Nejlepší přívěsný vozík pro rok 2024

Srovnali jsme 6 nejlepších přívěsných vozíků za auto a poradíme vám, jak a podle čeho vybrat ten nejlepší přesně pro vaše účely.

TEST: 6 nejlepších přívěsných vozíků

1. místo 2. místo 3. místo 4. místo 5. místo 6. místo
Agados Handy 8
Vítěz testu
Agados Handy 20
Cena/výkon
Garden Trailer 200 KIPP Garden Trailer 230 Unitrailer 205 CPH Garden Trailer 201 KIPP
Agados Handy 8 Agados Handy 20 Garden Trailer 200 KIPP Unitrailer Garden Trailer 200 Unitrailer 205 CPH Garden Trailer 201 KIPP
  • Slušná kvalita provedení a bytelná V-oj
  • Vysoké bočnice
  • Modifikované varianty dle vašich potřeb
  • Poměr cena/výkon
  • Rychlost až 130 km/h při nízké základní ceně
  • Více modifikací výbavy
  • Velká ložná plocha
  • Plachta a rám v ceně
  • Sklopná V-oj
  • Sklápěčka
  • Sklopná oje
  • Přídavné bočnice na celkovou výšku 640 mm
  • Sklápěcí mechanismus
  • Kvalita provedení
  • Množství výbavy k dokoupení
  • Základní cena
  • Masivní V-oj
  • Modifikace příslušenství dle zvolené varianty
Hodnocení:
96%
Hodnocení:
95%
Hodnocení:
92%
Hodnocení:
89%
Hodnocení:
88%
Hodnocení:
86%

Recenze přívěsných vozíků

1

Recenze Agados Handy 8

🏆 Vítěz testu
Agados Handy 8
Agados Handy 8

Přívěsný vozík Agados Handy 8 je klasický nebržděný přívěsný vozík do 750 kg, který patří mezi velmi populární modely. Jeho protiskluzová ložná plocha má 2260 x 1250 mm a vybaven je hliníkovými sloupky karoserie. Bočnice jsou vyrobeny z plechů kombinující hliník a pozink. U tohoto vozíku je výška bočnic 350 mm. Nepřehlédněte masivní oj tvaru V. K dispozici máte 4 kotvící úchyty. Vozík má třináctipalcová kola a kvalitní nápravy AL-KO KOBER nebo Knott.

Tento přívěsný vozík byl schválen pro rychlost až 130 km/h. Bez obav tak s ním můžete u nás na dálnici, aniž byste byli brzdou provozu. Vozík může být dodáván v různých variantách a modifikacích s rozdílným příslušenstvím. K dispozici můžete mít sklopnou variantu s nájezdovým zadním čelem, což umožňuje třeba převoz čtyřkolek, zahradních traktorů nebo sekaček. Vozíku nechybí podpěrné kolečko a opěrné nohy pro snadnější manipulaci a vyšší stabilitu.

Plusy:

  • Slušná kvalita provedení a bytelná V-oj
  • Vysoké bočnice
  • Modifikované varianty dle vašich potřeb

Mínusy:

  • Nic významného


2

Recenze Agados Handy 20

Cena/výkon
Agados Handy 20
Agados Handy 20

Přívěsný vozík za auto Agados Handy 20 je nejoblíbenějším vozíkem ve své kategorii. Může za to bezpochyby velmi dobrý poměr ceny a výkonu, protože tento vozík pořídíte již za velmi zajímavou částku. Nabídne přitom vše důležité. Jedná se samozřejmě o nebržděné provedení s celkovou hmotností 750 kg, přičemž vozíku dominuje masivní V-oj. Vozík je vybaven kvalitními nápravami a koly o velikosti 13“. Protiskluzová podlaha má ložnou plochu 2050 x 1090 mm. Bočnice jsou vysoké 300 mm a jsou v provedení Al-Zn.

Přes svou příznivou cenu je možno s tímto vozíkem vyjet na dálnici díky konstrukční rychlosti schválené na 130 km/h. Pokud si pořídíte sklopné provedení, můžete k němu využít ruční hever, díky čemuž je umožněn částečný výsyp sypkého nákladu. Tato varianta je ale samozřejmě dražší, bez sklopného provedení je vozík ve standardu. K vozíku lze dokoupit také plachtu, která nabídne od podlahy až po strop světlou výšku 0,83 m. Manipulaci vám usnadní opěrné kolečko a nohy.

Plusy:

  • Poměr cena/výkon
  • Rychlost až 130 km/h při nízké základní ceně
  • Více modifikací výbavy

Mínusy:

  • Nic významného


3

Recenze Garden Trailer 200 KIPP

Garden Trailer 200 KIPP
Garden Trailer 200 KIPP

Vozík s plachtou Unitrailer Garden Trailer 200 KIPP má rozměry ložné plochy 2906 x 1492 mm a bočnice jsou vyrobeny z plechového materiálu. Celková využitelná výška vozíku je od podlahy v kombinaci s plachtou 777 mm. Jedná se o lehký přívěs s hmotností 750 kg, který nabídne konstrukčně zajímavé řešení v podobě sklopné oje. Jde o vozík si jednou nápravou, přičemž náprava na přívěsný vozík je od renomované společnosti.

Výhodou je, že u tohoto vozíku dostanete v ceně rámovou konstrukci, na které je natažená plachta. Celkové provedení vozíku je velmi kvalitní, jak je u tohoto výrobce zvykem. Nechybí povinná výbava přívěsného vozíku, kde najdete jak osvětlení, odrazky, tak držák na registrační značku. Součástí vozíku je opěrné kolečko pro lepší manipulaci. Velkou výhodou tohoto vozíků může být pro řadu využití také poměrně velká ložná plocha, která vám umožní převést například i 12 balíků polystyrenu, jak jsme si vyzkoušeli v rámci naší recenze při testování kapacity vozíku. Povolená rychlost je až 130 km/h.

Plusy:

  • Velká ložná plocha
  • Plachta a rám v ceně
  • Sklopná V-oj

Mínusy:

  • Větší rozměry mohou být i nevýhodou


4

Recenze Unitrailer Garden Trailer 200

Unitrailer Garden Trailer 200
Unitrailer Garden Trailer 200

Sklopný přívěsný vozík Unitrailer Garden Trailer 200 má ložnou plochu o rozměrech 2900 x 1488 mm. Výška ohraničené přepravní plochy bočnicemi je potom až 640 mm. Tady je potřeba také poznamenat, že výška bočnic je v tomto případě dána konstrukcí přívěsu, která počítá také s přídavnou bočnicí. Výška přídavné bočnice je 320 mm, výška základní bočnice je stejná a dohromady potom dávají výše zmíněných 640 mm. Toto řešení jke výhodné tehdy, pokud převážíte materiál, kde chcete mít jistotu jeho maximální ochrany ze všech stran.

Vozík je vybaven kvalitní nápravou, která má kola umístěna vně vozíku zakryta plastovými blatníky. Náprava je od firem AL-KO nebo Knott. Maximální povolená rychlost je až 130 km/h, takže se nemusíte obávat jízdy na dálnici. Jedná se o sklápěcí provedení, které mimo jiné nabídne také zajímavé řešení sklopné oje. Přes všechny uvedené vychytávky a zajímavé konstrukční vlastnosti tohoto vozíku, se stále jedná o přívěsný vozík do 750 kg.

Plusy:

  • Sklápěčka
  • Sklopná oje
  • Přídavné bočnice na celkovou výšku 640 mm

Mínusy:

  • Přídavné bočnice mohou při nevyužití překážet


5

Recenze Unitrailer 205 CPH

Unitrailer 205 CPH
Unitrailer 205 CPH

Přívěsný vozík Unitrailer 205 CPH má sklápěcí konstrukci a ložnou plochu 2360 x 1250 mm. Tento přívěsný vozík do 750 kg s možností úsporného uskladnění je vybaven také opěrným kolem, které vám ještě usnadní manipulaci. Výška bočnice je 320 mm. Hmotnost samotného přívěsu je 140 kg, přičemž maximální přípustná hmotnost je potom v rozmezí od 300 do 750 kg. Potěší vás jistě také kvalitní značková náprava.

Dobrou vlastností je bezpochyby také konstrukční rychlost až 130 km/h, která umožňuje jízdu po dálnici. K produktu je dodávaná také uživatelská příručka, která vám usnadní jeho obsluhou, pokud si pořizujete svůj první přívěsný vozík. Zmiňovali jsme naklápění tohoto vozíku, které je zde řešeno prostřednictvím naklápěcí oje. Nakládka nebo vykládka tak může být mnohem pohodlnější. Do přívěsného vozíků lze zakoupit celou řadu doplňkové výbavy, která například nabídne také ochranu proti odcizení. Registrace přívěsného vozíku je velmi snadná díky veškerým dokladům od výrobce.

Plusy:

  • Sklápěcí mechanismus
  • Kvalita provedení
  • Množství výbavy k dokoupení

Mínusy:

  • Nic významného


6

Recenze Garden Trailer 201 KIPP

Garden Trailer 201 KIPP
Garden Trailer 201 KIPP

Přívěsný vozík Garden Trailer 201 KIPP má protiskluzovou ložnou plochu o rozměrech 1470 x 1090 mm. Výška bočnice je 300 mm a jsou vyrobené z plechu s AL-Zn úpravou. Celková hmotnost je 750 kg, přičemž je možno snížit tuto celkovou hmotnost přívěsu až do 300 kg, v závislosti na množství naloženého nákladu. Tento nebržděný přívěsný vozík je vybaven Třináctipalcovými koly schovanými pod blatníky a kvalitní nápravou AL-KO KOBER nebo Knott. Samozřejmostí je masivní V-oj. Počítat můžete s rychlostí až 130 km/h, což jej předurčuje také pro dálniční provoz.

Tento přívěsný vozík lze pořídit v různých modifikacích a variantách, podle čehož se liší také dodávané příslušenství. Může to být podpěrné kolečko a nohy pro lepší stabilitu při nakládce, můžete mít dokonce rezervní kolo s držákem. Je zde možnost zamčení přívěsného kloubu. K dispozici jsou zakládací klíny. Vybrat si můžete také různé plachty které nabídnou světlou výšku od podlahy až do 0,83 m.

Plusy:

  • Základní cena
  • Masivní V-oj
  • Modifikace příslušenství dle zvolené varianty

Mínusy:

  • Cena s příplatky roste


zpět nahoru ↑

Nejprodávanější vozíků za auto 2025

Poradíme vám…

zpět nahoru ↑

Jak vybrat přívěsný vozík

Přívěsný vozík je u nás velmi populární praktický doplněk pro automobil. Mnoho řidičů využívá možnosti převážet náklad na přívěsném vozíku a dá se říci, že Česko je doslova vozíková velmoc. Také uvažujete o pořízení přívěsného vozíku? Pomůžeme vám s výběrem!

Jak vybrat vozík za auto

Ještě, než se pustíte do samotného nákupu, je dobré si ujasnit několik základních věcí, které vám následně pomohou vybrat ten správný vozík. Toho docílíte, pokud si odpovíte na následující základní otázky: 

  • Jaké bude vaše využití přívěsného vozíku – přívěsný vozík můžete využívat pro soukromé i firemní účely. Myslete na to, že při soukromém využití si pravděpodobně vystačíte s jednodušším vozíkem, který bude také levnější, protože bývá obvykle vyroben z levnějších materiálů. Naopak pro větší zátěž, což je častěji právě firemní použití, je vhodnější zvolit propracovanější a vybavenější varianty, což je třeba přívěsný vozík bržděný, který už tedy může nabídnout třeba také vlastní brzdy.
  • Jak velký přívěsný vozík potřebujete – určitě hraje roli velikost, která také přímo souvisí s tím, k jakému účelu chcete přívěsný vozík využívat. Zaměřte se na velikost ložné plochy, abyste do vozíku naložili předměty o velikosti, kterou potřebujete. Při výběru vhodné velikosti vozíků tedy také hodně záleží na druhu nákladu, který budete převážet.
  • Jaký typ přívěsného vozíku je pro vás vhodný – přívěsné vozíky můžeme rozlišovat z více úhlů pohledu. Je tady přívěsný vozík bržděný a nebržděný, ale třeba také přívěsný vozík hobby nebo profesionální. Podle toho se často liší také přívěsné vozíky s různou konstrukční rychlostí, to znamená, jak rychle můžete s takovým vozíkem jet.
  • Kolik jste ochotni do přívěsného vozíku investovat – se vším výše uvedeným přímo souvisí také cena přívěsného vozíku, která se může velmi lišit v závislosti na tom, jaký luxus si chcete dopřát. Jednodušší vozík pořídíte za vcelku příznivé ceny, ale samozřejmě můžete za přívěsný vozík dát velmi snadno přes 20 000 Kč i více. Existuje pochopitelně také možnost si přívěsný vozík pronajmout, což se hodí tehdy, pokud jej potřebujete jednorázově.

V rámci našeho průvodce výběrem si zodpovíme podrobněji výše uvedené a další otázky. Díky tomu se lépe zorientujete na trhu a vyberete si řešení, které bude nejvíce odpovídat vašim představám.

1

Typy přívěsných vozíků

Pojďme se nejprve podívat na jednotlivé typy přívěsných vozíků, které si můžete zakoupit. Začneme základním rozdělením, podle kterého dělíme vozíky do dvou kategorií, přičemž se jedná konkrétně o vozíky: 

  • Nebržděné – maximálně 750 kg (vč. váhy vozíku)
  • Bržděné – maximálně 2 tuny

Obě varianty mají na trhu své místo a najdou si své zákazníky. Pojďme se blíže podívat na to, jaké jsou mezi nimi rozdíly a proč upřednostnit první variantu před tou druhou nebo naopak. Vše velmi souvisí s tím, jak, jak často a pro jaké účely budete přívěsný vozík využívat.

Přívěsný vozík nebržděný

U nebržděného vozíku se o brždění vozíku stará vozidlo, za kterým je tento vozík zapřáhnutý. Vozíky jsou základní konstrukce, jedná se o jednodušší vozíky, které mají přípustnou hmotnost maximálně 750 kg včetně nákladu, proto se takovému vozíku někdy také říká přívěsný vozík do 750 kg. Jsou typicky konstruovány na náklad o hmotnosti 500 až 600 kg, podle toho, kolik váží samotný vozík. Jejich velkou výhodou je to, že prakticky nevyžadují téměř žádnou údržbu. Nesporná výhoda je pochopitelně také cena.

Přívěsný vozík bržděný

Naproti tomu bržděný vozík je vybaven brzdami, jak už napovídá název tohoto typu. Právě díky přítomnosti brzd je možno na takovém vozíku převážet mnohem těžší náklad, který může mít až 2 000 kg. Přívěsný vozík bržděný má typicky bytelnější konstrukci a lepší jízdní vlastnosti, díky schopnosti brzdit odlehčí brzdám tažného automobilu a je bezpečnější pro jízdu na mokru nebo na sněhu. Nevýhodou je pochopitelně vyšší cena, která je spojena také s nutností určité údržby, zejména je potřeba se starat o brzdové lanka, která musí být správně napnuta a promazána.

Další rozdělení přívěsných vozíků

Jak jsme již zmínili v textu výše, není to pouze nebrzděný a brzděný typ vozíku, jak se můžeme na přívěsné vozíky dívat. Přívěsné vozíky můžeme dělit ještě podle dalších kategorií, a to v závislosti na jejich vlastnostech. Mezi další typické dělení přívěsných vozíků patří zejména: 

  • Jednonápravové – většina běžných přívěsných vozíků má jednu nápravu. Typicky to platí pro nebržděný přívěsný vozík do 750 kg, který je obvyklým zástupcem této kategorie. Ale také řada vozíků bržděných s vyšší nosností má jednu nápravu.
  • Dvounápravové – existuje také dvounápravový přívěs za osobní automobil, kterému se někdy říká také přívěsný vozík dvouosý. To je přívěsný vozík, který má dvě nápravy za sebou. Je to typicky z důvodu vyšší nosnosti nebo poskytnutí větší ložné plochy. Tyto přívěsné vozíky jsou schopny převážet těžší nebo rozměrnější náklad. Samozřejmě vám s tím roste cena vozíku a budete potřebovat další dvě pneumatiky.

Další typické dělení je pak podle toho, zda umožňují sklápění nebo nikoliv. V tomto ohledu se využívají různé způsoby, podle toho jsou potom vozíky využitelné praxi. V tomto ohledu tedy dělíme přívěsné vozíky na: 

  • Nesklopné – jedná se o klasické běžné provedení přívěsného vozíku, který není vybaven žádným mechanizmem pro sklápění. Samozřejmě jsou to všechny jednoduché základní vozíky, které sklopným mechanizmem nedisponují. Pro většinu využití je tato varianta naprosto dostatečná.
  • Sklopné – některé přívěsné vozíky umožní sklápění. Sklopný vozík umožní urychlit vykládku nebo nakládku materiálu, což se využívá zejména v případě sypkého materiálu, jako je například písek. Hodně záleží ale na mechanizmu sklápění, kdy se může jednat o hydraulické zvedání, zvedání s ručním heverem nebo manuální sklápění. Také si vždy dejte pozor na to, za jakých okolností lze vůbec takový vozík sklápět, což se může lišit dle modelu.

Hobby nebo profesionální vozík?

Jednou z možností, jak lze dále rozlišovat vozíky, je také rozdělení na hobby a profesionální řešení. Většinou se to vztahuje k robustnosti konstrukce a kvalitě použitých materiálů. Profesionální vozíky jsou často také konstruovány na vyšší rychlost. Pojďme si však oba typy popsat blíže: 

  • Hobby – populární řešení pro soukromé účely, kdy používáte vozík při běžné domácí zátěži. Výhodou je vysoká cenová dostupnost a také vás určitě potěší, že tyto vozíky jsou poměrně lehké. Nižší hmotnost znamená ale také méně robustní konstrukci, což je naopak negativum z hlediska životnosti. Tyto vozíky se nevyplatí kupovat tehdy, pokud převážíte často těžké náklady a využíváte stále maximální nosnost vozíku.
  • Profesionální – někdy označován také jako profi vozík, je určen zejména pro časté využití. Takový vozík se nemusíte obávat využívat každý den a jeho hlavní zaměření jsou firemní zákazníci nebo soukromí podnikatelé. To ale neznamená, že si takový kvalitní vozík nemůžete pořídit také pro domácí účely. Výhodou je vyšší vybavení, které takové vozíky před určuje i pro delší trasy, kvalitní elektroinstalace na přívěsný vozík a další parametry.

Na trhu můžete najít celou řadu vozíků, které jsou někde na pomezí mezi hobby a profi řešením. Tyto vozíky jsou bytelnější konstrukce než hobby vozíky, ale nedosahují cen a kvalit profesionálních řešení. Typicky se hodí hlavně pro častý převoz stavebního materiálu, který je obecně těžší a pro levný hobby vozík je to dlouhodobě nevhodná zátěž.

2

Materiály přívěsných vozíků

V předchozí části jsme se věnovali samotné kvalitě vozíků, která je mimo jiné rozděluje na hobby a profesionální řešení. Velkou roli v tomto hraje použitý materiál, ze kterého je přívěsný vozík vyroben. Použitý materiál má vliv na konstrukční vlastnosti vozíku, ale také na jeho životnost.

Každý přívěsný vozík se skládá z několika součástí, na které jsou využívány různé materiály, v závislosti na kategorii a ceně vozíku. Jako základ je zde samotný rám konstrukce, který bývá vyroben z profilovaných dílů, což zaručuje dostatečnou tuhost konstrukce. Ovlivňuje to zejména chování na silnici. Rám bývá montovaný nebo svařovaný.

Důležitou součástí jsou také sloupky, které by měly být tvarované, což zvyšuje jejich pevnost a odlehčuje konstrukci. Se sloupky souvisí také bočnice, které jsou buď nýtované nebo šroubované. Na bočnice se využívají různé materiály, zejména: 

  • Pozinkovaný ocelový plech – levné řešení na základním provedení vozíků
  • Slitiny hliníku – zajišťuje vyšší pevnost, a také lehkou konstrukci
  • Překližka – zajišťuje dostatečnou pevnost, a také odolnost

Ačkoliv slitiny hliníku patří mezi moderní materiály, tak u profesionálních řešení se často stále preferuje na bočnice překližka, protože má sice vyšší hmotnost, ale je také odolnější při přepravě materiálu, který by mohl hliníkové bočnice potenciálně poškodit.

Další konstrukční prvky přívěsného vozíku jsou potom oj pro zapřažení vozíku, která je pochopitelně vyrobena z kovových materiálů pro vysokou pevnost, a dále potom samozřejmě také kola, která mohou mít různou konstrukci a velikost, a hlavně je na ně potřeba obout vhodné pneumatiky.

3

Co je potřeba k použití přívěsného vozíku? 

Sample subtitle

Zastavme se nyní u toho, co je vlastně potřeba pro to, abyste mohli používat přívěsný vozík u svého automobilu. Tato otázka může mít dvojí rovinu, jednak tu technickou, ale potom také legislativní. Legislativní stránce věci se budeme věnovat ještě v další části našeho textu, nyní se tedy pojďme podívat na aspekty technické. 

Po technické stránce musíte mít samozřejmě tažné zařízení, které je namontováno na vašem automobilu. Typickým označením pro tažné zařízení, které se vžilo slangově, je tzv. koule. Tento název plyne ze samotného provedení tažného zařízení, které je v podstatě kulovým čepem. Výhodou moderních tažných zařízení je, že tento nevzhledný prvek, můžete v případě nevyužívání přívěsného vozíku jednoduše skrýt. Pokud tak nemáte přívěsný vozík připojen, neruší vzhled vašeho automobilu, nepřekáží zbytečně při parkování apod. Podle toho také dělíme tažné zařízení na: 

  • Pevné tažné zařízení – klasické tažné zařízení, které máte namontováno na vozidle napevno a je uchyceno prostřednictvím dvou šroubů. Takové tažné zařízení také nemusíte demontovat, pokud momentálně nemáte zapřažen přívěsný vozík. Výhodou je nižší cena, nevýhodou je neustálá viditelnost na vozidle.
  • Odnímatelné tažné zařízení – existují dva typy odnímatelných tažný zařízení, a sice kulový čep horizontálně odnímatelný (horizontální bajonet) nebo kulový čep vertikálně odnímatelný (vertikální bajonet). Sklopení tažného zařízení je v obou případech velice jednoduché a lze provádět bez použití nářadí. 

Každé tažné zařízení musí být dimenzováno tak, aby zvládlo tažení vozíku či přívěsu. Po prvních 300 kilometrech se doporučuje zkontrolovat upevnění tažného zařízení na vozidle, zda se někde něco nepovolilo. Pamatujte také na to, že odnímatelné tažné zařízení vyžaduje demontáž kulového čepu, pokud nemáte připojen přívěs. 

4

Důležité parametry přívěsných vozíků

Nyní se dostáváme do další části našeho průvodce, jak vybrat přívěsný vozík, kde se zaměříme na jednotlivé parametry přívěsných vozíků, které by pro vás měly být důležité při výběru. Na co se v tomto ohledu tedy zaměřit?

Rozměry a ložná plocha

Velikost přívěsného vozíku se hodně odvíjí od nákladu, který chcete převážet. Podle toho si přívěsný vozík pořiďte. Z hlediska rozměrů je u vozíků nejvíce důležitá ložná plocha, což znamená prostor podlahy. 

Nejčastěji se prodávají přívěsné vozíky, které mají ložnou plochu 1100 x 2060 mm, 1250 x 2060 mm a 1250 x 2500 mm. Nezapomínejte ani na celkovou velikost vozíků, abyste měli vozík kde parkovat.

Hmotnost a nosnost

Jak jsme již zmínili v tomto našem textu doprovázejícím test vozíků, je zde základní nebržděný přívěsný vozík do 750 kg. Ten typicky váží samotný minimálně okolo 150 kg a zbytek je tedy jeho nosnost, která je tak obvykle zhruba do 500 až 600 kg dle modelu.

Pokud jde o bržděné přívěsné vozíky, tak ty zvládají typicky náklad až do 2 000 kg. Potom musíte samozřejmě počítat s tím, že potřebujete vyšší řidičské oprávnění, čemuž se věnujeme dále v části o legislativě.

Velikost kol

S nosností vozíků, o které jsme hovořili výše, často souvisí také kola. Pokud jsou kola umístěna vně konstrukce vozíku, zpravidla nabídne vyšší nosnost, a to i díky tomu, že kola mají větší průměr. Vozíky s koly pod podvozkem mívají menší rozměry kol, a tím také nižší nosnost.

Maximální rychlost

Přívěsné vozíky bývají konstruovány na různé rychlosti. Je třeba podotknout, že často je tento rozdíl spíše jenom papírový, nesmíte ale nikdy překračovat povolenou rychlost konkrétního modelu vozíků.

Nejběžnější rychlosti, se kterými se setkáte, jsou dnes 100 km/h u nebrzděných modelů a 130 km/h u brzděných modelů. Můžete se setkat ještě s vozíky umožňující maximální rychlost 80 km/h, což jsou ale starší modely.

Oj 

Důležitou součástí každého vozíku je takzvaná oj. Jedná se o mechanizmus, kterým připojujete vozík k tažnému zařízení. Můžete se setkat s různým provedením konstrukce, a to konkrétně s těmito: 

  • V-oj – provedení připomíná písmeno V, nabízí velkou pevnost a bytelnost i dobré rozložení váhy nákladu. Nevýhodou jsou větší rozměry.
  • Trubková oj – tato konstrukce umožňuje zasunutí, což znamená, že vozík lépe uskladníte. Snadnější je také couvání.
5

Další funkce a vlastnosti 

V souvislosti s přívěsnými vozíky nás mohou zajímat ještě další šikovné funkce a vlastnosti, které mohou přívěsné vozíky nabídnout. Podle toho si také můžete vybírat konkrétní model, který vyhoví vašim představám. Mezi zajímavé vlastnosti přívěsných vozíků může patřit: 

  • Vodotěsnost – tato vlastnost přívěsného vozíku vyznačuje vodotěsnost podlahy vozíku. To znamená, že vám skrz podlahu nic nebude protékat.
  • Protiskluznost – užitečnou vlastností je protiskluzová podlaha vozíku, která zajišťuje, že se vám materiál ve vozíku nebude samovolně za jízdy posouvat. Samozřejmě to platí do určité míry, náklad musíte mít vždy řádně upevněn.
  • Krycí plachta – výhodou je rozhodně také možnost namontovat krycí plachtu, která se uchycuje na rám na sloupkách, ve kterých jsou zasazeny bočnice. Díky krycí plachtě se vám nestane, že by vám náklad zmoknul.
  • Držáky – přívěsný vozík může být opatřen různými držáky, což mohou být třeba držáky svítilen a odrazek, držáky blatníků apod.
  • Síť – umožňuje ochránit náklad, aby se neuvolnil z ložné plochy vozíku. Zároveň může částečně ochránit náklad před poškozením. Na rozdíl od plachty, síť pochopitelně nechrání proti dešti.
  • Opěrné kolo – někdy označováno také jako podpěrné manévrovací kolečko, je u přívěsného vozíku k tomu, aby vám usnadnilo manipulaci s vozíkem, pokud jej právě nemáte připojen k automobilu. Umožňuje také postavit vozík do roviny, i když není připojen na tažné zařízení.
  • Světla – co musí mít přívěsný vozík je osvětlení, zejména pak koncová a brzdová světla. Je to dnes povinná výbava přívěsného vozíku, kterou nelze opomíjet.
  • Odrazky – toto příslušenství je rovněž pro vozíky typické, přičemž zvyšuje viditelnost přívěsného vozíku v provozu.
  • Blatníky – většina přívěsných vozíků je vybavena blatníky, což je typické hlavně pro vozíky, kde jsou kola umístěna vně konstrukce, tedy nejsou skryta pod podlahou vozíku.
6

Legislativa a tipy

Legislativa a přívěsný vozík 

V souvislosti s přívěsnými vozíky je určitě důležité zastavit se také u legislativy. Pamatujte na to, že pokud máte pouze řidičský průkaz skupiny B, tak hmotnost vašeho přívěsného vozíku nesmí přesáhnout 750 kg. Pokud je hmotnost vašeho přívěsu vyšší, tak stále můžete takovou soupravu řídit, pokud ale hmotnost celé soupravy, jak vašeho vozidla, tak taženého přívěsu, nepřesáhne 3,5 tuny. 

Pokud potřebujete řídit soupravu do 4,25 tuny, na kterou už vám nestačí řidičské oprávnění skupiny B, složíte takzvanou „doplňovací zkoušku“ na skupinu B96. Ta se skládá z dvouhodinových cvičných jízd a následné praktické jízdy.

Pokud největší povolená hmotnost soupravy přesahuje 4,25 tuny, přičemž přívěs nesmí být těžší než 3,5 tuny, znamená to pro vás absolvovat v autoškole kurz na skupinu B+E, se kterým souvisí i kompletní zkouška z pravidel silničního provozu i jízdy.

Tipy pro používání a údržbu

Na závěr si pojďme dát několik tipů pro používání vozíku a jeho údržbu. U přívěsného vozíku je vždy důležité, abyste uměli náklad správně naložit a bezpečně upevnit. V tomto ohledu si pamatujte zejména následující.

Těžký náklad nakládáme vždy rovnoměrně, aby nebyl vozík přetížen na jednu stranu a například nenadzvedával zadní nápravu vozidla (což se stane, pokud máte těžiště nákladu za nápravou vozíku). Těžké předměty ukládáme co nejvíce nad nápravu. Pozor na těžký náklad a přetěžování obecně, protože pokud toho naložíte na vozík opravdu hodně, oj vozíku tlačí nadměrně na tažné zařízení, což odlehčuje přední nápravu vozu. To znamená, že vozidlo bude hůř brzdit a zatáčet.

Velmi důležité je pochopitelně také upevnění nákladu. Je vhodné, abyste měli ve výbavě upevňovací kurty s ráčnami, které běžně pořídíte v každém hobbymarketu. V nabídce bývají různé popruhy a gumicuky, pozor ale na jejich kvalitu. Je dobré vždy dvakrát překontrolovat uchycení nákladu, protože jde o bezpečnost.

Z hlediska údržby je potřeba se zaměřit zejména na bržděné vozíky, kde je nutné promazávat brzdová lanka a zajistit jejich napnutí. Myslet musíte také na kvalitu obutí u každého přívěsného vozíku a také na technickou kontrolu, která musí být prováděná v závislosti na typu vozíků každé 2 až 4 roky. Potřebujete právě vzít na STK přívěsný vozík? Co se kontroluje je vždy individuální, ale zejména je to technická způsobilost v provozu, takže například osvětlení, případně brzdy apod.

Nejznámější výrobci přívěsných vozíků

Přívěsné vozíky Agados

Přívěsné vozíky Agados

Hlavním zaměřením tohoto výrobce jsou přívěsy, které jsou jak brzděné, tak nebrzděné. Přívěsy a vozíky různých rozměrů zakoupíte také s bohatým příslušenstvím. Jedná se o firmu, která dodává rovněž přívěsy používané bezpečnostními a záchrannými složkami ve světě.

Přívěsné vozíky Unitrailer

Přívěsné vozíky Unitrailer

Díly a příslušenství pro přívěsné vozíky nabízí tato značka. V nabídce má také jednodušší přívěsy, které patří k populárním pro svůj dobrý poměr ceny a výkonu. Pořídíte také populární přívěsný vozík do 750 kg a sklápěcí či sklopný přívěsný vozík.

Přívěsné vozíky Shark

Přívěsné vozíky Shark

Tento výrobce má dlouholeté zkušenosti s výrobou nejrůznějšího příslušenství pro automobily nebo motocykly. K dispozici najdete v sortimentu také přívěsné vozíky, jako je třeba přívěsný vozík dvouosý nebo vozík s plachtou či sklopný přívěsný vozík.

Přívěsné vozíky Vezeko

Přívěsné vozíky Vezeko

Pokud hledáte levný přívěs za osobní automobil, můžete zvolit právě tuto značku. Nabízejí základní přívěsné vozíky a také nejeden sklopný přívěs. Náprava na přívěsný vozík může být jednoduchá i zdvojená, podle typu.

Nejznámějších prodejci nebo srovnávače

Přívěsné vozíky OBI

Přívěsné vozíky Obi

Oblíbený hobbymarket pochopitelně nabízí ve svém sortimentu také základní přívěsné vozíky. Populární je vozík s plachtou, který zvyšuje využitelnost přívěsného vozíku i proti nepřízni počasí.

Přívěsné vozíky Baumax

Přívěsné vozíky Baumaxx

Dobré ceny najdete v tomto hobbymarketu, který má klasickou základní nabídku přívěsných vozíků, které jsou v těchto obchodech typické. Přívěs za osobní automobil pořídíte zejména v nebržděném provedení.

Přívěsné vozíky Hornbach

Přívěsné vozíky Hornbach

Řadu produktů v oblasti přívěsných vozíků nabídne také tento známý hobbymarket, kde najdete i vozíky určené pro vyšší zátěž. Vybrat si můžete rovněž sklopný přívěsný vozík nebo dvounápravový přívěs za osobní automobil.

Přívěsné vozíky Bauhaus

Přívěsné vozíky Bauhaus

Další z oblíbených obchodů pro kutily nabízí základní výběr přívěsných vozíků. Vyberte si přívěsný vozík bržděný nebo jiný přívěsný vozík za auto dle vašich představ. Pořídit můžete také různé příslušenství a náhradní díly.

Přívěsné vozíky Heureka

Přívěsné vozíky Heureka

Pokud hledáte ten nejlepší přívěsný vozík, který splní vaše potřeby, je dobré se podívat na srovnání cen. Zde najdete kromě nejlepších cenových nabídek také recenze uživatelů, které vám pomohou se rozhodnout.

Cenové relace přívěsných vozíků

Z hlediska cenových relací, ve kterých přívěsný vozík zakoupíte, může být situace velmi různá. Obecně však platí, že v kategorii hobby až poloprofesionálních řešení se budeme pohybovat v následujících cenových rozpětích: 

  • Do 15 000 Kč – ceny hobby přívěsných vozíků začínají na částkách lehce nad 10 000 Kč, pokud budeme hovořit o tom opravdu nejlevnějším. V ceně do 15 000 Kč tak seženete základ v podobě nebržděného přívěsného vozíku z levnějších materiálů.
  • Od 15 000 do 25 000 Kč – pokud hledáte kvalitnější přívěsný vozík, budete se muset orientovat na ceny okolo 20 000 Kč. Zde již pořídíte třeba sklápěcí přívěsný vozík nebo vozík s plachtou. Začínají se objevovat také první poloprofesionální vozíky.
  • Od 25 000 Kč výše – pokud hledáte velmi kvalitní přívěsný vozík, budete se blížit cenou ke 30 000 Kč. Zde již najdete také dvounápravový vozík a pochopitelně širokou nabídku bržděných vozíků. Speciální profi vozíky mohou být i dražší než 100 000 Kč.

Nejčastější otázky při výběru přívěsného vozíku

Jak probíhá registrace přívěsného vozíku?

Před přihlášením je potřeba absolvovat evidenční kontrolu na STK. Přihlášení pak provedete na registru vozidel. V prvé řadě je potřeba mít u sebe veškeré dokumenty. Je to občanský průkaz, velký a malý technický průkaz, osvědčení o registraci, doklad o pojištění vozíku a také protokol z evidenční kontroly. Alternativně můžete potřebovat zástavní nebo leasingovou smlouvu, případně potvrzení o zaplacení daně, pokud jste vozík zakoupili v jiném členském státě EU.

Jak těžký náklad mohu připojit za své auto?

Hmotnost přípojné soustavy je do značné míry omezena jednak vaším řidičským oprávněním, ale z technického hlediska vás bude zajímat položka „největší technicky přípustná hmotnost přípojných vozidel“, kterou máte v technickém průkazu svého vozu. Zde najdete hmotnosti pro nebržděný i bržděný vlek, a také svislé zatížení na kulový čep, což jsou všechno hodnoty, které nesmíte překročit.

Mohu na své vozidlo namontovat tažné zařízení dodatečně?

Ano, je to pochopitelně možné a stále více modelů automobilů umožňuje objednat tažné zařízení přímo od výrobce. Vždy je lepší využít tuto možnost, protože ačkoliv je obvykle dražší, zajišťuje nejlepší vlastnosti pro váš vůz. Originální tažné zařízení od výrobce může na vašem vozidle například znamenat zapojení systému ESP do stabilizace soupravy s vozíkem a podobně, což pochopitelně zvyšuje bezpečnost.

O autorovi

Komentáře k článku

Budeme rádi, pokud přidáte k obsahu svůj komentář. Prosíme, buďte slušní a objektivní.


Přidejte svůj komentář

TOPlist
Všeuměl.cz
Logo