Obsah testu
Helma na motorku patří mezi povinnou výbavu každého majitele jakékoliv motorky. Srovnali jsme vybrané typy a modely a poradíme, jak a podle čeho vybrat helmu přesně pro vaše potřeby.
TEST: 6 nejlepších helem na motorku
Recenze helem na motorku
Recenze Shark EVO-GT BLANK
Výklopná helma na motorku Shark EVO-GT BLANK patří mezi dražší a luxusnější kousky. Má hmotnost 1650 gramů a zapínání je na přezku. Vnitřek přilby je vyjímatelný, takže je možné jej vyprat. Helma je vybavena sluneční clonou. Přes interphone U-COM16 umí komunikaci ve skupině až celkem 24 interkomů díky konektivitě Mesh 2.0 a Bluetooth 5.0. Přes technologii Mesh zvládá výdrž 8 hod., v případě Bluetooth je to až 15 hod. K dispozici je rychle dobití baterie během 1 hodiny.
Kromě výše uvedených technologií vám nabídne také propojení s mobilním telefonem a k dispozici je FM rádio. Integrováno je také hlasové ovládání. U této přilby jistě oceníte velmi dobrý hlukový komfort, zejména pak při rychlejší jízdě. Samotná helma má hledí odolné proti poškrábání, dobře funguje celý výklopný systém s možností zcela automatického otevření plexi. Tato helma na motorku nabídne propracovanou ventilaci s regulovatelnými vstupy, kde nechybí ani zadní výdechy.
- Pokročilé funkce
- Propracovaná ventilace
- Nízká hladina aerodynamického hluku
- Vyšší cena
Recenze LS2 FF900 Valiant II Solid
Integrální helma na motorku LS2 FF900 Valiant II Solid je velmi všestrannou přilbou a nabídne solidní hmotnost 1700 g, k dispozici je interkom a dostatečná ventilace. Interiér přilby je výjimatelný, a tedy pratelný. Samozřejmostí je sluneční clona. Systém zapínání přilby je řešen na přezku. Kromě toho nabízí zajímavou funkci úplného překlápění, kdy vám nic nepřekáží, takže také celkový komfort používání je velmi vysoký. Celý mechanismus funguje perfektně. Možnost vyklápění umožňuje jízdu se sklopenou i zvednutou přední částí.
Na první pohled vás u této přilby zaujme její design, který je velmi povedený. Ocenit můžeme také fungující větrání, kdy nedochází k mlžení. Tato helma se může celkově pochlubit velmi dobrým zpracováním, veškeré díly dobře sedí, a to umožňuje například také ovládat pohodlně výklopný mechanizmus spolehlivě za jízdy i jednou rukou. V poměru ceny a výkonu vám nabídne asi nejlevnější, a přitom velmi kvalitní překlápěcí řešení.
- Úplné překlápění je praktické
- Design
- Dobře funkční větrání
- Bez uzpůsobení na dioptrické brýle
Recenze LS2 FF902 Scope Solid
Vyklápěcí helma na motorku LS2 FF902 Scope Solid má hmotnost 1650 g, nabídne ventilaci, vyjímatelný vnitřek a sluneční clonu v základu. Nabízí populární zapínání na přezku, vybavena je rovněž interkomem. U této přilby je výklopná brada, systém je opatřen kovovými zámky zaručujícími pohodlné ovládání. Součástí balení je také PinLock a nalepovací reflexní prvky. Homologace je pro použití jako uzavřená i otevřená helma.
Po vyzkoušení této helmy určitě vyzdvihneme, že výborně sedí na hlavě a nabídne i dostatek místa pro dioptrické brýle. Dobře bychom u této helmy hodnotili systém větrání, který umožňuje zajistit uvnitř přilby konstantní proudění vzduchu. Z hlediska designu by vás mohlo zaujmout, že helmu můžete zakoupit v lesklé i matné variantě. Ačkoliv helma dobře sedí i těsní, jsou zde určité drobné rezervy v kvalitě zpracování, například volnější pohyblivé části, které jdou asi na vrub příznivější ceny.
- PinLock v balení
- Dobré odvětrávání
- Lesklé i matné provedení
- Rezervy v kvalitě zpracování
Recenze Cassida Integral 3.0
Integrální přilba na motorku Cassida Integral 3.0 o hmotnosti pouze 1550 gramů je vybavena klasickým systémem ventilace a přes svou příznivou cenu nabízí například také vyjímatelný interiér. Ve výbavě nechybí sluneční clona. Zapínání je formou mikrometrické přezky a řemínku. Kromě toho zde najdete přípravu na PinLock nebo bradový deflektor. Materiálem této levnější přilby je polykarbonát.
S ohledem na cenu můžeme jednoznačně tuto přilbu označit mezi integrálními přilbami jako horkého kandidáta na velmi dobrý poměr ceny a výkonu. Velice slušná je také kvalita, přilba dobře drží na hlavě a v zásadě zde není co v dané cenové relaci vytknout. Počítat musíte pouze s vyšší hlučností nad 100 km/h, ale opět, v dané cenové hladině se nejedná o nic, co by bylo vyloženě zásadní. Naopak překvapí, že některé prvky jsou zpracované srovnatelně solidně, jako u produktů o kategorii výše, což platí například o odvětrávání.
- Poměr ceny a výkonu
- Solidní zpracování
- Kvalitní odvětrávání
- Vyšší hlučnost nad 100 km/h
Recenze NOX Heritage
Otevřená helma na motorku NOX Heritage s hmotností 1300 g má zároveň také vyjímatelný vnitřek, který tak můžete snadno vyprat. Jinak je helma vybavena sluneční clonou, zapínání má na mikrometrickou přezku. Skořepina je polykarbonátová a v zadní části přilby najdete široké poutko na brýle. Hledí můžete snadno vyměnit bez použití jakéhokoliv nářadí a má kromě ochrany proti UV záření také úpravu proti poškrábání.
Zaujal nás velmi pohodlný interiér přilby, který je vyroben z jemného mikrovlákna kombinovaného s polyesterem. Jak jsme již zmínili, bez problému vnitřní část vyperete. Přilba má také velmi zajímavý design, který má určitou dávku retro stylu. Není to ale pouze o vzhledu, celá přilba je velmi kvalitně zkonstruovaná, máte pocit solidního výrobku. Na druhou stranu si za to také zaplatíte, minimálně pak s přihlédnutím k tomu, že se jedná „jen“ o otevřenou přilbu.
- Kvalita provedení
- Výborně sedí
- Design
- Vyšší cena
Recenze Cassida Reflex Solid
Otevřená přilba na motorku Cassida Reflex Solid má hmotnost 1260 g a nabízí možnost vyjímatelného interiéru přilby, který tak snadno můžete vyprat. Vnitřní výstelka je z prodyšného materiálu, samotná skořepina přilby je potom z polykarbonátu. V zadní části přilby najdete reflexní odrazku. Zapínání je na mikrometrickou přezku. Výhodou je dlouhé plexi, kterému však schází sluneční clona. Tato helma je rozhodně cenovým tipem.
V případě této helmy se jedná o vhodné řešení do města, na moped, skútr nebo na čopra. Je to zkrátka helma vhodná na pohodovou jízdu, nabídne dostatek komfortu a i potřebnou ochranu. Konstrukce působí na svou cenu velmi solidně, helma zároveň slušně větrá. Možným slabým článkem konstrukce může být plastový kloub štítu, takže s tím při používání počítejte a zacházejte se štítem raději obezřetně. V poměru ceny a výkonu se určitě stále jedná o horkého kandidáta, pokud hledáte něco levnějšího třeba na skútr.
- Cena
- Dlouhé plexi
- Komfortní
- Plastový kloub hledí
Nejprodávanější helmy 2025
Helma na motorku nebo také přilba na motocykl, je nedílnou součástí ochrany každého motorkáře. Než sednete na motorku, musíte zkrátka helmu mít, protože zvlášť v dnešním hustém provozu jste na motorce vždy velmi zranitelní. Nemluvě o tom, že je to již dávno povinná výbava. Jak vybrat helmu na motorku a co vše je potřeba při výběru zohlednit, s tím vám pomůže právě náš průvodce výběrem.
U helmy na motorku hraje roli celá řada faktorů, především jsou ale podstatné homologace, které dávají záruku, že byla helma patřičně otestována a poskytuje odpovídající ochranu hlavy. Je to základním předpokladem toho, že se na přilbu můžete opravdu spolehnout.
Ještě, než vyrazíte do obchodu pro tu vaši, odpovězte si na tyto otázky:
- Jaký typ helmy vás zajímá – při výběru helmy je důležité zvolit správný typ, kdy můžete rozlišovat výběr helmy nejen podle typu konstrukce, ale mimo jiné také třeba podle rychlosti, pro jakou je určena, případně podle velikosti nebo materiálu.
- Jaká má být konstrukce helmy – naprosto nejzásadnější je z pohledu výběru už samotná konstrukce, kdy můžete volit integrální helmu, výklopnou helmu nebo otevřenou helmu. Existují také speciálně helmy na motokros nebo helmy na enduro.
- Které homologace jsou důležité – nejdůležitější homologace každé helmy na motorku je ECE 22.05, která zaručuje splnění náročných podmínek testování v souladu s evropskou legislativou. Během homologace probíhají desítky testů, jejich zaměřením je primárně tuhost helmy, odolnost hledí, pevnost řemínku a také stabilita na hlavě. Homologace řeší pohlcení síly počátečního nárazu i odolnost proti tření.
- Jaký máte cenový strop – protože helma je primárně bezpečnostní prvek, určitě se nevyplatí na ní šetřit. Většina z vás ale samozřejmě bude mít určitý cenový strop, do kterého by se chtěli vejít při pořízení helmy na motorku.
V rámci našeho průvodce výběrem si dále ještě podrobněji odpovíme na všechny výše uvedené otázky, více vše rozebereme a řekneme si, co je podstatné. Stejně tak se podíváme i na celou řadu dalších faktorů ovlivňujících výběr dobré helmy na motorku, abyste si vybrali opravdu co nejlépe.
Typy helem podle konstrukce
Pojďme se nyní podívat na základní rozdělení helem podle konstrukce, které je asi nejdůležitější. Definuje totiž vlastní provedení helmy, které se může v tomto ohledu do určité míry lišit, a ne každá varianta pro vás musí být vhodná.
Můžeme si rozdělit tedy následující typy konstrukcí helem:
- Otevřená helma
- Integrální helma
- Výklopná helma
- Helma na motokros
- Helma na enduro
Zda je pro vás konkrétní typ vhodný závisí už na tom, na jakou motorku plánujete helmu používat. Jak je patrné už z výše uvedeného, některé helmy jsou například na motokros nebo enduro. Otevřené, integrální nebo výklopné helmy jsou zase vhodné v závislosti na tom, jak rychle na motorce jezdíte, zda preferujete pohodovou jízdu nebo máte silnější silniční stroj. Jednotlivé typy konstrukcí si nyní blíže popíšeme včetně jejich výhod a nevýhod.
Otevřená helma na motorku
Hlavní charakteristikou tohoto provedení helmy je absence ochrany brady a může chybět také hledí. Také z těchto důvodů se jedná o konstrukční řešení, které je vhodné pro pomalejší jízdu. U některých řešení otevřené helmy můžete hledí najít, což se hodí hlavně při nepřízni počasí. U helmy bez hledí se to dá řešit dodatečně brýlemi na motorku.
Kde takto konstruovanou helmu využijete? Jsou to slabší motocykly jako mopedy, případně skútry. Zde se nepředpokládá, že pojedete vysokou rychlostí, takže je taková helma dostačující pro běžnou ochranu hlavy. Jedná se samozřejmě také o helmu, kterou pořídíte v průměru v nižších cenových hladinách.
Integrální helma na motorku
U tohoto technického řešení se už dostáváme ke kompletní helmě, která je vždy vybavena hledím a má ochranu brady a čelisti. V této kategorii také najdete zdaleka největší výběr modelů, můžete tak volit od levných přileb z levnějších termoplastů, ale také až po ta nejdražší řešení, kde najdete třeba karbon.
Významně se bude lišit také výbava, ty velmi vybavené přilby nabízejí různé ventilační systémy, řešení interkomu a podobně. Tyto helmy je možné rozlišit ještě na dvě subkategorie, a to levnější sportovně-cestovní a hi-tech sportovní modely určené primárně pro okruhové jezdce.
Obecně však vyloženě sportovní helmu doporučujeme si spíše rozmyslet, protože je určena skutečně primárně pro sportovní účely a může vám být po delší době nepohodlná.
Integrální provedení helmy je ideální pro použití na výkonných silničních strojích, kde se očekává jízda vyšší rychlostí nad 130 km/h. Integrální přilby mají pro rychlou jízdu uzpůsobeny také aerodynamiku, aby kladly co nejmenší odpor vzduchu.
Některé sportovní modely mohou mít také zúžené hledí, které sníží vaše rozptylování okolím při rychlé jízdě. Výsadou hlavně sportovní integrální helmy je také to, aby vám dokonale seděla na hlavě a pokud možno se vůbec nepohnula.
Výklopná helma na motorku
Provedení výklopné helmy do určité míry kombinuje vlastnosti otevřené a integrální konstrukce. Nabízí větší bezpečnost než otevřená přilba, ale zároveň přináší hodně po stránce komfortu. Zajišťuje spolehlivou ochranu brady, ale helma je částečně otevíratelná, což vám umožňuje ochladit se náporem vzduchu. Lépe se také můžete napít, aniž byste museli sundávat celou helmu.
Samozřejmě jsou tady i určité nevýhody, jednak je to přece jen potenciálně nižší pevnost než u zcela integrálního řešení, jelikož je zde více samostatných dílů, ale je to také vyšší hmotnost, protože výklopná konstrukce je zkrátka ve výsledku těžší. U této helmy si dejte pozor na to, aby měla homologaci nejen jako uzavřená, ale i jako otevřená, jinak se můžete setkat s problémy zejména za německou nebo rakouskou hranicí.
Helma na motokros
Specifikem motokrosové helmy je typický prodloužený kšilt, stejně tak jsou tyto helmy velmi dobře větrané. Nechybí zde ochrana brady a může být konstrukčně i zesílena, zejména s ohledem na možný náraz do řídítek. Výhodou je rozhodně jejich nízká hmotnost, ale jsou samozřejmě určeny jen právě na motokros, ne na rychlou jízdu.
Provedení helmy na motokros může být s hledím nebo bez, kdy se pak používají offroadové brýle, ale v dnešní době se právě více rozšiřují kompletní řešení včetně hledí. Ačkoliv jsme zmiňovali, že se u této helmy nepředpokládá, že v ní pojedete rychle, lze ji v některých případech použít také na silnici, pokud na to má homologaci.
Stále však platí, že na rychlou jízdu se nehodí, protože její tvar není dostatečně aerodynamický a neposkytuje tak dobrou ochranu proti větru.
Helma na enduro
Při použití helmy na enduro se opět jedná o řešení do terénu, ale na rozdíl od motokrosové helmy zde najdete polohovatelný kšilt. Vybaveny jsou hledím i odvětráváním. V obecné rovině se dají použít nejen na enduro, ale také na čtyřkolku. Velkou výhodou je dobrá bezpečnost s ohledem na konstrukci příbuznou integrálním přilbám.
Jako všechna terénní řešení, také zde se nehodí použití této přilby pro rychlou jízdu, i když některé modely mohou mít homologaci pro jízdu na silnici. Jízdu na silnici však zhoršuje méně optimální aerodynamika.
Na co se při výběru helmy zaměřit
Výběru každé helmy by mělo předcházet důkladné prostudování jejích parametrů. Existuje několik základních věcí, na které byste se měli vždy zaměřit, pokud si půjdete pořídit novou helmu. Jedná se zejména o následující faktory ovlivňující klíčové vlastnosti každé helmy:
- Homologace – zaměřte se na homologaci ECE 22.05, která jediná zaručuje bezpečnost v souladu s evropskou legislativou. Homologovaná přilba vám zajistí, že byly splněny veškeré podmínky náročného testování a je na daný ochranný prvek spolehnutí.
- Polstrování – do značné míry určuje, jak vám bude helma sedět na hlavě a jak bude pohodlná. Nejčastěji zde dnes najdete měkčené textilie, mikroplyš a jiné materiály, které jsou po nasazení velmi příjemné. Na materiály se zaměříme ještě dále v textu. Některé helmy také mají vyjímatelné vnitřní polstrování, což vám usnadní údržbu po sezóně.
- Vnitřní prostor – helmu je ideální si vyzkoušet a při nasazení helmy každopádně vždy důkladně otestujte nejen jak je pohodlná, ale především jak vám sedí, kdy brada nesmí tlačit na přední část helmy a zároveň vám musí přesně sedět lícnice. Pokud tomu tak není, helma pro vás je nevhodná. Pokud přemýšlíte, jak helmu otestovat, stačí jednoduše zatřepat hlavou a zleva doprava a helma by se neměla pohnout ideálně vůbec nebo jen o jednotky milimetrů.
S ohledem na správný výběr helmy znovu zdůrazňujeme, že jak vám helma sedí je naprosto zásadní. Naštěstí v dnešní době není problém si vybrat dobrou sedící helmu na motorku, protože výrobci nabízejí široké spektrum velikostí, a to od XXXS po 3XL.
Vybere si tak každý a určitě byste v tomto ohledu neměli dělat kompromisy. Pokud je vám helma volná a příliš se hýbe při zatřepání hlavou, určitě vyzkoušejte menší velikost. Nesedící helma totiž zvyšuje riziko zranění při nehodě.
Důležité parametry
V rámci našeho průvodce výběrem se v této části textu dále zaměříme na důležité parametry, které vás mohou při výběru zajímat a jsou podstatné pro výběr helmy, která vám bude nejen dobře sedět a dobře sloužit, ale která se vám bude třeba také líbit a splní vaše požadavky na bezpečnost i styl.
Bezpečnost a homologace
Ačkoli jsme toto téma už několikrát nakousli, pojďme se nyní podrobněji podívat na bezpečnost a homologaci helmy na motorku. Je to totiž naprosto zásadní parametr, podle kterého byste měli helmu vybírat.
Jak jsme již nastínili v úvodu, tak homologace, která vás zajímá, má označení ECE 22.05:
- ECE 22.05 (Economic Commission for Europe)
- Homologace ECE odpovídá evropské legislativě
Doplníme, že číslo 22 je identifikační číslo regulace a číslo 05 je označením pozměňovacího návrhu. Právě tato homologace vám zaručuje, že helma splňuje náročné podmínky testování vyžadované evropskou legislativou a je tak naprosto spolehlivá jako klíčový bezpečnostní prvek. Je to zásadní evropská homologace, kterou helma potřebuje pro provoz na evropských silnicích.
Pokud vás zajímá, co vše zahrnuje metodika testování, tak je to především zkoumání veškerých důležitých faktorů, které mohou nastat při nárazu spojeném s případnou nehodou. Ty totiž definují odolnost přilby a její schopnost čelit těmto extrémním situacím.
Testují se ale i další faktury, jako je například viditelnost přes hledí. Pokud si to shrneme, jedná se především o tyto testy:
- Tuhost
- Síla počátečního nárazu
- Tření
- Odolnost hledí a viditelnost přes hledí
- Pevnost řemínku a jak se helma pohybuje na hlavě
Testy jsou velmi důkladné a v souladu s tím, co vyžaduje evropská legislativa pro bezpečnost helmy na motorku. Kromě výše uvedených testů je zde celá řada dalších, které potom zkoumají například reakci materiálů helmy na rozpouštědla, UV záření nebo ovlivnění materiálů vlhkostí. Kromě toho se testuje také dopad na životní prostředí.
Ostatní homologace a certifikáty
Homologace ECE 22.05 představuje homologaci podstatnou pro evropský trh, ale existují i další homologace, se kterými se můžete setkat. Co když na takovou homologaci narazíte a jak si ji vyložit ve vztahu ke způsobilosti použití takové helmy na evropských silnicích? Abychom vám odpověděli, zde jsou uvedeny další homologace a jejich význam:
- Snell – v praxi se jedná o nejpřísnější testy, kterým může být helma vystavena. To je zároveň také důvod, proč helmy s touto certifikací zároveň mají typicky rovněž homologaci ECE 22.05. Při nákupu helmy s touto certifikací se tak pro vás nic nemění, protože vyhovuje také kritériím homologace ECE, ale mělo by to na ní být určitě výslovně uvedeno.
- DOT – jedná se o homologaci určeno u pro trh v USA. Pokud helma splňuje pouze tuto homologaci, na evropské silnice není vhodná a můžete mít problémy při policejní kontrole.
- Sharp – deklaruje podstoupení britského nezávislého testu, který dokáže otestovat kvality helmy velmi dobře. Samostatně však tento certifikát není dostatečný a pokud zároveň chybí homologace ECE, tak si takovou helmu nekupujte.
Co říci závěrem? Stále platí to jediné, co jsme už několikrát zopakovali. Na evropské silnice jedině s helmou vyhovující homologaci ECE. Pokud najdete u výrobku i jiné výše zmíněné certifikace, ničemu to samozřejmě nevadí, pokud jsou po boku zmíněného certifikátu ECE 22.05.
Zároveň bychom také apelovali, abyste pořizovali helmu na motorku vždy u ověřených prodejců tohoto vybavení, kteří využívají oficiálních dodavatelských řetězců. Jako u každého zboží, na trhu se totiž mohou pohybovat různé padělky pocházející z Asie, které dokáží kreativně napodobit samozřejmě i označení certifikace, kterou však helma nikdy neprošla. Výstrahou je typicky podezřele nízká cena takového zboží. Za ohrožení vašeho zdraví to nestojí.
Materiály
Důležitou roli při výběru helmy na motorku hraje také materiál, který je použitý na její vlastní konstrukci. V tomto ohledu se můžete setkat s různými materiály v závislosti na tom, zda se jedná spíše o levnější nebo hi-end TOP model. Typicky se můžete setkat s následujícími materiály, které se na výrobu helem používají:
- Termoplast – ty nejlevnější helmy používají také nejlevnější materiál, což je právě Termoplast. Helma se v tomto případě vyrábí lisováním v připravené formě z kuliček termoplastu. Využívá se zde proces tavení. Volba této helmy by měla připadat v úvahu spíše pro ty z vás, kdo jezdí nejčastěji po městě a v nižších rychlostech. Pokud hledáte skutečně kvalitní přilbu, sáhněte raději po jiných materiálech.
- Polykarbonát a polyamid – s těmito materiály se setkáte nejčastěji, protože představují určitou zlatou střední cestu v poměru kvality a ceny. Přilba z těchto materiálů může být stále velmi dobře cenově dostupná, přitom už oproti obyčejnému termoplastu přináší daleko lepší tepelnou odolnost a také výbornou odolnost proti nárazu. Během procesu výroby polykarbonátových a polyamidových přileb se už od začátku vytváří jednolitá skořepina, což zvyšuje celkovou pevnost konstrukce. Tento materiál je vhodný pro běžné jezdce i na silné stroje.
- Kompozit – helmy vyráběné z kompozitních materiálů vznikají z několika vrstev, kde se kombinují uhlíková vlákna (karbon) a aramidová vlákna (kevlar). Někdy se v těchto vrstvách nachází také skelná vlákna (laminát) a jiné typy technických tkanin. V zásadě se jedná o ty nejpevnější helmy na trhu, které dokáží ochránit nejvíce. Zvládají takové nárazy, které však už obvykle nezvládá tělo a hlava samotná, takže ve výsledku jsou za limitem toho, co je potřeba pro ochranu hlavy podmíněnou také přežitím. Často jde o ty nejdražší helmy na trhu.
- Karbon – helmy se vyrábějí i čistě z karbonu, tedy z uhlíkových vláken, patří mezi klasické hi-tech řešení, kde je v hlavní roli nejen pevnost, ale také maximálně odlehčená konstrukce. Jejich pevnost nemusí být taková jako v případě kompozitů, kde odolává nárazu více vrstev, v tomto ohledu je na tom čistě karbonová helma určitě hůře a snadněji se prorazí. Má ale jiné výhody, spočívající zejména v lehkosti v poměru k odolnosti. Karbonová helma je zkrátka lehká, pevná a bezpečná. Přestože na až extrémní pevnost kompozitních řešení nedosahuje, řada fanoušků moderních technologií ji může volit raději, právě pro její odlehčenou konstrukci.
Kromě konstrukce samotné helmy hraje roli samozřejmě také vnitřní část helmy. Zde se řeší zejména materiál polstrování. V minulosti se běžně používala kůže nebo koženka, ale to se bavíme o desítkách let zpět. Později se používal také klasický molitan, což je dnes už rovněž překoná záležitost.
V současné době převládají měkčené textilie, mikroplyš a jiné materiály. Výrobci se u nových moderních materiálů snaží nejen o zdravotní nezávadnost, ale také zejména o co největší komfort a stálost materiálu v čase.
Pokud se bavíme o stálosti materiálu, obecně je dobré celkově přilbu považovat jako spotřební záležitost. Určitě nepoužívejte přilbu do té doby, dokud ji nerozbijete. Přilba by se měla měnit aspoň po 5 letech, ideálně po 3 letech, v závislosti na její kvalitě a míře opotřebení.
Materiály totiž degradují, platí to i pro vnější skořepinu, která může měnit své vlastnosti například v důsledku pouhého působení UV záření. Proto pokud chcete mít vždy maximální jistotu bezpečnosti, kupujte pravidelně novou helmu.
Provedení
Někdy se můžete setkat s rozlišením na pánskou a dámskou helmu na motorku. Jaký je důvod tohoto označení a jsou zde vůbec nějaké rozdíly? Jednoduše si to můžeme shrnout tak, že pokud není helma v tomto ohledu nějak značená, je tzv. unisex a můžete si vybírat čistě podle velikosti nebo podle toho, co se vám líbí. Pokud je helma pánská nebo dámská, mohou zde být níže popsané rozdíly.
Pánská helma na motorku
Může mít větší prostor v oblasti lícních kostí a celkově být více uzpůsobená širší stavbě mužské lebky. Především ženám s drobným obličejem nemusí tak dobře sedět a může být pro ně příliš volná.
Dámská helma na motorku
Celkově může jít o menší modely, kdy číslo velikosti nemusí v reálu zcela odpovídat stejně značené pánské helmě, která bude větší. Typické rozdíly pak mohou být i čistě kosmetické ve vnějším designu, například „holčičí“ růžová grafika apod.
Hmotnost
Hmotnost helmy na motorku do určité míry souvisí s volbou materiálů, ze kterých je vyrobená. V tomto ohledu jsme si něco řekli už výše. Obecně platí, že lehká helma je samozřejmě vždy lepší než těžká, kdy v tomto ohledu vedou karbonové helmy vážící i okolo 1 kg.
Běžným standardem je však u typicky velké helmy 1,5 kg, existují ale i helmy s váhou 2 kg, hlavně pak s rostoucí výbavou. Obecně doporučujeme zůstat někde kolem 1,5 kg, protože tak nebudete zbytečně zatěžovat krk.
Zapínání
V případě motorkářských přileb rozlišujeme více způsobů, jakým se zapínají. Existují v zásadě tři typy zapínání, které se liší svým konstrukčním řešením. Vždy záleží zejména na tom, co vám osobně bude více vyhovovat, záleží také na použití helmy, není to tak, že by jedno řešení bylo lepší než druhé. Jedná se o tyto typy zapínání:
- Dvojité D-kroužky – způsob zapínání, který se vyskytuje typicky na cestovních i sportovních integrálních helmách. Jedná se o velmi spolehlivé zapínání prostřednictvím dvojice ocelových kroužků ve tvaru D, počítejte ale s vyšší náročností zapínání.
- Rychlospona – nejčastěji ji najdete u otevřené helmy nebo u výklopných modelů. Rychlospona představuje plastovou lištu, kterou zasunete do speciálního zámku s pružinou. Výhodou je velmi jednoduché zapínání.
- Přezka – další ze spolehlivých řešení, se kterými se můžete běžně setkat, je zapínání přes ocelovou přezku do zámku.
Design
Pokud už jezdíte na motorce, jde vám často také o styl. Bezpečnost tedy především, ale grafické provedení helmy musí mít něco do sebe. V tomto ohledu máte dnes opravdu široký výběr, a to svoje si najde každý. K dispozici jsou různá barevná provedení a grafika, která může být více uhlazená nebo naopak více divoká. Často se cena helmy může lišit v závislosti právě na grafice.
Jestliže pro vás běžná produkce není dostatečná a chcete být opravdu originální, není problém si dnes objednat uměleckou zakázkovou výrobu technikou airbrush. Počítejte však s tím, že jako za každou zakázkovou výrobu, asi zde docela výrazně připlatíte od několika tisíc až po desítky tisíc korun.
Aerodynamika
Pro přilby na motokros nebo na čtyřkolku nemusíte aerodynamiku příliš řešit. Pro každou helmu určenou na silniční stroje však jsou důležité její aerodynamické vlastnosti a čím rychleji jedete, tím více to bude poznat. Na druhou stranou je pravdou, že běžnému, jezdci asi stačí prakticky libovolná helma, která má aerodynamiku nějakým způsobem vyřešenou, hlavně aby nebyla příliš hlučná.
Pokud chcete hledat nějaké rozdíly v odporu vzduchu mezi jednotlivými modely, tak toto dokáží plně docenit víceméně pouze závodní okruhoví jezdci, kde se jezdí na hraně. Obecně se používají dvě řešení, jedním je téměř kulatá skořepina, druhé řešení potom je oválná skořepina. Jak jme již zmínili, tvar helmy může mít vliv zejména na hlučnost, což je to hlavní, co bude běžného jezdce zajímat. Ideální tak je helmu projet v různých rychlostech, zda třeba nějak nepříjemně nepíská apod.
Vhodné příslušenství a funkce helem
- Ventilace – zajišťuje přísun čerstvého vzduchu do helmy a zároveň zvládá ochlazovat. Většina modelů má vstupní otvory někde v oblasti brady a čela, některé lepší helmy je mohou mít i vzadu. Ventilační mechanizmus lze ovládat, pozor ale na to, aby se dobře ovládal i v rukavicích.
- Integrované hledí – helma může být v závislosti na typu vybavena integrovaným hledím, kde si dejte pozor na to, aby bylo vyměnitelné. To vám umožní jeho výměnu v případě poškrábání. Hledí samozřejmě musí také primárně zajistit dobrý výhled.
- UV ochrana (clona) – hledí helmy by mělo být vybaveno ochranou proti UV záření, ale tato ochrana by měla být také na celém povrchu helmy, protože dlouhodobé vystavení slunci může změnit vlastnosti nebo barvu materiálu.
- Anti-fog – odolnost proti zamlžení je důležitá funkce každého hledí, proto dbejte na to, aby ji vaše helma měla. Nejčastěji dnes existuje tato funkce jako tzv. PinLock, kterou lze považovat také za nejúčinnější variantu odmlžení zabraňující kondenzaci.
- Anti-scratch – hledí vybavené touto funkcí má zvýšenou ochranu proti poškrábání. Toto lze řešit také prostřednictvím různých fólií, ale může to být nepraktické.
- Interkom – slouží především pro komunikaci se spolujezdcem, aniž byste museli křičet. Komunikovat lze i s motorkáři v blízkosti. Dnes často umí také funkci handsfree.
- Brýle na motorku – vhodné jako příslušenství, pokud máte otevřenou helmu, kde není běžně chráněn zrak.
Nejznámější výrobci
Airoh
Patří mezi úspěšné italské značky, které se zapsaly do světa motorsportu. Základem pro tuto značku je vlastní vývoj, což promítá i do kvalitních přileb na motorku. Pořídíte zde špičkové přilby, které uspokojí požadavky těch nejnáročnějších. Nechybí helma na motorku s handsfree nebo karbonová helma na motorku.
Fox
Výrobce patří již řadu let mezi lídry na trhu, pokud jde o vybavení na motokros nebo pro cyklistiku. Právě proto zde najdete primárně také helmy na motokros nebo přilbu na kolo, ale nechybí také další typy. Spolehnout se můžete na kvalitní provedení známé značky, které záleží na svém jménu.
Scorpion
Hledáte-li dobře padnoucí a perfektně vyřešenou helmu, která je zároveň skvěle propracovaná, můžete sáhnout po něčem ze sortimentu právě této značky. Výrobce má v oboru opravdu dlouhé zkušenosti a přináší celou řadu inovativních myšlenek. Pořídíte integrální helmy i výklopné helmy.
LS2
Jedná se o španělskou značku, která je určena i profesionálním závodníkům. Můžete ji běžně najít u jezdců MotoGP. Spolehnout se zde můžete na solidní kvalitu, výrobce patří spíše mezi ty dražší, ale má i levnější produkty. Nabízí i bohatou výbavu a k dispozici je třeba helma na motorku s handsfree.
Shark
Francouzský výrobce je zárukou komfortu, bezpečnosti, ale také propracovaných detailů, kde nechybí velký důraz na moderní design. Spolehnout se můžete na výbornou kvalitu, k dispozici máte širokou nabídku zejména pokud jde o integrální přilby. K dispozici je ale i výklopná helma nebo dětská helma.
Ultimate Speed – Lidl
Pokud hledáte levnou helmu na motorku, můžete se podívat na produkty značky, pod kterou prodává svůj sortiment supermarket Lidl. Nejčastěji zde seženete otevřenou helmu na motorku s cenou běžně pod tisíc korun. Jedná se o vhodné řešení pro ty, kdo provozují hlavně rekreační jízdu na slabších strojích.
Nejznámější prodejci
K2Moto
Tato firma se zaměřením na vybavení na motorku nabízí jak samotné motorky a skútry, tak moto oblečení a další vybavení na motorku. Pořídíte zde tak pochopitelně také široký výběr přileb na motorku. Za firmou stojí motokrosař Jiří Kosina a fanoušek silničních strojů Martin Kohút.
Lidl
Jestliže hledáte levné řešení a levnou přilbu na motorku, určitě se podívejte na nabídku supermarketů Lidl. Jejich dvorní značka Ultimate Speed nabízí solidní levné přilby, které se hodí hlavně pro sváteční jezdce nebo pro každého, kdo si jízdu na motorce užívá spíše v poklidu.
Heureka
Ať už vás zajímá karbonová helma na motorku, integrální helma, výklopné helmy, helma na motorku s handsfree nebo snad retro helma, díky srovnávači zboží můžete najít srovnání cenových nabídek v rámci různých obchodů. Kromě toho se můžete podívat na recenze zákazníků.
Cenové relace helem na motorku
Pokud hledáte kvalitu za minimum peněz, budete se pohybovat někde v částce od dvou a půl do pěti tisíc korun. Nad hranicí pět tisíc pak najdete už produkty pro náročnější. Pokud zaplatíte přes deset tisíc, vybíráte už ze špičkových produktů s nejlepšími technologiemi.
Definujme si tyto cenové relace:
- Do 1 000 Kč – většina helem v této kategorii budou levné otevřené helmy, které pořídíte jako základní ochranu pro pomalejší jízdu na motorce. Vodné mohou být například na skútry a obecně slabší stroje.
- Od 1 000 do 5 000 Kč – v těchto cenách už můžete pořídit také integrální helmu, která bude patřit do základní až střední třídy. Tato cenová relace nabídne už také motokrosové přilby a přilby na enduro. Zhruba od 3 tisíc korun už pořídíte vcelku kvalitní přilbu.
- Od 5 000 Kč výše – jestliže hledáte špičkovou přilbu, budete se muset podívat do této cenové kategorie. Mohou zde být příplatky za kevlarová vlákna, karbon, případně za unikátní designy. V těchto cenách se pohybují také závodní přilby na okruh, zakoupíte výjimečné designové kousky v cenách i desítek tisíc korun.
Nejčastější otázky při výběru helmy na motorku
Protože u každé helmy je důležité, aby vám především dobře seděla, zvolte odpovídající velikost. Nejmenší modely se vyrábějí ve velikosti XXXS, ty největší potom mohou být 3XL. Rozsah velikostí je proto dostatečný, aby si vybral každý. V různých velikostech je nejen samotná helma, ale rozlišují se také různé velikosti v závislosti na vnitřním polstrování.
Mnozí výrobci to vůbec nerozlišující a rozdíl je hlavně designový. Pokud je však helma značená jako pánská nebo dámská, mohou být rozdíly v konstrukci helmy, kdy pánská helma může být více uzpůsobena výraznější stavbě mužského obličeje, kdežto helma dámská nebude tak prostorná.
Pokud se jedná o jednu jízdu, je to asi možné. Na druhou stranu půjčená helma vám pravděpodobně nebude tak dobře sedět, protože už může být určitým způsobem vytvarovaná na hlavu svého nositele. Stejně tak je zde také hygienické hledisko. Raději to tedy nedoporučujeme, určitě ne jako běžné řešení.
Komentáře k článku
Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.