda. KTM je totiž tradičním rakouským výrobcem motocyklů, který má opravdu dlouhou historii. Možná pro vás bude překvapením, že kromě motorek vyrábějí také kola, a to už od roku 1964. Elektrokola samozřejmě produkují výrazně kratší dobu, ale spolehnout se můžete na vysoký důraz na použití kvalitních dílů.
Elektrokola Haibike
Jestliže jste dosud mnoho o elektrokolech nevěděli, jistě jste ale už někde zaslechli jméno Haibike. Je to jeden z těch populárních výrobců, kteří udávají trendy ve světě elektrokol a na jejich kola jsou mnohé recenze. Zaujmou zejména atraktivním designem, ale také špičkovým zpracováním a důrazem na detail. Kvalitní komponenty jsou samozřejmostí, ale za to vždy také musíte počítat s odpovídající cenovkou.
Bosch
V tomto případě se nejedná o značku elektrokol jako takových, ale o jednoho z dodavatelů komponent pro nejrůznější výrobce, kteří se zabývají produkcí elektrokol jakožto finálních strojů. Bosch vyrábí elektromotory, které používá třeba rakouský výrobce KTM. Jak je u produktů německé značky Bosch zvykem, jedná se vždy o vysoce sofistikovaná řešení.
Elektrokola Scott
Výrobce elektrokol který nabízí široké cenové rozpětí produktů, a tak si zde vyberou různě nároční klienti. Scott ale nedělá jen elektrokola, jejich působnost je mnohem širší a má dlouholetou historii sahající až do poloviny minulého století. Nevyhýbá se ani produkcí výbavy pro extrémní sporty, jako je třeba horolezectví.
Elektrokola GIANT
Kola této značky patří mezi dobře známá. Jedná se o americko-tchaiwanskou spolupráci, která vyrostla v jednoho z největších producentů jízdních kol na celém světě. Elektrokola vyrábějí již od počátků jejich existence, jak se na takového velkého výrobce sluší a patří. Nabízejí zajímavé krosové modely a také modely speciálně určené pro ženy. Rozhodně je zde spolehnutí na kvalitu.
Elektrokola Rock Machine
U této značky si můžete koupit třeba krosová nebo horská elektrokola. Zkušenosti v oblasti výroby kol značka sbírá už od roku 1994, kdy byla založena. Kola vycházejí dobře cenově, zejména pak z pohledu ceny a výkonu ve srovnání s některými dražšími značkami. Nejedná se o ty nejdražší modely, ale také nikoliv o ty nejlevnější, což je dobrým předpokladem kvality.
Elektrokola Author
V česku zná Author jistě každý a každý také ví, že je to výrobce kol, dokonce i člověk, pro kterého je kolo spíše okrajová záležitost. Tradiční výrobce nabízí kola vysoké kvality, ale může poskytnout rovněž rozsáhlou servisní síť, takže se nemusíte obávat, že v případě výskytu problému by to bylo se servisem složité.
Elektrokola AGOGS
Jeden z dalších zástupců, který nese hrdě český znak na hrudi. Jedná se o tuzemského výrobce, nabízejícího elektrokola v rozumné cenové hladině i dobré kvalitě. Získáte tak dobrý poměr ceny a výkonu, přičemž kvalitní je rovněž servis a související služby.
Elektrokola Lectron
Na našem trhu se dnes jedná již o zavedenou značku, které se jinak podařilo expandovat prakticky do celého světa. Svá elektrokola prodává v desítkách zemí, přičemž produkty se vyznačují zaměřením na vysoká dojezd nízkou hmotnost a kvalitní dílenské zpracování. Po těchto stránkách s touto značkou vedle nešlápnete.
Elektrokola Cannondale
Dlouhá historie této značky se píše už od roku 1973, kdy byla založena ve Spojených státech. Kola nevyrábí od začátku, ale i zde jsou již zkušenosti s vývojem dlouholeté a jako jedna z prvních přinášela důležité technologické inovace. Mimo jiné se jedná o celoodpružené řešení rámu, ale také kompletně hliníkový rám kola. Uživatelské recenze napovídají, že jejich elektrokola patří mezi zaručenou kvalitu.
Elektrokola Merida
Výrobce kol, který svou historii a pouť na poli cyklistiky začal psát v roce 1972. Patří mezi značky, které jsou v cenové hladině těch dražších, přičemž kvalita použitých dílů je pro to jasným opodstatněním.
Elektrokola Focus
Slovní hříčkou se chce říci, že Focus se rád zaměřuje na design. Po stránce vzhledu dokáže oslovit i ty nejnáročnější zákazníky, přičemž ve svém portfoliu má elektrokola pro rekreační využití i pro velmi náročné zákazníky.
Elektrokola Specialized
U nás ji tolik lidí nezná jako některé jiné, možná proto, že své jméno si budovala v zámoří. Americká značka Specialized ale již od roku 1974 udává trendy v horské cyklistice, kde patří k těm, co zde prošlapávali cestičku, a to velmi úspěšně. A proto i vy si dnes můžete koupit špičkové horské kolo či elektrokolo Specialized.
Nejznámější prodejci v ČR
Výrobci elektrokol využívají nejrůznější distribuční kanály, kde si můžete jejich produkty zakoupit. V Česku dnes prodávají elektrokola nejen sportovní speciálky, ale také prodejci, jejichž záběr je širší.
Mountfield elektrokola
Prodejce, kterého má většina lidí v povědomí v souvislosti se zahradní technikou, nářadím a souvisejícím zbožím pro dům a zahradu. V sortimentu však najdete také elektrokola, a to ze všech kategorií od horských po skládací. Kupujete si své první elektrokolo a nevíte, zda vám sedne? Vybere si zde i méně náročný a na cenu citlivější zákazník.
Insportline elektrokola
Sportovní potřeby, fitness vybavení, věci pro outdoor či funkční oblečení. To vše najdete u tradičního prodejce se zaměřením na sport, a tak je zde rovněž zastoupen sortiment vybraných elektrokol, ale třeba také elektrických koloběžek. Sortiment zahrnuje všechny kategorie elektrokol, levné, ale i podstatně dražší model pro náročné.
Endorphin Republic elektrokola
Další z prodejců, který se soustředí na sportovní vybavení, a to pro nejrůznější druhy aktivit od běhu, přes outdoor až po lyžování, snowboard či právě cyklistiku. Vyjma elektrokol ze všech kategorií si zde můžete zakoupit také cyklistické doplňky, jako jsou komponenty na kolo, cyklistické oblečení a obuv, cyklistické brýle, batohy či přilby na kolo.
Alza elektrokola
Jeden z nejznámějších e-shopů v Česku asi není potřeba příliš představovat. Kdysi začínal jako prodejce elektroniky, přičemž dnes prodává prakticky veškerý sortiment, na který si vzpomenete. V sortimentu tak nechybí ani pánské provedení elektrokola či dámská nebo dětská elektrokola. Vyberete si ve všech kategoriích od horských, přes krosová až po městská a skládací. Cenové rozpětí je také velmi široké, a to od nejlevnějších po velmi drahé modely.
Decathlon elektrokola
Sportovní vybavení, oblečení a boty jsou sortimentem, který najdete u tohoto prodejce, který se na sport specializuje. Po České republice má síť velkých prodejen, kde bude každý sportovec jako v ráji. Najdete zde totiž vše, co by vás mohlo napadnout. A mezi tím vším také elektrokola v různých cenách.
Cenové relace elektrokol
- Elektrokola do 20 000 Kč – cenová relace obsahující základní modely elektrokol. Méně výkonné a menší modely nebo základní skládací modely. Určená pro méně náročné zákazníky nebo pro ty, kteří si kupují své první elektrokolo a chtějí si na vlastní kůži vyzkoušet, zda jim tato varianta kola vyhovuje.
- Elektrokola Od 20 000 do 40 000 Kč – zlatý střed. kde vybírá většina zákazníků. Nad 20 000 Kč začínají první smysluplné modely horských nebo krosových elektrokol. Městské modely v této ceně už patří k těm nejlepším. Jakmile se přehoupneme přes 30 000 Kč, tak už se můžeme bavit o kvalitnějších modelech horských a krosových elektrokol.
- Elektrokola od 40 000 Kč a více – pro náročné. Nebo jinak, pokud nemáte rádi kompromisy a raději zaplatíte více s vědomím, že kupujete to nejlepší. Pokud vás netlačí peníze, můžete zaplatit i dvojnásobek uvedené částky a pořídit si skutečně vybavení a prvotřídní horské nebo krosové elektrokolo.
Často kladené otázky při výběru elektrokola
Nakonec se pojďme podívat na časté otázky, které lidé před pořízením elektrokola řeší. Někteří již o elektrokolech něco vědí, jiní se teprve rozkoukávají a tápou. Dle toho vypadá skladba typických otázek.
Ano. Elektrokolo není elektrický skútr. Nestačí jen sedět, je potřeba šlápnout do pedálů, s čímž vám ale pomůže elektromotor. Tato dopomoc lze nastavit, a tím si ulevit při šlapání více nebo méně.
Když se baterie na elektrokole vybije, nemusíte se obávat toho, že byste snad museli své kolo tlačit. Lze normálně šlapat jako na klasickém kole, ale už nemůžete využít dopomoci elektromotoru.
Životnost se u baterie určuje obtížně a závisí i na tom, jak se o ni staráte. Tomu jsme se věnovali i v části tohoto textu. Pokud však není baterie vadná, tak průměrná životnost je asi 5 až 10 let.
Možná jste se doslechli o tom, že také vaše stávající kolo se může snadno stát elektrokolem. Je tomu skutečně tak, postačí vám k tomu tzv. sada na elektrokolo. Ta zahrnuje vše, co budete pro přestavbu na elektrokolo potřebovat. Realizaci lze zvládnout svépomocí, pokud si netroufáte, lze využít servis. Často se takto řeší třeba dámská přestavba elektrokola. Někdo tímto způsobem chce vyřešit elektrokolo pro méně pohyblivé osoby nebo seniory. Přestavbu lze realizovat na většině prodávaných kol.
Zajímavé zdroje
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrokolo
https://www.ibesip.cz/Pro-media/Clanky/Elektrokola-jsou-na-vzestupu,-maji-ale-i-sva-rizik
Komentáře k článku
Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.