Nejlepší elektroskútry pro rok 2024

Poradíme vám, jak a podle čeho vybrat ten nejvhodnější elektroskútr přesně pro vaše potřeby. Přinášíme také srovnání vybraných nejlepších elektrických skútrů.

TEST: Nejlepší výkonné elektroskútry

1. místo 2. místo 3. místo
Název Racceway Century E-retro
TOP výkonný elektroskútr
ViaGo Venice Racceway City 21
Racceway Century E-retro ViaGo Venice Racceway City 21
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Racceway ViaGo Racceway
Typ: elektroskútr elektroskútr elektroskútr
Maximální rychlost (km/h): 45 45 45
Výkon motoru (W) 2 000 2 000 1 500
Dojezd (km): 100 50 59
Kapacita baterie (Ah): 20 20 20
Napětí baterie (V): 72 72 72
Doba nabíjení (h): 5 - 6 6 6 - 8
Typ baterie: lithiová lithiová lithiová
Nosnost (kg): 150 150 150
Hmotnost (kg): 81 112 104
Délka (mm): 1 850 1 980 1 860
Šířka (mm): 765 690 480
Výška (mm): 1 065 1 130 1 100

zpět nahoru ↑

TEST: Nejlepší menší elektroskútry

1. místo 2. místo 3. místo
Název Racceway E-Babeta
TOP menší elektroskútr
Racceway E-Moped Racceway E-fichtl
Racceway E-Babeta Racceway E-Moped Racceway E-fichtl
Hodnocení
Cena
Parametry
Výrobce: Racceway Racceway Racceway
Typ: elektroskútr elektroskútr elektroskútr
Maximální rychlost (km/h): 25 25 25
Výkon motoru (W) 500 500 250
Dojezd (km): 100 60 40
Kapacita baterie (Ah): 27 30 20
Napětí baterie (V): 48 48 48
Doba nabíjení (h): 4 - 6 6 - 10 6 - 10
Typ baterie: lithiová lithiová lithiová
Nosnost (kg): 120 120 120
Hmotnost (kg): 49 88 88
Délka (mm): 1 690 1 960 1 960
Šířka (mm): 790 460 460
Výška (mm): 1 320 1 100 1 100

zpět nahoru ↑

Nejprodávanější elektroskútry 2025

Poradíme Vám…

zpět nahoru ↑

Jak vybrat elektrický skútr

Jak vybrat elektroskútr

Elektrické skútry patří mezi moderní dopravní prostředky, které zažívají v poslední době velký boom. Jsou to mladší bratříčci klasických skútrů se spalovacími motory, které nepochybně každý z nás zná. V rámci naší recenze vám pomůžeme najít nejlepší elektrický skútr vhodný právě pro vás.

Pokud tedy vážně přemýšlíte nad pořízením elektroskútru, tak než se rozhodnete pustit do výběru konkrétního skútru, je dobré si ujasnit vlastní požadavky na takový skútr. Oproti klasickému skútru jsou zde navíc specifika, která souvisejí s druhem pohonu a samozřejmě dojezdem na jedno nabití. Popřemýšlejte tedy nad následujícím: 

  • Jaké budete mít pro skútr využití – hodně záleží na tom, jak časté bude vaše využití skútru. Podle toho je vhodné vybírat stroj i z hlediska celkové robustnosti, výbavy a také ceny. Jiné požadavky bude mít ten, kdo na skútru vyrazí jednou za týden na kratší jízdu, jiné požadavky budete mít při nutnosti dojíždět denně delší vzdálenosti do práce. Obecně ale platí, že elektrický skútr je ideální zejména na dopravu na kratší vzdálenosti, třeba do práce po městě.
  • Jaký potřebujete výkon – výkony elektrických skútrů jsou obecně o něco nižší, než je tomu v případě skútrů se spalovacím motorem. Ještě jinak se to dá říci tak, že za výkonnější elektrický skútr, který zvládá vyšší rychlosti, zaplatíte více. Za to dostanete jako protiváhu ale bezúdržbový motor a nulové emise co se na vás valí z výfuku, tedy žádný zápach.
  • Jaký dojezd skútr musí mít – velmi důležitá je u elektrického skútru dojezd, to je bezpochyby neoddiskutovatelné. Zatímco nádrž běžného skútru prostě naplníte benzínem, tak na nabití je třeba si počkat. Proto věnujte tomuto klíčovému parametru zvláštní pozornost. Elektroskútr by měl samozřejmě zvládnout zajet aspoň na jedno nabití požadovanou trasu, kterou budete jezdit. Vždy myslete ale také na rezervu, protože akumulátory ztrácejí kapacitu, dojezd také může být v praxi kratší (i výrazně) než ten papírový díky terénu apod. 
  • Jaké další parametry by měl skútr splňovat – jsou tady i další důležité parametry výběru, jako je třeba hmotnost nebo nosnost, či už výše zmiňovaná maximální rychlost apod. Určitě stojí za to myslet také na aspoň nějaký komfort.
  • Kolik jste ochotni za skútr zaplatit – cena hodně souvisí se schopnostmi a výbavou skútru, je to tak ostatně prakticky vždy u většiny výrobků. Jsou zde levnější i dražší značky. Myslete také na to, že to nekončí pouze pořízením skútru, ale jsou zde i další náklady, jako servis skútru nebo třeba vaše vhodné oblečení či helma.

V rámci našeho průvodce výběrem budeme podrobně rozebírat jednotlivé otázky, abyste měli představu, co vše u skútru sledovat. Také se zaměříme na celou řadu dalších specifik, která jsou pro elektro skútr typická.

1

Skútry podle pohonu

Zmínili jsme to už v úvodu. Existují dva základní typy skútrů podle použitého pohonu. Jeden z nich je tady s námi už mnoho let, zabýval se jím náš minulý test skútrů do 125 ccm. Stojí na něm třeba i mobilita chudších částí světa (jako je třeba jihovýchod Asie), kde je hlavním dopravním prostředkem. Druhý typ je tady teprve krátce. Jedná se tedy o: 

  • Benzinové skútry
  • Elektrické skútry

Abyste si ujasnili, který skútr je pro vás ten pravý, tak si nyní obě varianty více popíšeme a řekneme si, v čem spočívají jejich specifika, výhody a nevýhody, které mají váhu v rozhodovacím procesu.

Benzínový skútr

Dlouholetou klasikou je samozřejmě benzínový skútr. Jeden z nejlevnějších motorizovaných dopravních prostředků. Ten může existovat v různých výkonnostních provedeních. Na našich stránkách jsme vám již přinesli podrobnou recenzi zaměřenou na skútry do 125 ccm, které patří mezi ty nejoblíbenější. Existují ale i méně výkonné varianty do 50 ccm, které jsou ideální už jako skútr od 15 let (125 ccm lze řídit pak od 16 let u nižších výkonů).

Skútry se spalovacím motorem vycházejí z hlediska pořizovací ceny typicky o něco levněji než elektrické varianty. Co do provozních nákladů ale budou pravděpodobně o něco náročnější, protože jsou zde další provozní kapaliny, které je potřeba doplňovat a kontrolovat jejich hladinu, a také je třeba je častěji nechat prohlédnout v servisu. Na druhou stranu motory kvalitních výrobců jsou velmi spolehlivé.

Výhody
  • Dlouhý dojezd, snadné doplnění paliva
  • Vyšší výkony jsou ideální na delší jízdy a výlety oproti elektro verzi
  • Nízká spotřeba a spolehlivé motory
  • Přijatelné pořizovací ceny vzhledem k výkonu
Nevýhody
  • Náročnější a nákladnější údržba než u elektro verze
  • Vyšší hlučnost a emise oproti elektro verzi

Elektrický skútr

Dobrou zprávou pro zájemce o elektrický skútr je jejich široká nabídka. Na trhu tak existují i vcelku levné skútry, které ale mají malé výkony a nízkou rychlost (třeba jen do 25 km/h). Jsou ideální třeba pro starší zákazníky, ale pro kohokoliv jiného, kdo chce něco lehkého do města, nepožaduje rychlou jízdu nutnou na delší vzdálenosti, ale spíše snadnou manipulaci pro krátké pojížďky po městě. 

Pokud si budete chtít pořídit stroj výkonově a maximální rychlostí srovnatelný s benzínovou verzí, už cena tolik ve prospěch elektroskútru nehovoří (třeba stroje zvládající aspoň 70 km/h). Také je určitým omezením vždy dojezd. Zato ale získáte jiné benefity. Mezi ty patří zejména prakticky bezúdržbový elektromotor, což platí pro všechny elektroskútry, takže tady něco ušetříte hlavně na servisu. Nebude tady žádný obtěžující zápach a minimální hluk. 

Výhody
  • Nabízejí se i slabší, levnější provedení s menší hmotností a snadnější manipulací
  • Ideální do města a na kratší trasy
  • Tichý chod a nulové emise
  • Nízké provozní náklady a ušetříte za servis
Nevýhody
  • Menší dojezd a maximální rychlosti slabších verzí, nutnost nabíjení
  • Vyšší pořizovací cena výkonných skútrů srovnatelných s benzínovými verzemi
2

Elektrický skútr bez řidičáku?

Ano, je to možné. Je to také jedna z výhod elektroskútrů, ale samozřejmě jedním dechem je potřeba dodat, že pouze některých. Konkrétně se jedná o skútry s konstrukční rychlostí nepřesahující 25 km/h, což jsou ty nejlevnější a nejméně výkonné varianty. Jejich pořizovací cena se obvykle pohybuje v rozmezí částek od 25 tisíc až po asi 40 tisíc korun. Elektrický skútr bez řidičáku se někdy označuje také jako e-moped, e-fichtl nebo e-babeta a patří do kategorie nazývané malé mopedy s elektrickým pohonem. Existují různá provedení s úložnými prostory a třeba i velmi lehké sportovnější verze. Takový skútr mimo jiné nemá vyšší výkon než 250 W.

Na uvedený elektrický skútr s konstrukční rychlostí do 25 km/h není potřeba řidičský průkaz z jednoduchého důvodu, že s ohledem na omezenou maximální rychlost patří do stejné kategorie jako jízdní kolo (resp. elektrokolo či někdy také motokolo). Na tento dopravní prostředek rovněž není vyžadována ani žádná registrace.

Jiná situace nastává u výkonnějších skútrů, kde platí, že jakýkoliv dopravní prostředek s motorem o výkonu vyšším než 250 W musí mít typové zkoušky, registrační značku, zákonné pojištění a pro řidiče platí takové zásady jako nutnost mít helmu, povinnou výbavu apod. Platí potom následující: 

  • ŘP sk. AM – skútr s výkonem do 4 kW od 15 let
  • ŘP sk. A1 – skútr s výkonem do 11 kW od 16 let 

Lze dodat, že skupinu AM dostává každý také k řidičáku na auto, tedy ke skupině B, proto ji vlastně má každý řidič osobního vozu, a tedy většina držitelů řidičského oprávnění. Pochopitelně řidičský průkaz na osobní automobil ale nemůžete mít v 15 letech. U skupiny AM od 15 let dále platí, že skútr musí mít maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h.

U skupiny A1 od 16 let potom dále platí, že maximální výkon je omezen nejen 11 kW, ale také poměrem výkonu ke hmotnosti maximálně 0,1 kW/kg. Také skupinu A1 máte automaticky k řidičáku B, ale platí pouze pro skútry s automatickou převodovkou, což ale elektroskútry splňují všechny (u těch se spalovacích motorem, to tak být nemusí).

Povinné ručení a elektrický skútr

A jak je to s elektro skútrem a povinným ručením? Je povinné i pro tato vozidla?

Elektroskútry s maximálním výkonem do 250 kW a maximální rychlostí 25 km/h, které fungují primárně jako kolo a jsou vybaveny pedály, se nemusí nikde přihlašovat, nemají registrační značku, technický průkaz ani neřešíte zmiňované povinné ručení. Zjednodušeně řečeno se jedná o ta vozidla, na která nepotřebujete řidičský průkaz.

To ale neplatí pro cokoliv výkonnějšího a jakýkoliv elektroskútr, který již splňuje typické charakteristiky mopedu. Zde už musíte řešit vše výše uvedené včetně povinného ručení. U většiny pojišťoven však platí, že: 

  • Cena povinného ručení je 200 – 300 Kč dle výkonu
  • Existují promo akce nabízející povinné ručení na elektroskútr zdarma

Protože výkony elektroskútrů nebývají vysoké, je také povinné ručení nízké. 200 až 300 Kč si může za rok dovolit zaplatit prakticky každý a některé pojišťovny navíc mívají v průběhu roku akce na bezplatné sjednání povinného rušení. Jedná se o určitou formu reklamy vztaženou k provozu ekologického dopravního prostředku.

3

Důležité parametry skútrů

Již jsme si popsali rozdíly mezi klasickým skútrem se spalovacím motorem a elektroskútrem, stejně jako nejdůležitější legislativní záležitosti a podmínky pro řízení elektroskútru. Teď se podíváme na důležité parametry, které souvisí s výběrem konkrétního modelu elektrického skútru.

Výkon a točivý moment

Jako první určitě stojí za pozornost pohonná jednotka, což je ta zásadní odlišnost, kterou je elektroskútr jiný oproti klasickému skútru. Tvoří ji tedy elektromotor, který samozřejmě může podávat různé výkony, v závislosti na kategorii skútru.

Pokud se ptáte, jaký výkon je dostatečný, tak samozřejmě záleží na použití. Na pojížďky po městě po rovině vám bude stačit slabší stroj, na delší trasy nebo i výjezd mimo město nebo obec je třeba zvolit výkonnější a rychlejší stroje, které zvládnou i kopcovité terény apod. V zásadě si můžeme elektroskútry rozdělit do několika kategorií z hlediska výkonu: 

  • Do 250 W
  • Okolo 1 500 W
  • Okolo 3 000 W a více

Základní modely odpovídají elektroskútrům, které je možno řídit bez řidičského oprávnění a jsou omezeny maximální rychlostí do 25 km/h. Jedná se tedy o slabé stroje, které pořídíte i do 30 tisíc korun. Vyhoví hlavně díky své obratnosti a lehké konstrukci, takže jsou příjemné na manipulaci i pro člověka, který není zrovna statné postavy.

Střední výkonnostní kategorie pak bývá určitou zlatou střední cestou, kdy nebudete ani při přesunech trochu dále vyloženou brzdou provozu. Zatímco základní kategorie, zmíněná výše, se hodí spíše pro krátké pojížďky, tak u těchto skútrů už máte maximální rychlost nejčastěji do 45 km/h. Výkony mohou být 1 500 W, ale zhruba až 2 000 W.

Nejvyšší kategorie potom obsahuje skútry, které mohou dobře konkurovat i běžným verzím se spalovacím motorem, protože zvládají rychlosti až okolo 100 km/h (ale jsou tady i modely, které mají maximálku třeba 75 nebo 85 km/h). Výkony překračují 3 000 W. Tady počítejte ale s vyšší cenovou investicí, která běžně přesahuje 100 tisíc korun u těch nejrychlejších, a tedy nejvýkonnějších modelů.

Je dobré zmínit také točivý moment, který je obecně u elektromotorů vysoký a je úzce spjat právě s výkonem. Tady elektrické skútry mají navrch nad řadou klasických skútrů se spalovacími motory, protože jim nedělá problém dynamická akcelerace. Pokud si ji však bidete užívat příliš často, také se vám to promítne do dojezdu.

Dojezd

Velmi důležitým parametrem každého elektrického skútru je samozřejmě schopnost dosáhnout určité dojezdové vzdálenosti na jedno nabití. Myslete na to, že výrobci uvádějí papírové hodnoty, které jsou však v praxi ovlivňovány třeba: 

  • Zatížením skútru
  • Charakterem terénu

Pokud pojedete často do kopce a zatížíte skútr k limitu, samozřejmě neujede zdaleka tolik, jako deklaruje výrobce. Papírová hodnota je vždy měřena za určitých konkrétních podmínek, takže je dobré si zjistit, jaké podmínky to jsou a dle toho si pak odvodit, jaký bude asi váš běžný dojezd.

Většina skútrů má dojezd okolo 40 až 60 km, což se týká hlavně levnějších provedení. Jsou tady i elektroskútry, které zvládnou i třeba 150 km, ale jedná se už o dražší stroje, které mají větší akumulátory a nabízejí například systémy pro rekuperaci energie (tedy zpětné získávání energie do baterii při brždění, což je funkce dobře známá z elektromobilů).

Baterie 

Z pohledu výše uvedeného dojezdu se v souvislosti s tím rychle dostáváme k akumulátorům, kterým jsou elektroskútry vybaveny. Ty totiž mají přímý vliv na dojezd daného stroje. V zásadě se dnes používají dva druhy akumulátorů: 

  • Olověné
  • Gelové
  • Lithium-iontové

Hlavně starší skútry mohou mít baterie ještě olověné nebo gelové, ale u modernějších strojů se už používají lithium-iontové baterie, podobně, jako to známe z moderní elektroniky, elektrokoloběžek, elektrokol atd. U olověné baterie si dejte pozor na jeden negativní fakt, kterým je vysoká hmotnost.

U baterie hraje roli její kapacita, která se nejčastěji udává v ampérhodinách (Ah), nakolik se jedná o velkokapacitní akumulátory. Nejčastější kapacity se pohybují v rozmezí od 12 do 62 Ah. Základní stroje s rychlostí 25 km/h mívají kapacitu od 12 do 20 Ah, ty výkonnější, které zvládnou aspoň 45 km/h, pak mají obvykle akumulátory 26 Ah a více.

Výkonnost baterie do značné míry určuje její napětí, které se pohybuje v rozmezí od 48, přes 60 až po 72 V. Myslete na to, že čím větší kapacita a výkonnost baterie, tím se také bude déle nabíjet. Elektroskútr se nabíjí nejčastěji přes noc a jeho nabíjecí doba se může pohybovat obvykle v rozmezí od 5 do 8 hodin, ale vždy je to individuální dle modelu, úrovně vybití apod.

Zejména pokud máte moderní skútr s lithiovou baterií, doporučuje se jej nevybíjet do dna, abyste prodloužili životnost baterie. Pokud máte možnost, dejte jej zkrátka raději nabít a nespoléhejte se, že to zítra ještě „dojedete“, baterii pravidelné nabíjení jen prospěje.

U baterie je dobré se zaměřit také na její provedení z pohledu konstrukčního. Zda jde o baterii vyjímatelnou nebo vestavěnou. Vyjímatelná baterie vám umožní baterii uživatelsky vyměnit, pokud ta původní ztratí kapacitu. To se vždy jednou stane. Stejně tak je často možné ji vyjmout k nabíjení mimo skútr. Naštěstí u většiny skútrů můžete počítat s vyjímatelnou baterií.

Některé skútry mohou mít také prostor pro přídavnou baterii. Lze tak umístit do skútru dvě baterie a prodloužit dojezd. Je to vhodné řešení pro každého, kdo si chce variabilně upravit či prodloužit dojezd na cestách.

Maximální rychlost

Parametr maximální rychlosti je jedním z obvyklých, který vás upoutá, pokud porovnáváte elektroskútr a klasický skútr se spalovacím motorem. Běžné skútry mají rychlosti velmi často vyšší, na druhou stranu rychlé skútry existují i v elektrickém provedení. Jen je jich kvůli ceně spíše méně a největší nabídka je u levnějších pomalejších strojů, které mnohdy také dostačují. Typické rychlosti elektroskútrů jsou: 

  • Do 25 km/h
  • Do 45 km/h
  • 75 km/h a více

V základní kategorii jsou ty nejslabší stroje, které jsou výkonem v podstatě obdobou elektrokola. Jsou to tedy ty modely, na které nepotřebujete řidičák, jak jsme již několikrát v rámci našeho textu zmínili. O něco výše je pak oblíbená a cenově stále atraktivní varianta do 45 km/h. 

Výkonnější a dražší elektrické skútry, které běžně přesahují částky 60 tisíc korun, pak nabízejí rychlosti nad 75 km/h. Pokud zaplatíte i okolo 100 tisíc korun, pak může takový skútr svištět i okolo 100 km/h. 

Nelze se v této části nezmínit také o omezovači rychlosti. Někteří majitelé elektroskútrů, hlavně slabších modelů, obcházejí omezovač rychlosti, kdy například skútr s rychlostí maximálně 25 km/h může dát na rovině třeba i o 10 km/h více. Tento zásah ale nelze doporučit, jednak proto, že není v souladu s konstrukcí vozidla a hlavně proto, že je zde vyšší riziko vzniku opotřebení, závady a je to také proti předpisům. Automaticky také tímto zásahem ztrácíte záruku. Takže pozor na to!

Brzdy

Pokud se na elektroskútru rozjedete na maximální rychlost, je dobré umět také bezpečně zastavit. Kvalitní skútry vyšších kategorií mohou být vybaveny také systémem ABS proti zablokování kol. Na elektrickém skútru narazíte na následující typy brzd: 

  • Bubnové
  • Diskové 
  • Kotoučové
U bubnových brzd je potřeba počítat s nejnižší účinností, ale prakticky zde neřešíte údržbu. Tyto brzdy se totiž nezanášejí nečistotami. Tyto brzdy jsou také naprosto dostatečné pro skútry dosahující maximální rychlosti 25 km/h. 

Bubnové brzdy se používají dnes ale nejčastěji na zadním kole, vpředu se už stále častěji prosazují brzdy kotoučové, tedy klasické čelisti. Reálný smysl ale mají hlavně od vyšších rychlostí. Tyto brzdy je potřeba čas od času nechat prohlédnout v servisu, případně vyměnit opotřebené díly. Jedná se každopádně o modernější řešení.

Design a rozměry

Elektrický skútr je do určité míry také lifestylovou záležitostí. Ekologické dopravní prostředky lákají mladé lidi s pozitivním vztahem k životnímu prostředí, ale také jsou naopak velmi vhodné třeba pro starší osoby, které nevlastní automobil. Každopádně elektroskútr můžete pořídit v různých designech a barevných provedeních.

Celkově je nabídka velmi pestrá, takže si vybere prakticky každý, ať už chcete modernější vzhled podobný klasickému skútru sportovního střihu, nebo něco nenápadnějšího a jednoduššího. Své místo na trhu má také retro styl, který se u skútrů velmi ujal a odkazuje na slavné klasiky minulosti.

Z hlediska rozměrů si dejte pozor hlavně na to, kde budete chtít se skútrem jezdit, či kde jej chcete skladovat. Problémem mohou v tomto ohledu být hlavně elektrické tříkolky, které také patří do kategorie těchto strojů a je jasné, že zaberou více místa na šířku.

Hmotnost a nosnost

Protože elektrický skútr občas potřebujeme někam odtlačit, schovat apod., může nás zajímat jeho hmotnost. Ta se může pohybovat v závislosti na modelu od zhruba 60 do 130 kg. Počítejte s tím, že hmotnost může výrazně zvýšit ještě baterie, zejména, pokud je olověná (které už jsou ale spíše na ústupu a lze je typicky nahradit mnohem lehčími lithiovými). Olověná baterie ale může klidně běžně vážit kolem 20 kg sama o sobě!

Zajímat vás bude také nosnost. Na elektrickém skútru je ideální jezdit sám, pokud jej zatížíte dvěma osobami, tak už záleží na konkrétním modelu, jak si s tím poradí. Záleží pochopitelně i na vaší celkové hmotnosti. Typicky se nosnost pohybuje zhruba v intervalu od 120 do 180 kilogramů. Počítejte vždy také s tím, zda budete chtít něco na elektroskútru převážet (třeba nákup.

4

Obvyklá výbava skútrů

Každý elektrický skútr umožňuje využívat různé příslušenství, které lze dokoupit. Některé příslušenství potom může být součástí skútru samotného. Za výbavu skútru tedy můžeme typicky považovat: 

  • Uzamykatelný kufr – typicky se nachází pod sedadlem a je to největší uzamykatelný úložný prostor. Pokud často převážíte více věcí, zaměřte se na jeho rozměry, ale od malého skútru nečekejte zázraky.
  • Zadní a přední nosič – umožňuje další uchycení věcí, které potřebujete na skútru převážet. Osazení těchto nosičů hodně souvisí s konstrukčním provedením celého skútru.
  • Náhradní baterie – většina elektrických skútrů má vyměnitelnou baterii, u některých pak lze provozovat dvě baterie. Náhradní baterii lze tedy dokoupit, jak po ztrátě kapacity té původní, tak třeba pro rozšíření stávající kapacity (pokud je umožněn provoz dvou baterií).

Vhodné oblečení a další nezbytnosti

Pokud necestujete na elektrickém skútru s maximální rychlostí do 25 km/h, tak je zde také otázka určité povinné výbavy. Myslete tedy na výbavu vaši vlastní, tedy to, co vám v konkrétních situacích nařizuje zákon, ale co je důležité i pro vaši bezpečnost. Zejména se jedná o: 

  • Helmu – povinný prvek výbavy pro všechny skútry, vyjma těch do 25 km/h a 250 W. Důrazně ale doporučujeme helmu používat nejlépe na všech skútrech.
  • Bundu – hlavně v chladných dnech oceníte na skútru bundu, která by měla mít chrániče pro lokty a ramena pro vyšší bezpečnost. 
  • Kalhoty – lze použít klasické džíny nebo kevlarové kalhoty se zvýšenou odolností na citlivých místech, jako jsou kolena.
  • Obuv – vhodná je obuv poskytujíc ochranu kotníků, což je nejvyšší riziko při pádu.

Nezapomínejte také na povinné prvky výbavy, jako je lékárnička, konkrétně klasická motolékárnička. Tu snadno umístíte do úložného prostoru skútru. Dále je to reflexní vesta a další výbava je už víceméně na vás. Můžete si s sebou vozit třeba sadu na lepení defektu, či cokoliv, co uznáte za vhodné.

Elektroskútr pro seniory

Elektrický skútr je velmi univerzální dopravní prostředek, jak vyplývá i z našeho průvodce výběrem. Je to dáno už širokým rozsahem výkonů a třeba možností provozovat elektroskútr bez řidičáku. Právě proto mnoho lidí dnes řeší i možnost pořízení elektroskútru pro své starší rodiče. S takovým strojem pak mohou vyrazit třeba na nákup a pohodlně je vyveze i do kopce, což zvládnou i levné modely.

Pokud se jedná o staršího člověka s omezenou pohyblivostí, může být zajímavé pořízení elektroskútru v provedení elektrické tříkolky. Ty nabízejí vyšší stabilitu a bezpečnost, přičemž je zachována slušná manévrovatelnost.

Nejznámější výrobci elektroskútrů

Na rozdíl od klasických benzínových strojů, které často vyrábějí tradiční producenti motorek, se na elektrické skútry zaměřují trochu jiné a mnohdy také nové značky. Na následujících řádcích si popíšeme oblíbené výrobce elektrických skútrů. 

Elektroskútry Hecht

Elektroskútry Hecht

Známá značka, kterou má mnoho z nás spojeno hlavně se zahradní technikou s dobrým poměrem ceny a výkonu, nabízí také elektrické skútry. Nabízí cenové zajímavé a kvalitativně dobře provedené modely do města i na venkov. Výrobce má v nabídce modely s cenou zhruba od 25 do 50 tisíc korun a v nabídce jsou i e-tříkolky nebo čtyřkolky. Dojezd mnoha modelů je až 60 km a maximální rychlosti jsou do 45 km/h. Výrobce nabízí také přilby a doplňky, nechybí prodej náhradních akumulátorů.

Elektroskútry Racceway

Elektroskútry Racceway

Zajímavou nabídku má značka Racceway, která umí vyrábět jednoduché i výkonné elektrické skútry. Většina modelů má maximální konstrukční rychlost 45 km/h, ale najdete zde i modely, které zvládnou 85 nebo 100 km/h a dojezd až 130 resp. 150 km. Záleží pouze na tom, kolik chcete do skútru investovat. Pořídit si můžete také vhodnou helmu a další příslušenství, které je hlavně na výkonnější stroje nezbytné. Skútry tohoto výrobce disponují moderní technikou a vysokou spolehlivostí. Je potřeba také dodat, že jsou nás velmi populární.

Elektroskútry Yadea

Elektroskútry Yadea

Jedná se o největšího světového výrobce elektrických jednostopých vozidel, a tedy také elektrických skútrů. Firma je původem z Číny, kde tyto stroje zažívají velký boom a těší se stálé oblibě. Mezi nejoblíbenější modely patří C-UMI a C-LINE, na které stačí řidičák na auto nebo základní řidičák na jednostopé vozidlo. Maximální rychlost těchto strojů je 45 km/h. Rozumný poměr ceny a výkonu je jednou ze základních charakteristik, kterou se prezentují tyto spolehlivé stroje. 

Elektroskútry Eroute

Elektroskútry Eroute

Moderní design a zajímavé ceny, to vám nabídne tento výrobce elektrických skútrů. Značka je známá hlavně na českém a slovenském trhu. V nabídce najdete kategorie, jako je elektrický skútr bez řidičáku, ale také stroje určené pro jízdu s řidičským průkazem. K dispozici je i kategorie e-skútrů pro seniory, kde jsou i tříkolky. U základních strojů vás může zaujmout velmi zajímavá cenová politika, jsou tady i modely, které stojí pod magickou hranicí 25 tisíc korun. Všechny skútry se se montují, seřizují a skládají v České republice.

Cenové relace elektrických skútrů

Z hlediska cen je to u elektroskútrů s hodně velkým rozptylem. Je to dáno zejména tím, že zde můžete pořídit různé výkonnostní kategorie. Pořídit tak můžete základní skútry, které nejedou rychleji než 25 km/h a nestojí ani 30 tisíc korun, ale můžete také pořídit modely, které zvládnou přes 100 km/h a stojí pochopitelně násobky této částky. Je to tedy vždy o tom, co od tohoto zařízení očekáváte. Můžeme si cenové kategorie každopádně stanovit následujícím způsobem: 

  • Do 30 000 Kč – základní kategorie elektrických skútrů nabídne výkon 250 W a maximální konstrukční rychlost 25 km/h. Je to tak ideální kategorie, pokud plánujete pořídit elektrický skútr bez řidičáku. Hlavní výhodou je lehká konstrukce a celková snadná manipulace a manévrovatelnost. Hodí se hlavně na krátké trasy, kde se nekladou na stroj vysoké nároky.
  • Do 60 000 Kč – do této ceny se nejčastěji setkáte s elektroskútry s výkony kole 1 500 W a maximální konstrukční rychlostí 45 km/h. Na tyto stroje je již potřeba samozřejmě řidičský průkaz. Jedná se o takovou zlatou střední cestu, cenově dostupné a vcelku docela univerzální řešení, se kterým se nemusíte bát vyjet ani do většího městského provozu nebo na vesnici, aniž byste byli významnou brzdou.
  • Do 100 000 Kč – do této ceny již můžete koupit výkonnější stroje s výkony přesahujícími 2 000 W a konstrukční rychlostí až 85 km/h. Tady už se blížíme do oblasti, kde se pohybují benzínové skútry.
  • 100 000 Kč a více – pokud si ještě něco připlatíte, tak se dostanete nad tuto magickou částku, kde už najdete nejvýkonnější stroje 3 000 W a více, které zvládají rychlosti i přes 100 km/h. Jsou to tak stroje zcela srovnatelné s výkonnými benzínovými skútry a mají také dojezdy přesahující 100 kilometrů. Na druhou stranu ve srovnání s benzínovými konkurenty prohrávají pořizovací cenou, resp. poměrem ceny a výkonu, a tak jsou stále spíše okrajovou záležitostí.

Nejčastější otázky při výběru elektroskútru

Jaký zvolit elektrický skútr, když nemám řidičský průkaz?

Na rozdíl od skútrů se spalovacím motorem je možné elektroskútr řídit v některých případech také bez držení řidičského oprávnění. Je to možné pro stroje do 250 W výkonu, které jsou omezeny na maximální rychlost 25 km/h. Jde tedy o ty základní a nejlevnější elektrické skútry. Takový elektrický skútr je pak na úrovni kola, takže řidičák nepotřebujete. Elektrický skútr bez řidičáku má sice nízký výkon a malou rychlost, ale bohatě stačí na přesuny na krátké vzdálenosti. Je to spolehlivý dopravní prostředek, kde nemusíte řešit žádné registrace, povinné ručení apod. Vždy si však důkladně u prodejce ověřte, zda vámi vybraný model skutečně splňuje podmínky umožňující provoz bez řidičského průkazu.

Je elektrický skútr skutečně méně náročný na údržbu?

Tradiční skútry se spalovacím motorem jsou tady s námi již dlouhá léta a kvalitní výrobci mají spolehlivé motory. Na druhou stranu právě spalovací motor je poměrně složitý a nějakou údržbu vyžaduje, ať už je to výměna oleje nebo rozvodů. Také můžete řešit další díly, jako je třeba spojka. To vše u elektroskútru odpadá. Kontrolovat je samozřejmě stále potřeba mechanické části skeletu, tlumiče apod., stejně tak pneumatiky. Vlastní elektrická pohonná jednotka však výrazně údržbu zjednodušuje a zlevňuje.

Jak je to s dojezdem elektroskútru?

Jedním z největších potenciálních limitů elektrického skútru je pochopitelně jeho dojezd na jedno nabití. Podrobněji jsme se věnovali této otázce v našem průvodci, obecně ale počítejte, že z papírového dojezdu konkrétního modelu je potřeba obvykle něco ubrat. Na vaší trase počítejte s charakterem terénu, tedy se stoupáním apod., počítejte také s tím, jak moc skútr zatížíte. Dojezdy se výrazně liší dle modelů a jejich výkonů, stejně tak dle provedení, protože dražší řešení nabídnou i rekuperaci. Na delší výlety sáhněte po větších strojích, které mívají větší výkon i akumulátor.

O autorovi

Komentáře k článku

Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.


Přidejte svůj komentář

Všeuměl.cz
Logo